Gaat de verhoogde duurzaamheid van de F1-banden voor meer eenstoppers zorgen in 2021? Interviews
Interviews

Gaat de verhoogde duurzaamheid van de F1-banden voor meer eenstoppers zorgen in 2021?

Gaat de verhoogde duurzaamheid van de F1-banden voor meer eenstoppers zorgen in 2021?

Steeds vaker wordt het aangehaald als hekelpunt van de huidige Formule 1: alle teams houden min of meer dezelfde strategie aan, en vaak is dat een eenstopper. De monotone strategische opties binnen de sport zorgen voor weinig enerverende races, waarin teams die min of meer gelijk aan elkaar zijn op dit gebied nauwelijks nog verschil kunnen maken. Met de verhoogde duurzaamheid van de Pirelli-banden van 2021 zou een logisch gevolg zijn dat we ons aankomend jaar alleen nog maar meer zullen ergeren aan deze eentonigheid. Toch vertaalt dit volgens Pirelli-chef Mario Isola niet per se een-op-een naar meer eenstoppers gedurende de wedstrijden.

'Het ligt eigenlijk vooral aan het circuit. Soms is de bandenslijtage de limiterende factor. Maar bijvoorbeeld in Bahrein is de voornaamste reden om voor een bandenwissel te gaan de degradatie van de achterbanden. Wanneer de coureurs de achterbanden langer fris houden, kunnen ze die stints dus inderdaad verlengen. Wanneer ze die achterbanden niet fris kunnen houden, zal de stint van een vergelijkbare lengte zijn als een stint in 2020 op die baan', beargumenteert Isola in gesprek met F1Maximaal. Hiermee suggereert hij dat banden die langer meegaan niet per se tot races met minder pitstops leiden. 'Omdat de circuits dusdanig van elkaar verschillen is het lastig om een voorspelling te maken die voor elk scenario werkt', voegt hij daaraan toe.

Formule 1-teams vertragen

Isola begrijpt de zorgen van de Formule 1-fans maar benadrukt dat de oorzaak van het probleem eigenlijk vooral bij de teams ligt: 'Kijkend naar de laatste paar jaar, was het voor de teams vooral zaak om de racepace te bepalen en daarmee een bepaalde mate van degradatie aan te houden. Men probeert dus niet ronde na ronde het uiterste uit de banden te halen en het reguleren van de slijtage, daar zijn de teams nou eenmaal erg goed in geworden. Dit staat haaks op onze ervaringen van de eerste jaren in de sport.'

'In 2011, toen we in de sport begonnen, lag de degradatie van de banden veel hoger en maakten de teams veel meer pitstops', herinnert de Pirelli-woordvoerder zich. 'Over de jaren zijn ze de aanpak gaan veranderen en nu is de algemene strategie om de bolide liever iets te vertragen gedurende de race, waardoor er een of twee pitstops uitgespaard kunnen worden. Daarom is het soms ook zo dat wanneer we zachtere banden meenemen naar het circuit dan het jaar ervoor, dat de teams niet meer pitstops gaan maken, maar eerder hun wedstrijdsnelheid vertragen om de strategie op één stop te houden.' Hier is voor Pirelli dan ook weinig aan te veranderen, meldt de Italiaan.

In het verleden, enkele jaren geleden zelfs nog, heeft Pirelli wel gepoogd om hier verandering in te brengen. Het gewenste effect werd helaas niet bereikt: 'In 2017 introduceerden we een betere band. In eerste instantie moesten we dus qua bandenhardheid conservatief blijven, het was immers het eerste jaar met banden die veel beter presteerden dan in het verleden. In 2018 namen we zachtere banden mee dan het jaar daarvoor maar daar kregen we geen 2- of 3-stop-races voor terug. De teams vertragen er alleen maar door. Het is lastig om te voorspellen en heel moeilijk om te bepalen wat er uit de modellen van de teams gaat rollen', concludeert Isola. Al zou de Italiaanse bandenleverancier proberen om volgend jaar, met de keuze van zachtere bandensets, meer strategieën vrij te geven, dan is het nog steeds niet te zeggen of dat ook daadwerkelijk zou lukken.

Door: Christian Moerman

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws