De race van Verstappen | Verstappens rapen waren gaar: 'Ik hoef het niet te weten, alles is helemaal shit' Max Verstappen
Max Verstappen

De race van Verstappen | Verstappens rapen waren gaar: 'Ik hoef het niet te weten, alles is helemaal shit'

De race van Verstappen | Verstappens rapen waren gaar: 'Ik hoef het niet te weten, alles is helemaal shit'

In de ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappen en Red Bull Racing hadden het lastig tijdens de Grand Prix van Monaco en wisten het tij niet te keren van vrijdag op zaterdag, wat hen in Imola wel lukte. De drievoudig wereldkampioen eindigde uiteindelijk waar hij was begonnen.

De laatste drie raceweekenden gingen Verstappen niet zo makkelijk af als we van hem gewend zijn. In Miami pakte hij wel de poleposition, al snapte hij zelf niet helemaal hoe, maar was het tijdens de race duidelijk dat de RB20, weliswaar met schade, de pace van de McLaren niet bij kon houden. In Imola had de Nederlander het opnieuw lastig. Tijdens de vrije trainingen was het duidelijk dat de balans ver te zoeken was en werd er even getwijfeld of Verstappen de poleposition en de zege wel kon bemachtigen. Dat lukte toch, maar in Monaco kon hij dat niet herhalen. Met Sergio Pérez die kwalificeerde op P18 en een DNF achter zijn naam moest zetten, was het een weekend om te vergeten.

Verstappen ergert zich groen en geel: 'Alles is helemaal shit'

Van vrijdag op zaterdag was de situatie met de RB20 wel iets verbeterd, maar uit de derde vrije training werd het al helemaal duidelijk dat de bolide moeite had met de kerbs en hobbels, die met name in sector 2 aanwezig zijn op het Circuit de Monaco. Verstappen liet op de boordradio weten dat hij daar vooral tijd verliest, en dat het moeilijk zou zijn om dat probleem op te lossen. Volgens hem zou de bolide al sinds 2022 niet zo blij zijn met de kerbs en hobbels, maar was de bolide op dat moment zoveel beter dan die van de concurrentie, dat het probleem niet opviel. De concurrentie is dichterbij gekomen, en nu valt dat probleem juist wel op. Een lastig karwei dus, voor de kampioensformatie. Desalniettemin ging Verstappen er vol voor tijdens de kwalificatie.

In Q1 en Q2 kon Ferrari wat minder goed meekomen, en was Oscar Piastri de man to beat. De Australiër klokte een aantal zeer snelle rondes waar Verstappen niet aan kon tippen. Pérez' kwalificatie was na Q1 al ten einde gekomen, de Mexicaan zat vast in het verkeer en kon vanwege wat foutjes zijn rondetijd niet genoeg verbeteren. Vanaf dat moment wist iedereen dat het aan Verstappen was om het weekend van de Oostenrijkse renstal nog enigszins te redden. De Limburger stond even op de voorlopige poleposition met een ronde van 1:11,019 en nog zes minuten op de klok in Q2, maar met de evoluerende baan en een snellere McLaren en een snellere Mercedes, bleef hij daar niet lang staan. Verstappen staat er echter om bekend dat hij op het laatste moment nog een wonder uit de hoge hoed kan toveren, dus werd het nog spannend in Q3. 'De volgende auto is Lando, hij zit op vijf seconden achter je', informeert race-ingenieur Gianpiero Lambiase. Op dat moment komt Norris voorbij en heeft Verstappen genoeg ruimte voor zich om een snelle run te starten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull racing monaco zaterdag max verstappen 6
Verstappen gaf alles, maar een poleposition zat er niet in in Monaco. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

'De snelste ronde momenteel is een 10,4', gaat Lambiase verder. Verstappen begint op dat moment aan zijn eerste run in Q3, wat hem de snelste eerste sector oplevert, maar hem uiteindelijk slechts op P3 zet. Charles Leclerc en Piastri waren sneller dan de Nederlander. 'Ik wil wel sneller, maar ik kan niet sneller. We weten waarom. Als ik nog meer van zulke rondes rijd, dan beland ik in de muur', gaf Verstappen aan. 'Hoe was bocht zes nu, Max?' vroeg Lambiase. 'It is what it is', antwoordde de Limburger. 'Het beperkt me nog steeds.' Na een korte stop en een set nieuwe banden ging Verstappen het nog eens proberen, maar hij brak zijn ronde al op tijd af. 'Ik heb de fucking muur geraakt! Ah man, deze auto glijdt overal heen', zei hij. 'Dat is P6, Max', zei Lambiase. 'Ik hoef het niet te weten. Alles is helemaal shit', aldus Verstappen.

Lambiase vraagt zich af wat Mercedes aan het doen is

Met Leclerc vanaf poleposition en Verstappen voor het eerst sinds de Grand Prix van de Verenigde Staten 2023 niet op de eerste of tweede startrij, kon de race beginnen. De start verliep direct chaotisch, achterin het veld zat Pérez tussen de twee Haas-coureurs, waarbij hij de muur inging en de neus van Kevin Magnussens bolide de zijkant van de RB20 goed toetakelde. Vrijwel alleen de monocoque van de auto leek nog heel. De race werd geneutraliseerd omdat alle carbonstukken en de gehavende bolides van de baan moesten worden verwijderd. Daarnaast moesten wat barrières worden gerepareerd, en dat ging wel lang duren. Verstappen was echter een plekje opgeschoven omdat Sainz aan de zijkant stond met vermoedelijk een kapotte ophanging vanwege een touché met Piastri.

Omdat Ferrari de kans kreeg het te repareren tijdens de rode vlag mocht Sainz weer vanaf P3 starten, waardoor Verstappen dat gewonnen plekje ook weer in kon leveren. 'Kom naar binnen, Max, we hebben een rode vlag. Rijd naar binnen in de volgorde waarin we nu rijden en stop vijf meter achter de auto voor je', kreeg Verstappen te horen. Tijdens de rode vlag kon iedereen van banden wisselen, wat betekende dat ervoor gekozen kon worden om de race uit te rijden op de set waarop de coureurs de race zouden hervatten. Verstappen ging na de rode vlag, die ongeveer een half uur duurde, verder met de mediums. Dat betekende dat hij, als hij nog zou stoppen, geen nieuwe set harde banden of mediumbanden meer overhad. De herstart van de race verliep goed, al lukte het Verstappen niet om een plekje te pakken.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

sergio perez rb 20 crash monaco red bull racing
De bolide van Pérez... Of wat ervan over was. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

Russell reed voor hem en kon net buiten DRS terechtkomen, waardoor Verstappen al snel in niemandsland reed. Vanaf dat punt werd het een lange race. Lambiase gaf hem hier en daar updates over de pace van Leclerc, die de leiding nog steeds in handen had. Voor hem kreeg de Mercedes-coureur te horen dat hij vooral zijn banden moest managen en niet de druk op Norris op moest voeren, waardoor McLaren en Ferrari vooraan een grotere kans hadden om een pitstop te maken zonder een plek te verliezen. 'Je rijdt 21,0 op het moment', zei Lambiase. Leclerc reed ongeveer dezelfde pace vooraan, al werd hem ook verteld dat hij moest managen. Het leek erop dat de Red Bull-pitmuur zich niet bekommerde om het tempo van Russell of Lewis Hamilton achter hem. Ze snapten de strategie van Mercedes dan ook niet echt. 'Nog een paar ronden en Norris heeft een VSC-stop op Russell', wees Lambiase aan, waarmee hij aangaf hoe groot het gat tussen beide Britten was.

Verstappen vond het te saai: 'Ik had mijn kussen mee moeten nemen'

'Norris heeft nu een safetycar-stop op Russell', ging Lambiase verder. 'Dat is echt gekkigheid', zei de ingenieur. 'Er is niet veel dat we kunnen doen', antwoordde Verstappen. 'Ik probeer om niet te dicht bij hem te komen.' Toen er twintig ronden voorbij waren leek het er niet op dat er snel wat spannends zou gebeuren. Verstappen had het dan ook niet echt naar zijn zin. 'Fuck me. Dit is zo saai, ik had mijn kussen mee moeten nemen', zegt de Nederlander, die dus bijna in slaap viel achter het stuur. De drievoudig wereldkampioen bleef tussen de 1,5 en 2,0 seconden van Russell. Ze vermoedden dat de Mercedes-coureur niet meer ging stoppen, maar Hamilton wellicht wel. Hoe dan ook was het wachten tot er wat zou gebeuren, zoals een safetycar of een virtuele safetycar, om iedereen wakker te schudden.

Een lange tijd zeiden zowel Lambiase als Verstappen niets, maar in de 41ste ronde klonk de stem van de ingenieur weer. 'Je verliest nog steeds twee à drie tienden bij het ingaan van bocht tien', zei Lambiase. In ronde 53 kwam Verstappen binnen voor een pitstop. Hij ging over naar een gebruikte set harde banden. 'Je kan bij de exit dicht bij Hamilton zitten, al verwacht ik niet dat dat het geval is, maar het kan', waarschuwde Lambiase. Hamilton was de ronde ervoor naar binnen gegaan, maar hem werd niet verteld dat hij een goede out lap moest rijden om Verstappen te snel af te zijn tijdens zijn pitstop. Daardoor kwam de Nederlander weer tussen de twee Mercedes-coureurs de baan op. 'Je hebt nu een lege baan voor je, dus push on', klonk Lambiase. De pace op de harde band was behoorlijk goed, het duurde namelijk niet lang voordat hij het gat van zeker achttien seconden tussen hem en Russell dicht had gereden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen monaco rb20 2024 red bull racing zondag 1 casino
Verstappen kon niet zo all-in gaan als we van hem gewend zijn. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

Met nog achttien ronden te gaan was het gat kleiner dan twee seconden, maar inhalen op het stratencircuit van Monaco is zo makkelijk nog niet, en dat wist Verstappen ook. 'Hamilton speelt het langzaam-snel-langzaam-spelletje, met een poging om een paarse ronde te klokken. Focus maar gewoon op de auto voor je', zei de ingenieur. Verstappen zat bijna in de versnellingsbak van Russell in de hairpin en ook bij het uitkomen van de tunnel, maar hij kon geen manier vinden om de coureur uit Kings Lynn in te halen. 'Ik kan er niet dichtbij komen. Op deze manier sloop ik de ophanging', zei de Nederlander. 'Oké, begrepen. Zak anders iets af en ga voor de snelste ronde, als je daarin bent geïnteresseerd bent. De snelste ronde is momenteel een 14,1, dat is min 0,4 op je dash', antwoordde Lambiase. Er waren op dat moment nog veertien ronden te gaan.

Verstappen had de lolbroek nog wel aan: 'Is er iemand in slaap gevallen?'

Verstappen was echter niet geïnteresseerd in afzakken. 'Je kan beter wel even wat meer ruimte geven', zei Lambiase niet veel later. 'Zo kan je de voorremmen wat laten afkoelen.' In de laatste ronden bleef Verstappen de Brit onder druk zetten, maar vond wederom geen manier om erlangs te komen. Verstappen rondde de race af op de zesde plek, waar hij dus ook was gestart. Leclerc won zijn thuisrace, met Piastri en Sainz op het podium. 'Oké, dat was dat. Goed gedaan, maat', zei Lambiase toen Verstappen over de streep kwam. 'Ik dacht dat gisteren erg was, maar dit was een ander level. Mijn lichaam is echt gebroken', zei de Nederlander.

'Het was een moeilijk weekend, Max. Maar goed, dit was waarschijnlijk een van de saaiste races ooit', klonk teambaas Christian Horner. 'Die rode vlag vernietigde alle kansen op een leuke strategie. Het was echt heel saai', liet Verstappen weten. 'Volgens mij was Stroll de enige die een inhaalactie gedaan kreeg', ging Horner verder. 'Is er iemand in slaap gevallen?' grapte Verstappen. 'Het was vooral jammer dat Russell en Mercedes het zo vroeg in de race al opgaven', kwam Lambiase ertussendoor. 'Ja, maar goed, kijk naar het voordeel dat ze (McLaren en Ferrari, red.) hadden qua pace', sluit Verstappen af.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws