Max Verstappen had vorige week geen verplichtingen in de Formule 1, maar zat zeker niet stil. De Nederlander kwam in actie in een Ferrari 296 GT3 van Emil Frey Racing. Daarbij zette hij zeer indrukwekkende rondetijden neer. Verstappen heeft inmiddels ook vragen beantwoord: hoe kwam hij aan zijn pseudoniem? Reed hij nu wel of geen ronderecord? En met welk doel reed Verstappen de test?
Verstappen heeft in de eerste zes raceweekenden alle uithoeken van de wereld moeten bezoeken. Voor de race in Miami beviel vriendin Kelly Piquet van dochtertje Lily, en nu staat Verstappen alweer voor de volgende triple header. Dus wat doe je dan als kersverse vader in je enige vrije weekend in mei? Precies, dan reis je naar de Nordschleife af om een Ferrari eens flink de sporen te geven.
Ronderecord voor Hermann
Franz Hermann: dat is de naam die Verstappen gebruikte tijdens zijn test. De Limburger vertelt onder meer aan F1Maximaal.nl hoe hij op die naam kwam. 'Ze vroegen om een nepnaam te bedenken, dus ik dacht: laten we het zo Duits mogelijk maken. Die nepnaam had ik nodig zodat ik niet op de entry list stond', legt 'Hermann' uit. 'Anders worden mensen wakker met het nieuws dat mijn naam op de inschrijflijst staat. Ze geven de optie om onder een pseudoniem deel te nemen. Ik heb hem wel zelf bedacht.'
Uiteindelijk werd het toch wereldnieuws dat Verstappen op de Nordschleife aanwezig was. 'Ik wist wel dat mensen dit zouden beseffen toen ik op het circuit was. Ik stond in ieder geval niet op de inschrijflijst, dus om acht of negen uur 's ochtends was het lekker rustig', lacht Verstappen, die denkt dat zijn actie het gewenste effect had. Pas later op de dag kwam er meer media-aandacht voor het optreden van Verstappen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ronderecord
Bij de test was geen sprake van officiële tijdwaarnemingen, maar het ronderecord in de auto van Verstappen staat op 7:49,5, een kleine acht minuten dus. In de paddock werd al volop gespeculeerd of Verstappen nu wel of niet sneller reed. Helmut Marko gaf aan van wel, maar verschillende journalisten spraken dat tegen. 'Ik was wel sneller, ja', bevestigt de snelle Limburger. 'Ik deed echter niet mee om te laten zien dat ik het baanrecord kan aanscherpen.'
'Ik had gewoon plezier, en leerde de baan samen met het team van Emil Frey', zegt hij over de werkgever van Thierry Vermeulen in de DTM. 'Zij waren ook eerder op de Nordschleife, dus voor hen is de droom ook om de 24 uur van de Nordschleife te rijden. We hadden een mooie dag en kwamen steeds meer op snelheid. We hadden geluk met de omstandigheden, want het was lekker zonnig. Dat is heel fijn.'
Verstappen legt uit dat zijn testdag meer betekende dan alleen een middagje lol trappen. 'Ik wil die 24 uur wel racen in de toekomst. Daarom doe ik dit soort dingen ook, om me voor te bereiden en wat ervaring op te doen. Dan hoeft dat in de toekomst niet meer, zo is Verstappen zichzelf klaar aan het stomen voor een leven na de Formule 1. 'Dit is mijn passie. Ik heb dit jaar ook mijn GT3-team, en ik vergaar zo informatie voor mezelf. Uiteindelijk is dit ook mijn privéleven.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Eindeloze voorbereiding
Verstappen geeft aan dat hij vooraf heel veel in de simulator reed. 'Dat heeft heel erg geholpen. Ik heb duizenden ronden op de simulator gereden op de Nordschleife', zo bevestigt hij honderden uren als voorbereiding besteed te hebben. 'Als ik daar echt rijd, is dat meer om het gripniveau te checken met de verschillende soorten asfalt, en ook het gripniveau van de auto. Je hebt ook muren naast de baan staan.'
'Het belangrijkste is dat je de baan kent, en die kende ik al', benadrukt de 27-jarige. 'Ik had gewoon heel veel plezier. Het was een volledige testdag, met alle auto's op het circuit, en de vrachtwagen stond dus ook vol met onderdelen.' Verstappen heeft dus ook het nodige kunnen testen en reageerde ook op de grote onderlinge snelheidsverschillen. 'Het was ook niet de eerste keer voor mij. In de simulator heb je hetzelfde met de verschillende klassen. Je moet wel je tijd nemen en kijken waar je kunt inhalen. Je wilt ook niet te ver van de ideale lijn gaan.'
Een test of race in Formule 1-auto's ziet Verstappen echter niet zitten. 'Met deze Formule 1-auto's kun je daar niet rijden. Daar is het te hobbelig voor. Met de GT3-snelheid gaat het prima. Met auto's die sneller gaan, wordt het al riskant.' De huidige Formule 1-auto's zijn zeer stijf afgesteld, waardoor het nagenoeg onmogelijk zal zijn om met normale snelheid over het circuit te rijden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties