Max Verstappen en Helmut Marko verschillen van mening na de kwalificatie in België. De viervoudig wereldkampioen was niet tevreden met P4 en al helemaal niet met de auto, terwijl Marko aangaf dat hij heel blij is met de resultaten. Red Bull Racing mag dan wel twee auto's in de top tien hebben, maar de race wordt wellicht lastig. Marko zit ten slotte niet achter het stuur.
Hoewel de upgrade van Red Bull al langer op de planning stond en Laurent Mekies in twee weken tijd niet het complete roer heeft omgegooid bij Red Bull, wordt de sprintzege van Verstappen wel direct aan de komst van de ingenieur gekoppeld. De Nederlander sprak positief over de Fransman en gaf aan dat het altijd goed is als een teambaas technische kennis heeft. Met name als de auto al een lange tijd niet in het gareel wil lopen.
Tijdens de sprintrace voelde het nog goed, al moest hij naar eigen zeggen wel 'vijftien kwalificatierondes rijden' om Oscar Piastri achter zich te houden. De balans was tijdens de kwalificatie echter compleet anders. Mekies kon dat direct verklaren door aan te wijzen dat ze met meer downforce de kwalificatie in zijn gegaan, met het oog op een regenrace. 'De sfeer is heel goed', zegt Verstappen tegenover de Nederlandse pers, waaronder F1Maximaal.nl.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het is volgens hem normaal dat hij nu op een ander niveau met zijn teambaas kan praten. 'Als iemand meer technisch onderlegd is, dan is het normaal dat je daar technischer mee kan praten', vervolgt hij. 'Hij is gewoon een ander soort teambaas', gaat Verstappen verder als hem wordt gevraagd of hij dat miste bij Christian Horner. 'We hebben veel discussies over veel dingen, en dat blijft natuurlijk ook binnen het team.'
Steeds meer ingenieurs aan het roer
Mekies ligt goed in de groep bij het personeel van Red Bull en wordt omschreven als een mensenmens. 'Misschien had het team dat wel nodig', zegt Verstappen. 'Ik kan goed met hem overweg. Dat is natuurlijk altijd een bonus. Hopelijk kunnen we dat de komende weken en maanden veel intensiever doen.' Mekies is niet de eerste ingenieur die uiteindelijk een teambaas wordt. Ayao Komatsu en James Vowles waren ook belangrijke ingenieurs, en McLaren heeft ook een ingenieur aan het roer.
Een van de journalisten stelt dat dat misschien nodig is omdat de sport complexer is geworden. 'Misschien wel. Weet ik veel', haalt Verstappen zijn schouders op met een lach. 'Ik wil hier niet een halfuur staan lullen daarover', voegt hij eraan toe. Het belangrijkste is dat de verandering voor Red Bull goed uitpakt. 'Iedereen is wel vrolijk, goed gemutst', knikt Verstappen, die terugkomt op zijn eerdere woorden over de sfeer binnen het team.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Marko houdt hoop
Nu Mekies de teambaas is, wordt er ook gehoopt dat hij beter begrijpt wat Verstappen nodig heeft van de RB21 om er nog een kampioenschapswinnende auto van te maken. Verstappen heeft de titel zelf echter al uit zijn hoofd gezet. Hij was positief over de upgrades dit weekend, maar hij ziet niet in dat Red Bull het tij nog compleet kan keren. Als je het aan Marko vraagt, krijg je een compleet ander antwoord. Volgens hem blijft het kampioenschap een prioriteit.
'Helmut zit niet in de auto', stelt hij direct. 'Ik snap dat je er positief in moet staan. Ik ben altijd heel realistisch in wat ik voel in de auto. Als ik dan bepaalde onboards bekijk van andere auto's, dan weet ik genoeg', sluit hij af. McLaren kan nog steeds veel beter met de banden omgaan en de auto heeft een groter werkvenster dan de RB21. Alle teams komen ook op een punt dat ze de laatste upgrades brengen, omdat de regels volgend jaar compleet anders worden. Achter de schermen wordt daar hard aan gewerkt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties