Max Verstappen heeft weer zes punten goedgemaakt op kampioenschapsleider Oscar Piastri, maar moest in Singapore vooral in zijn spiegels kijken. De Red Bull Racing-coureur maakte nooit kans om George Russell aan te vallen. Hij verklaart de keuze voor de zachte banden bij de start en is kritisch op afstellingswijzigingen van Red Bull. Daarnaast trekt hij een duidelijke conclusie na de ultieme test in Singapore.
Verstappen verscheen na de lange race in het Aziatische land bezweet voor de camera van Viaplay. Daar vraagt Chiel van Koldenhoven of het klopt dat de Nederlander zich door de race heen moest worstelen. 'We namen de gok bij de start om voor die zachte banden te gaan', zo legt Verstappen de basis uit van de verder moeizaam verlopen race.
Verstappen deelt berekeningen van Red Bull
Red Bull was het enige team dat haar coureur in de top zeven met de C5-banden aan de race liet beginnen. Verstappen verklaart dat hij haast gedwongen werd tot die keuze. 'Het probleem was dat de binnenkant heel weinig grip bood bij de start. Dat kostte eigenlijk één gridpositie, volgens onze berekeningen', zo legt Verstappen uit dat het volgens Red Bull met dezelfde banden fiftyfifty zou zijn geweest met Oscar Piastri.
'We probeerden met die zachte banden iets te forceren', zo hoopte Verstappen ook nog dat hij toch de leiding kon veroveren. 'Dat lukte niet, dus daarna moesten we in die eerste stint overleven. Ik probeerde de banden heel te houden. Daarna moesten we ook iets eerder naar de harde banden.' Verstappen had in de laatste helft van de race daardoor ook een bandennadeel.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Van Koldenhoven vraagt nog even door naar de keuze voor de C5-banden. 'Dat deden we omdat er te weinig grip lag bij de start. Als je dus dezelfde banden kiest, dan verlies je misschien een plek. Dat is dan ook het eindresultaat', weet hij. Oscar Piastri startte één plek achter Verstappen, waardoor positieverlies met het oog op het kampioenschap rampzalig zou zijn geweest. Vergeleken met de startopstelling pakte Verstappen zelfs extra winst op de Australiër. Dankzij de agressieve actie van Norris liep Verstappen zes punten in.
Negatief verrast
Verstappen vindt de bandenkeuze niet het grootste probleempunt in de race. 'Het grootste probleem zat hem in andere dingen. Ik had heel veel problemen met terugschakelen en opschakelen', kaart de 28-jarige zelf aan. 'De auto gedroeg zich ook heel nerveus aan de achterkant. Dat maakte het niet makkelijk in de race.' Verstappen schoot in de 37e ronde zelfs nog een keer rechtdoor in bocht 14, maar verloor geen plekken bij het moment.
'De auto duwde bij het terugschakelen steeds door, dus ik moest steeds allerlei dingen aanpassen aan de balans', zo legt de Nederlander het moment uit. 'Bij het terugschakelen duwde de auto door, maar qua balans had ik overstuur. Het is heel lastig om dat te besturen. Daardoor blokkeerde ik één keer. Daarna was het overleven en proberen die tweede plek vast te houden', geeft Verstappen aan. Dat lukte dus.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Ja', zo geeft Verstappen toe dat hij negatief verrast werd door het slechte gevoel in de auto. 'Ik was verrast door wat gebeurde met het schakelen. We hadden geen hele goede long run gedaan, niemand niet. Gedurende het weekend hebben we wel een paar aanpassingen aan de auto moeten maken. Ik denk dat die uiteindelijk toch een beetje negatief hebben uitgepakt voor de wedstrijd', zo baalt hij van de uiteindelijke afstelling.
Conclusie na ultieme test
Verstappen wordt gevraagd of hij wel tevreden is met het resultaat. 'Er zat niet meer in om eerlijk te zijn. Aan de andere kant denk ik ook: als de auto wél heel goed was geweest, zat er ook niet meer in, want je kunt toch niet inhalen hier. Dat zag je wel met Lando. Hij was veel sneller, maar hij had toch eigenlijk geen kans', zo beseft Verstappen dat hij ook met een topauto tweede was geworden.
'Ik probeerde er het beste van te maken en geen grote fouten te maken', aldus de wereldkampioen. 'Als de auto redelijk goed ligt, dan is dat wat makkelijker dan hoe het vandaag was. Ik ben in ieder geval nog tweede geworden', zo haalt hij opgelucht adem. Van Koldenhoven wil als afsluitende vraag weten wat Verstappens conclusie is na de ultieme test op een high downforce-circuit, dat Red Bull in theorie niet goed ligt. 'Het was beter, maar niet goed genoeg', reageert Verstappen, die het liefst altijd en overal wil winnen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties