Exclusief - Formule 1-teams ook in 2021 zonder vrije bandenkeuze Interviews
Interviews

Exclusief - Formule 1-teams ook in 2021 zonder vrije bandenkeuze

Exclusief - Formule 1-teams ook in 2021 zonder vrije bandenkeuze

De Formule 1-teams zullen ook in het 2021-seizoen geen vrije keuze hebben in de banden die gebruikt worden per weekend. In 2020 werd deze maatregel doorgevoerd door Pirelli en wegens de aanhoudende coronavirus-pandemie heeft de Italiaanse bandenleverancier samen met de Formule 1-teams besloten om aankomend seizoen wederom met een vaste aanstelling van banden te werken. In een exclusief interview met F1Maximaal vertelt Pirelli-topman Mario Isola over de uitdagingen van het coronavirus, de gevolgen voor de werkzaamheden in 2020 en hoe we deze gevolgen in 2021 nog steeds voelen.

‘We moesten in een korte periode wennen aan een hele hoop nieuwe procedures wegens de COVID-pandemie. Het was lastig een plan op te stellen rondom die onzekerheid en de aanpassingen aan de kalender speelden hierin natuurlijk ook een significante rol. Enkele ontmoetingen met de FIA en de teams waren nodig om plannen te maken om het 2020-seizoen succesvol te laten verlopen', steekt de Italiaan van wal, terugblikkend op het afgelopen jaar. Voor alle werknemers rondom het Formule 1-circus was het een zwaar, uitputtend en onzeker seizoen, zo ook voor de Pirelli-werknemers.

'Om tot het succesvolle 2020-seizoen te komen, besloten we om alle teams van standaard bandensets te voorzien in plaats van dat ze zelf mochten kiezen hoeveel ze van welke sets wilden gebruiken. Dat was een belangrijke detail dat ons toestond om de banden tijdig te produceren en tijdig af te leveren op de evenementen', vervolgt Isola. In het verleden kregen de teams drie bandensets toegewezen per Grand Prix-weekend, bestaande uit een voorselectie die Pirelli zelf opstelde (waarin drie opeenvolgende bandensets van de hardste (C1) tot de zachtste (C5) band aangeleverd werden). Van deze geselecteerde banden mochten de teams dan zelf bepalen hoeveel setjes zij mee wilden nemen per coureur.

Eén van de maatregelen voor het door coronavirus aangetaste 2020-seizoen was dus om hier vanaf te zien, maar ook de werkzaamheden op het circuit zelf leden onder de gewijzigde omstandigheden. Het Pirelli-personeel ondervond structureel problemen doordat de teams afgezonderd van de rest van de grid moesten opereren: 'Wij moesten de 'bubbels' van de teams respecteren, wat inhield dat onze ingenieurs de garages van de teams niet in mochten.' Terugkijkend op een lastige overgangsfase is Isola van mening dat het dit jaar beter zal gaan: 'Vorig jaar hebben we veel moeten leren en daar plukken we nu de vruchten van. De procedures van 2020 zullen immers ook in 2021 gebruikt worden.'

Pirelli biedt Formule 1-teams vaste bandensets

Onder die 'gerecyclede' procedures valt ook het leveren van vaste bandensets aan de teams, geeft de Pirelli-woordvoerder vrij: 'Ja, ook volgend jaar gaan we zo te werk. Dit is een voorstel dat eigenlijk van de teams zelf kwam. Zij zeiden dat het vorig jaar goed ging zoals het toen georganiseerd was en dat het de deelnemers voldoende flexibiliteit bood. Daarnaast zijn de banden die geleverd worden ongeveer een gemiddelde van wat de teams sowieso al zouden kiezen, dus daarom hadden de deelnemers er geen probleem mee', verklaart hij. In goed overleg is men het dus eens geworden over een verlenging van de richtlijn.

Voor Pirelli is het makkelijker om vaste bandensets te leveren en bovendien maakt het voor de teams zelf relatief weinig verschil. Isola licht dit toe: 'Ze hebben doorgaans tijdens het weekend ook al de mogelijkheid om een verschil te maken qua bandensets, omdat ze zelf mogen bepalen welke sets ze teruggeven aan ons na de vrije trainingen.' Na de oefensessies gaan diverse bandensets terug naar de leverancier, maar de teams mogen zelf bepalen op welk rubber ze in actie komen gedurende de vrijdagochtend-, vrijdagmiddag- en zaterdagochtendsessie. Derhalve valt er op strategisch gebied dus toch nog enigszins te knutselen voor de renstallen.

Ook in 2021 heerst er onzekerheid in de paddock. Terwijl de Australische Grand Prix zeer tijdig al afgeblazen werd, steken nu zelfs geruchten de kop op over een mogelijke dubbele race in Bahrein. De flexibiliteit die in 2020 nodig was om banden te leveren, wordt in 2021 dus wederom gevraagd. 'Uiteindelijk bleek de beslissing om vaste sets te leveren vorig jaar een hele slimme te zijn, het bood ons namelijk de mogelijkheid om banden te leveren voor races die nog niet bevestigd waren. Omdat we de F1-banden op deze manier veel sneller kunnen leveren, hebben we besloten deze werkwijze in 2021 aan te houden', stelt Isola tevreden.

De grootste uitdaging van 2020

Volgens Isola is het duidelijk: het coronavirus is het meest recente en grootste obstakel dat op het pad gekomen is van de Formule 1-partners en in 2021 zal dit zo blijven. 'Met name aan het begin van het jaar ontstond er veel onzekerheid', meldt hij, refererend naar de situatie die zich exact een jaar geleden langzaam ontplooide. 'Toen we te horen kregen over het virus, zaten we in Barcelona voor de wintertests. We wisten natuurlijk wel wat er gaande was in China, maar we hadden geen kennis van hoe belangrijk het was wat op het punt stond te gebeuren.'

'Gedurende de tweede week van de tests in Spanje spraken we al wel over de pandemie in Italië en in Europa. Vervolgens vlogen we naar Australië, waar de race natuurlijk afgelast werd, en bij terugkomst moesten we meteen in lockdown. Zonder twijfel is dit het lastigste aspect van vorig jaar geweest', concludeert de Italiaanse bandenexpert. Er staat wederom een pittig jaar op Pirelli te wachten, maar met de protocollen al naar wens, en de ervaring van een jaar lang doorbijten achter zich, is de enige fabrikant die de Formule 1-teams van rubber voorziet er helemaal klaar voor om een 23 races tellend seizoen te tackelen.

Door: Christian Moerman

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws