Red Bull-ontwikkelingscoureur in de Formule E: 'De verschillen zijn uniek' Formule E
Formule E

Red Bull-ontwikkelingscoureur in de Formule E: 'De verschillen zijn uniek'

Red Bull-ontwikkelingscoureur in de Formule E: 'De verschillen zijn uniek'

Jake Dennis, de ontwikkelingscoureur van Red Bull Racing, heeft inmiddels aardig wat ervaring in de motorsport. Zo weet hij hoe het is om in een Formule 1-auto te rijden, maar hij kent ook de elektrische variant van de autosport, de Formule E. Hoe de auto's aangedreven worden is niet het enige verschil tussen de twee klassen.

Terwijl Dennis relatief nieuw is in de Formule E, heeft hij meerdere autosportklassen op zijn CV staan: een aantal Formule 3-seizoenen, een Le Mans-race, en hij is werkzaam als ontwikkelingscoureur bij Red Bull. In gesprek met Independent legt Dennis de unieke verschillen uit tussen de koningsklasse en de Formule E, die hij heeft leren kennen tijdens zijn seizoen bij het team van Andretti.

'Het grootste verschil is natuurlijk de batterij. De techniek in kwalificaties en races is compleet anders dan in de F1. Tijdens kwalificaties hoeven wij de elektrische batterij niet op te laden, maar tijdens races wel. Je moet echt luisteren naar wat de auto vertelt', legt Dennis uit. 'Er zijn verschillende toontjes die zeggen wanneer energie op moet wekken. Diegene die dat het beste kan, wint de race.'

Zoals de F1 de zaterdagen vernieuwt met sprintraces, heeft de Formule E recent hun kwalificatieproces vernieuwd. Dennis is hier positief over, de nieuwe regels verbeteren de competitie volgens hem. 'Het is een grote stap vooruit. Als ik achteraan sta, accepteer ik het. Met die snelheid heb ik het ook niet verdiend om vooraan te staan. Waar je dit jaar per race eindigt, is waarschijnlijk waar je verdient te finishen.'

Ook kalender uitbreiding voor Formule E

Terwijl de FIA aan het zoeken is naar nieuwe gelegenheden om de kalender uit te breiden in de F1, zoekt ook de Formule E naar nieuwe circuits. De Formule E racet ondertussen in verschillende Europese landen, de Verenigde Staten, Zuid-Korea, Saudi-Arabië en Marokko. 'Ze willen graag meer racen in Amerika. Van New York ga ik erg genieten, het is de thuisrace van mijn team.'

In augustus verrijdt de Formule E de laatste races van het seizoen in Seoul. Het aankomende seizoen zal in teken staan van de nieuwe Gen3 auto's, die nog sneller, lichter en duurzamer zijn. Het verschil met de F1 zal dan alsmaar groter worden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws