IndyCar-seizoen 2023: kan Van Kalmthout zijn titel als toptalent waarmaken? IndyCar
IndyCar

IndyCar-seizoen 2023: kan Van Kalmthout zijn titel als toptalent waarmaken?

IndyCar-seizoen 2023: kan Van Kalmthout zijn titel als toptalent waarmaken?

De IndyCar Series neemt aan populariteit toe in Nederland en 2023 wordt dan ook een seizoen dat je absoluut niet mag missen. Ook dit jaar staat Rinus 'VeeKay' van Kalmthout weer aan de start van de Amerikaanse raceklasse. Er is echter nog veel meer dat voor de gemiddelde Nederlandse Formule 1-liefhebber interessant is. Wat je dit jaar te wachten staat? F1Maximaal.nl neemt je mee.

In tegenstelling tot de Formule E is er in IndyCar vooral sprake van continuïteit. Zo zijn de auto's nog altijd hetzelfde en worden voor het grootste deel dezelfde banen aangedaan. Op het gebied van de coureurs zijn er wel wat wisselingen, maar daar komen we later nog op terug. Allereerst een korte uitleg over het kampioenschap voor het geval je er nog niet zo bekend mee bent.

IndyCar is de grootste klasse voor open wheel racing in de Verenigde Staten. Er wordt gebruikgemaakt van de Dallara IR18, de spec-auto die een universele aero-kit heeft en rijdt op banden van Firestone. Daar zijn er maar twee van, de Primary en de Alternate - respectievelijk de harde en zachte band. Er wordt geracet op vaste circuits, ook wel road courses, stratencircuits en ovals.

Net als in de Formule 1 wordt er gebruikgemaakt van V6-motoren, zij het zonder hybride systeem, maar wel met een twin-turbo-aandrijving. Er zijn slechts twee motorleveranciers, namelijk Chevrolet en Honda. In tegenstelling tot de Formule 1 is er geen DRS om inhalen te bevorderen, maar wel push-to-pass. Dat is een systeem waarbij de coureur 60 pk extra aan vermogen krijgt door een knop op het stuur in te drukken. Iedere coureur krijgt 200 seconden aan push-to-pass en mag het gebruik ervan verdelen over de race, maar wel in stappen van maximaal 20 seconden.

Heuse sterrenline-up aan de start van IndyCar in 2023

Over naar de coureurs dan, want het startveld van IndyCar is er één met van alles wat. Ervaring, jong talent, kampioenen, oude bekenden: je kan het zo gek niet bedenken. De regerend kampioen is Will Power, een 41-jarige Australiër die in 2014 eveneens kampioen werd. Power rijdt in dienst van het iconische team van Roger Penske, dat ook in 2023 aan de start verschijnt met een sterrenteam. Routinier Josef Newgarden is weer van de partij en de indrukwekkende in 2021 gedebuteerde Scott McLaughlin zal proberen voor de titel te gaan.

Uiteraard zal Team Penske concurrentie krijgen van andere grote namen. Wat te denken van Andretti Autosport, met coureurs als Romain Grosjean en Colton Herta, dit dit jaar eigenlijk op de Formule 1-grid had kunnen staan namens AlphaTauri. Het niet krijgen van genoeg punten voor zijn superlicentie deed de F1-droom van de 22-jarige Amerikaan (voorlopig) de das om.

Palou doet een 'Piastri' vóór Piastri

Andretti is wel één van zijn sterkhouders verloren aan McLaren. Het gaat om Alexander Rossi, die de derde coureur van het team wordt naast Patricio O'Ward en Felix Rosenqvist. Laatstgenoemde leek in eerste instantie nog zijn zitje kwijt te raken aan Álex Palou, die in 2021 kampioen werd, maar die blijft toch bij die andere grote Amerikaanse naam: Chip Ganassi Racing. En hoe dat tot stand kwam, is een lang verhaal.

Ganassi kondigde Palou eerst aan als één van de coureurs voor 2023. Palou beweerde even later op Twitter dat hij zijn contract bij het team niet had verlengd. Later kondigde McLaren de Spanjaard aan, maar zonder te vermelden of het om een stap naar het IndyCar-team ging. Het kwam uit op een rechtszaak en uiteindelijk bleek Palou bij zijn huidige team. Wel wordt hij aankomend seizoen reserve bij McLaren in de Formule 1. Doet dit contractuele verhaal toevallig een belletje rinkelen?

Van Kalmthout gaat voor derde jaar bij Ed Carpenter Racing

Palou wordt bij Ganassi vergezeld door oud-F1-coureur Marcus Ericsson en Scott Dixon, die maar liefst zesvoudig IndyCar-kampioen is. Oud-Ferrari F1-junior Marcus Armstrong en Takuma Sato, eveneens met een verleden in de F1, zijn nieuw bij het team. Armstrong en Sato wisselen elkaar af op de road courses en ovals. Meyer Shank Racing is een iets minder bekende naam, maar wel eentje om rekening mee te houden. Dit is immers het team van routiniers Hélio Castroneves en Simon Pagenaud - allebei kampioenen en allebei Indy 500-winnaars.

Ten slotte komen we bij Ed Carpenter Racing, het team van de Nederlander Rinus van Kalmthout - beter bekend als VeeKay. Van Kalmthout gaat voor zijn derde jaar bij het team, waarmee hij in 2020 debuteerde en één race won. De afgelopen seizoen eindigde de 22-jarige uit Hoofddorp als veertiende en twaalfde. 2023 moet dus het jaar worden waarin Van Kalmthout, die in 2019 tweede werd in de opstapklasse Indy Lights, definitief doorbreekt in de top tien. Hij staat namelijk wel bekend als één van de grootste talenten, samen met Palou, O'Ward en Herta.

IndyCar-startveld 2023:

Team Motorleverancier Startnummer - coureur Startnummer - coureur Startnummer - coureur Startnummer - coureur
A.J. Foyt Enterprises Chevrolet 14 - Santino Ferrucci 55 - Benjamin Pedersen (R)*
Andretti Autosport Honda 26 - Colton Herta 27 - Kyle Kirkwood 28 - Romain Grosjean 29 - Devlin DeFrancesco
Arrow McLaren Chevrolet 5 - Patricio O'Ward 6 - Felix Rosenqvist 7 - Alexander Rossi
Chip Ganassi Racing Honda 8 - Marcus Ericsson 9 - Scott Dixon 10 - Álex Palou 11 - Marcus Armstrong (R)/Takuma Sato
Dale Coyne Racing Honda 18 - David Malukas 51 - Sting Ray Robb 
Ed Carpenter Racing Chevrolet 20 - Conor Daly 21 - Rinus van Kalmthout
Juncos Hollinger Racing Chevrolet 77 - Callum Ilott 78 - Agustín Canapino
Meyer Shank Racing Honda 06 - Hélio Castroneves 60 - Simon Pagenaud
Rahal Letterman Lanigan Racing Honda 15 - Graham Rahal 30 - Jack Harvey 45 - Christian Lundgaard
Team Penske Chevrolet n.n.b.* - Will Power 2 - Josef Newgarden 3 - Scott McLaughlin

* (R) staat voor Rookie
** Power heeft nog niet bekendgemaakt of hij met startnummer 1 of zijn gebruikelijke 12 zal meedoen

IndyCar-kalender 2023:

De IndyCar-kalender van 2023 bestaat uit zeventien races, ook wel Grands Prix genoemd, verdeeld over de maanden maart tot en met september. Het jaar wordt traditiegetrouw afgetrapt in de straten van St. Petersburg, net als de Formule 1 op 5 maart, waarna de eerste oval in Texas vier weken later wordt aangedaan. Twee weken later strijkt het kampioenschap neer in Long Beach voor één van de meest populaire races van het jaar.

De grootste race van het kampioenschap, uiteraard de Indianapolis 500, is geheel volgens traditie in het laatste weekend van mei, op 28 mei om precies te zijn. Het seizoen is uiteindelijk op 10 september afgelopen met een race op de WeatherTech Raceway Laguna Seca, één van de meest geliefde banen van IndyCar- én autosportfans in het algemeen.

Race Locatie Datum
Grand Prix van St. Petersburg Streets of St. Petersburg (RC)* 5 maart
Texas INDY 375 Texas Motor Speedway (O)** 2 april
Grand Prix van Long Beach Streets of Long Beach (RC) 16 april
Grand Prix van Alabama Barber Motorsports Park (RC) 30 april
GMR Grand Prix Indianapolis Motor Speedway (RC) 13 mei
Indianapolis 500 Indianapolis Motor Speedway (O) 28 mei
Grand Prix van Detroit Streets of Detroit (RC) 4 juni
Sonsio Grand Prix Road America (RC) 18 juni
Honda Indy 200 Mid-Ohio Sports Car Course (RC) 2 juli
Honda Indy Toronto Exhibition Place (RC) 16 juli
Hy-Vee INDYCAR 250 en Hy-Vee INDYCAR 300 Iowa Speedway (O) 22-23 juli
Big Machine Music City Grand Prix Nashville Street Circuit (RC) 6 augustus
Gallagher Grand Prix Indianapolis Motor Speedway (RC) 12 augustus
Bommarito Automotive Group 500 World Wide Technology Raceway (O) 27 augustus
Grand Prix van Portland Portland International Raceway (RC) 3 september
Grand Prix van Monterey WeatherTech Raceway Laguna Seca (RC) 10 september

* (RC) staat voor Road Course
** (O) staat voor Oval

Waarom ook een F1-liefhebber IndyCar moet kijken in 2023

Mocht je al fanatiek IndyCar kijken of het op zijn minst een kans hebben gegeven: top! Mocht dat nog niet het geval zijn, dan is het toch wel een aanrader om het te doen. IndyCar stelt vrijwel nooit teleur met saaie races en het rijdersveld is van een uitermate hoog niveau. De auto's maken bovendien genoeg herrie, ook al zijn het V6-motoren, en er zijn genoeg gezichten die je al kunt kennen van de Formule 1.

Het enige nadeel dat je kunt verzinnen, is het tijdstip van de gemiddelde race. Omdat het een Amerikaans kampioenschap is, worden de races in Nederland altijd 's avonds of soms zelfs 's nachts verreden. Toch beginnen de meeste races rond een uurtje of negen en zijn ze op tijd klaar voordat het alweer de volgende dag is. Je kunt het echter ook omdraaien: door de starttijden botsen de races nooit met de Formule 1. Al met al belooft het weer een geweldig seizoen te worden, dus onze tip: ga zeker kijken!

Poll

Ga jij dit seizoen IndyCar kijken?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws