Red Bull Racing bevindt zich op een belangrijk punt in het Formule 1-seizoen. Het team komt aankomend weekend met een nieuwe update, en hiermee moet Verstappen een flinke stap kunnen maken. Of dit de Oostenrijkse renstal gaat lukken, dat is de vraag. Peter Windsor denkt dat dit een cruciaal moment gaat zijn voor het team van Laurent Mekies. De Brit denkt dat het definitieve verval van Red Bull ingeluid kan worden. Er is de afgelopen jaren een hoop gebeurd bij Red Bull. Volgens Peter Windsor is het vooral de vraag of Red Bull zonder
Christian Horner, maar vooral zonder
Adrian Newey, nog kan terugkeren naar het absolute topniveau. Windsor stelt dat de technische kant daarbij doorslaggevend is. "Bedoel je post-Horner of post-Newey? Ik denk dat je natuurlijk post-Horner bedoelt, maar wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat het volgens mij meer om Newey draait."
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Newey was uiterst belangrijk voor Red Bull.
"Als Newey nog bij Red Bull had gezeten, en hij het team nu onder Laurent Mekies had zien functioneren zoals het nu doet, zou de auto dan beter zijn? Ja, dat denk ik wel", vervolgt hij in zijn
eigen livestream. "Bij ieder team gaat het uiteindelijk om engineering en om hoe goed of slecht de auto is. Kijk naar
Aston Martin. Het maakt niet uit wie dat team leidt of welke coureurs je hebt. Als je geen goede auto hebt, is alles tijdverspilling", stelt hij.
Red Bull staat op een belangrijk punt. Daarom vindt Windsor dat de komende races cruciaal worden om te bepalen welke kant Red Bull opgaat. Volgens hem is het nog niet duidelijk of het team verder wegzakt, of dat het juist door een mindere fase heen gaat en weer op de weg terug is. "De vraag is of Red Bull op het punt staat om verder af te glijden, of dat ze in een dip hebben gezeten en nu weer omhoog klimmen."
Red Bull moet snel terugkomen
Windsor verwacht dat de komende drie à vier races veel duidelijk zullen maken. In het verleden, tijdens het Newey-tijdperk, wist Red Bull volgens hem na een slecht weekend vaak razendsnel te reageren. "We zullen in de komende vier of vijf races zien of Red Bull weer terug is op het niveau van het Newey-tijdperk. Als ze toen een slechte race hadden en de auto niet goed voor elkaar kregen, stonden ze binnen één of twee races alweer vooraan. Newey wist het altijd op te lossen. Maar inmiddels duurt het bij Red Bull al lang genoeg", legt hij uit.
Verstappen en zijn toekomst zijn ook onzeker. De race in Oostenrijk wordt volgens Windsor een belangrijke graadmeter. Als
Max Verstappen daar niet minimaal op de eerste twee startrijen staat, is dat volgens hem een duidelijk teken dat Red Bull een serieus probleem heeft. "Als Max in Oostenrijk geen auto heeft waarmee hij op zijn minst op de eerste twee rijen kan staan, dan weten we dat Red Bull echt een probleem heeft", zo legt de voormalig medewerker van
Williams uit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen kan om zich heen gaan kijken.
Silverstone en Hongarije ziet Windsor als belangrijke meetmomenten. Silverstone is volgens hem vooral een circuit waar het chassis van groot belang is, terwijl Spa door de aard van het circuit iets meer nuance vraagt. Toch blijft de boodschap duidelijk: als Verstappen ook in Hongarije niet bij de eerste vier zit, dan is dat volgens Windsor een zorgwekkend signaal. "Als Max in Hongarije niet in de top vier staat, dan weten we dat Red Bull definitief in verval is. Dan zal Max waarschijnlijk denken: dit gaat niet beter worden, ik moet nadenken over wat ik volgend jaar ga doen."
Windsor maakte daarbij met een knipoog de opmerking dat Verstappen dan misschien maar moet nadenken over een toekomst als eerste rijder bij een GT3-team van Porsche, Mercedes of een ander merk. Daarmee onderstreepte hij vooral dat Verstappen op een bepaald moment zal moeten beoordelen of Red Bull hem nog wel een auto kan geven waarmee hij structureel voor overwinningen kan vechten.