max-verstappen-red-bull-racing--italië-monza-zaterdag-12-lach Interviews
Interviews

Oud-IndyCar-coureur bewierookt Verstappens betrokkenheid: 'Rijdt tegen de GT-top en is direct snel'

max-verstappen-red-bull-racing--italië-monza-zaterdag-12-lach

Max Verstappen en Chris Lulham wonnen op 27 september hun GT3-debuut op de Nordschleife. Half Nederland leek de grens over te gaan om Verstappen te zien racen in de Ferrari 296 GT3 van Emil Frey Racing. Oud-IndyCar-coureur James Hinchcliffe vindt het jammer dat Verstappen niet voor de Triple Crown wil gaan, maar bedankt Red Bull Racing wel dat Verstappen de speelruimte krijgt om andere dingen te doen.

Verstappen vertelde in Azerbeidzjan, na het behalen van zijn Nordschleife-licentie, aan onder meer F1Maximaal.nl dat hij had genoten van zijn eerste race in de Eifel. Hij moest weliswaar in een teruggeschroefde bolide rijden, maar wist dat dat nodig was om later in een hogere categorie mee te kunnen doen. Vanuit de paddock was er veel bewondering te horen voor de toewijding en passie van de viervoudig wereldkampioen. Na de zomerstop kende hij zes raceweekenden achter elkaar.

De Nederlander keerde na het winnen van de race in Bakoe terug naar de Nürburgring om zijn eerste GT3-race te verrijden. 'Ik vind het geweldig', begint Hinchcliffe in een exclusief gesprek met F1Maximaal.nl. 'Ik vind het fantastisch om te zien dat hij zo gepassioneerd is over GT-racen. Het is mooi om te zien hoe betrokken hij is bij zijn eigen team en dat hij af en toe zelf achter het stuur kruipt, en nu één van de meest iconische races ter wereld wil gaan doen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-singapore-2025-zondag-podium-9
Verstappen is na de zomerstop nog niet buiten de top twee gefinisht.

Hinchcliffe heeft het vanzelfsprekend over de 24 uur van de Nürburgring. Red Bull-topadviseur Helmut Marko heeft Verstappens deelname in 2026 al bevestigd, maar Verstappen houdt zelf een slag om de arm en geeft aan dat het afhankelijk is van het Formule 1-seizoen volgend jaar. De koningsklasse gaat een nieuw tijdperk in, en er moet wel tijd zijn om zoiets te ondernemen. De Canadees hoopt voor de sport wel dat Verstappen mee gaat doen.

Verstappen in IndyCar?

'Ik denk dat dat niet alleen goed is voor de autosport en de GT3-races, maar hopelijk moedigt het andere F1-coureurs aan om hetzelfde te doen', vervolgt hij. 'Ik weet dat het lastig is met het volle schema, maar Max krijgt het voor elkaar, en dat is mooi om te zien.' Hinchcliffe heeft twee seizoenen in de A1 GP gereden en reed vervolgens in 2009 en 2010 in de Indy Lights, wat tegenwoordig IndyNXT is. Van 2011 tot en met 2021 reed hij in de IndyCar. Hij nam elf keer deel aan de Indy500, met als beste resultaat een zesde plek. Hij overleefde een heftige crash in 2015.

'Het is jammer dat hem dat niet interesseert, maar ik begrijp het volledig', lacht Hinchcliffe. 'Ik zou het geweldig vinden (om Verstappen daar te zien, red.), maar ik snap het. Het zou hoe dan ook cool zijn als Max of een andere coureur het eens wil proberen. Met de huidige kalender is dat heel lastig. Misschien zijn de toekomstige kalenders iets beter op elkaar af te stemmen zodat er iets meer opties zijn.' Meestal overlapt de Indy500 met de Grand Prix van Monaco, volgend jaar clasht het met Canada.

Natuurlijk gevoel

Goed nieuws voor de endurancefans: voor de verandering overlapt er geen enkele Formule 1-race met de 24 uur van Le Mans. Het biedt opnieuw opties, maar zo'n race vergt veel voorbereiding. Verstappen heeft het voordeel dat hij het gevoel voor de auto erg snel krijgt. 'Het is belangrijk om te onthouden dat een GT3-auto heel anders is dan een formulewagen van welke soort dan ook', zegt Hinchcliffe. 'Het is niet altijd eenvoudig om erin te springen en meteen snel te zijn.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

franz-hermann-verstappen nurburgring test
Verstappen was eerder dit jaar al voor een testdag op de Nürburgring te vinden.

Met name aan het begin van je carrière is zoiets lastig, vertelde GT-topper Jann Mardenborough. 'Max rijdt echter al heel lang met GT3-auto's. Hij heeft er zelf een paar, en test veel, dus het voelt voor hem waarschijnlijk veel natuurlijker dan dat Charles Leclerc er bijvoorbeeld voor het eerst in zou stappen. Het helpt om zijn niveau van talent te zien, want hij stapt in een GT3-auto tegenover enorm getalenteerde coureurs en zit direct op tempo.'

Bedankje voor Red Bull

Een aantal coureurs gaf aan dat ze best 'jaloers' waren dat Verstappen die uitstapjes naar de Nürburgring gewoon kon maken. In zijn contract met Red Bull staan vanzelfsprekend een paar dingen die hij absoluut niet mag doen, omdat die gevaarlijk zijn en zijn performance in de Formule 1 kunnen beïnvloeden. Dat Red Bull hem niet tegenhoudt met zijn GT3-project, vindt Hinchcliffe erg correct. 'Ik denk dat hij wel wat meer speelruimte heeft dan de gemiddelde coureur', zegt hij lachend.

'Tegelijkertijd ben ik blij dat Red Bull niet te veel tegenwerkt en hem dit soort dingen laat doen', vervolgt hij. Zo kunnen kijkers over de hele wereld genieten van wat hij laat zien in verschillende auto's. Hinchcliffe gaat ervan uit dat we hem aan de start zullen zien van de enduranceklassiekers. 'Zulke races zijn slopend, en het zou veel medewerking van het team vergen. Hij is een topsporter, dus hij zal er na twee dagen herstellen wel weer klaar voor zijn. Ik denk niet dat dat een probleem gaat worden!'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws