In 2018 reed Max Verstappen alweer zijn vierde seizoen in de Formule 1. Ook dit seizoen wist Verstappen weer flink de lippen los te maken met bijzondere prestaties en leek hij na één volledig seizoen bij Red Bull in 2017 nu klaar te zijn voor het echte werk. Het overgangsjaar was voor de Nederlander voltooid, nu werd het tijd om aan te pakken. F1Maximaal bespreekt het vierde jaar van Verstappen in de Formule 1.
In 2017 was al duidelijk dat de Tag Heuer-krachtbron (gebouwd door Renault, red.) niet fantastisch was en veelal niet opgewassen bleek tegen het motorisch geweld van Ferrari en Mercedes. Ook dit seizoen leek Renault weer achter de feiten aan te lopen, wat later in het seizoen tot flink wat frictie zou leiden tussen Cyril Abiteboul en Christian Horner. Ook was 2018 het eerste seizoen dat de halo zijn intrede deed, wat toen veel scepsis vanuit de fans kreeg.
Het seizoen zou zich tot de helft typeren als een titanenstrijd tussen Sebastian Vettel en Lewis Hamilton. Lang leek het erop dat Vettel serieus mee kon doen voor de titel, maar vanaf zijn crash bij de Grand Prix van Duitsland kon de man uit Heppenheim niet meer aanhaken en kon Hamilton met overmacht weer de titel op zijn naam schrijven.
Stroef begin van het seizoen voor Verstappen
Het begin van het seizoen was flink stroef te noemen. Direct was duidelijk wat de krachtsverhoudingen waren in het seizoen. Mercedes stond wederom sterk op kop, waarna Ferrari en Red Bull Racing kort op elkaar zouden volgen. De eerste kwalificatiesessie was het dan ook flink spannend, uiteindelijk kon Verstappen net niet genoeg aanhaken om Vettel te verschalken voor de tweede startrij. Verstappen had daarna vervolgens geen goede race en moest zijn vierde startpositie afstaan aan teamgenoot Daniel Ricciardo en werd ook nog eens ingehaald door een ontketende Fernando Alonso. Verstappen werd uiteindelijk zesde.
Vanaf de tweede Grand Prix ging het direct mis op motorisch gebied en was de slechte betrouwbaarheid van de Renault-krachtbron te merken. Verstappen kreeg in de kwalificatie al te maken met malheur, hij crashte en kon zo niet verder komen dan Q2. In de race ging het van kwaad naar erger, het differentieel ging stuk en zo zag de Nederlander zijn race voortijdig eindigen. Hetzelfde gold overigens voor Ricciardo, die in de eerste ronde al uitviel met een elektrisch probleem.
De twee races die daarop volgen, leidden ook niet tot fijne resultaten voor de coureurs van Red Bull. Verstappen kon in China slechts tot de vijfde plek komen, terwijl Ricciardo de race won. Voor Verstappen was het een consistente prestatie, maar meer was het ook niet. De Grand Prix daarna werd het spannender, bij de Grand Prix van Azerbeidzjan leek de Nederlander namelijk flink dicht op zijn teamgenoot te zitten, Ricciardo had de Nederlander nipt verschalkt in de kwalificatie. Verstappen wilde maar wat graag dichterbij komen.
In Baku sloeg het noodlot echter toe voor het Red Bull-duo, dat bij het ingaan van de eerste bocht in aanvaring met elkaar kwam. Tot overmaat van ramp werd Verstappen als schuldige aangewezen. Verstappen zeurde rondenlang over dat hij sneller was dan zijn teamgenoot en beide coureurs leken een podiumplaats te kunnen pakken. Verstappen reed te opportunistisch en remde te laat. Een dure fout van de Nederlander die het slechte begin van het seizoen zou typeren.
Maar het bleef niet enkel bij die grove fout. Bij de Grand Prix van Monaco ging het wederom flink mis voor de Nederlander. In de derde vrije training kwam de Nederlander namelijk in de muur terecht doordat hij bij het tweede gedeelte van de 'swimming-pool'-chicanes te vroeg instuurde. Wederom een grove fout die hem ook veel kritiek opleverde. Helmut Marko zag zijn pupil wederom een flinke flater maken en de Oostenrijker was dan ook flink nijdig op de Nederlander. Hij vertelde Verstappen dat het snel beter moest, hij was diep teleurgesteld.
De Red Bull-monteurs hadden uiteindelijk niet genoeg tijd meer om de bolide gereed te krijgen voor de kwalificatie. Verstappen moest vanaf de laatste plek starten. Maar vanaf dat moment ging de knop om bij de jonge Nederlander, op de zondag die volgde reed hij namelijk zijn bolide van de laatste naar de negende positie in de punten. Een topprestatie op een circuit waar het praktisch onmogelijk is om in te halen.
Race | Startpositie Verstappen | Finishplek Verstappen | Startpositie Ricciardo | Finishplek Ricciardo |
GP Australië | 4 | 6 | 5 | 4 |
GP Bahrein | 15 | DNF | 5 | DNF |
GP China | 5 | 5 | 6 | 1 |
GP Azerbeidzjan | 5 | DNF (Aanrijding) | 4 | DNF (Aanrijding) |
GP Spanje | 5 | 3 | 6 | 5 |
GP Monaco | 20 | 9 | 1 | 1 |
Solide middenstuk met plaaggeesten voor Verstappen
Na de Grand Prix van Monaco leek het erop dat zowel Verstappen als Ricciardo langzaam weer in vorm kwamen. Met name Verstappen werd steeds consistenter. Na een goede race in Monaco zette hij weer een sterk optreden neer tijdens de Grand Prix van Canada, waar hij een podiumplaats extra glans wist te geven door op de valreep nog even de snelste ronde van de race neer te zetten. Ten koste van Vettel en Valtteri Bottas, overigens.
Het was een zeer spannende race te noemen, waarin Verstappen duidelijk beter leek dan Bottas. De gehele race zette de Nederlander de Finse coureur onder druk. Veel inhaalpogingen werden gedaan door Verstappen, die een consistente race reed, maar tot een inhaalactie kwam het helaas niet. Uiteindelijk finishte Verstappen op minder dan een seconde van Bottas, maar wel weer een podiumplek en een snelste raceronde rijker.
Zo bleef Verstappen de races aan elkaar knopen en leek hij in een constante strijd met teamgenoot Ricciardo steeds meer de overhand te krijgen. Ook in het team leek Verstappen steeds meer de overhand te krijgen ten koste van de Australiër, iets dat hem uiteindelijk in 2019 naar Renault zou drijven. Na een tegenvallend resultaat in Groot Brittannië, en een crash met de Ferrari van Charles Leclerc, wist Verstappen extra snelheid te vinden en leek Red Bull inmiddels in de ontwikkeling van de bolide de Ferrari steeds beter achter zich te houden.
De Grand Prix van Oostenrijk zou uiteindelijk een hoogtepunt van het jaar worden. Het hele weekend leek het er sterk op dat Mercedes volledig de overhand zou hebben tijdens de race, maar toch wist Verstappen net het beetje extra te vinden om de Duitsers onder druk te zetten. Met een goede start verschalkte Verstappen de Ferrari van Kimi Raikkönen, en zo stond hij op de derde plek. Zowel Bottas als Hamilton vielen vervolgens uit met technisch problemen, waardoor Verstappen kon domineren en de winst binnensleepte.
Race | Startpositie Verstappen | Finishplek Verstappen | Startpositie Ricciardo | Finishplek Ricciardo |
GP Canada | 3 | 3 | 6 | 4 |
GP Frankrijk | 4 | 2 | 5 | 4 |
GP Oostenrijk | 5 | 1 | 7 | DNF |
GP Groot Brittannië | 5 | 15 (DNF, aanrijding) | 6 | 5 |
GP Duitsland | 4 | 4 | 15 | DNF |
GP Hongarije | 7 | DNF | 12 | 4 |
Nagenoeg perfect slotstuk van Verstappen
Ondanks dat de gifbeker bij Verstappen nog niet leeg was, en hij het hele seizoen last zou houden van technische mankementen, sloot hij zijn jaar solide af. De Grand Prix van België was namelijk een van de betere races van Verstappen dat seizoen, die wist hij te verzilveren met een mooie derde plek. De volgende races leek Verstappen niets meer weg te geven ten opzichte van zijn directe concurrentie.
Hoewel het seizoen van Hamilton niet beter kon, bleek Verstappen fenomenaal in de strijd met Bottas, Vettel en Ricciardo. Van de zeven races aan het einde van het seizoen wist Verstappen er uiteindelijk vijf te bekronen met een podiumplek, terwijl het niet meezat bij collega Ricciardo. Hij kwam niet verder dan een vierde plaats en ook met de nodige problemen bleef hij haken ten opzichte van zijn Nederlandse collega.
Verstappen was op ramkoers. Zijn uitstekende vorm tegen het einde van 2018 bevestigde hij met een stellair optreden op het Circuit of the Americas. De Grand Prix van Amerika werd een waar huzarenstuk waar de Nederlander aanvankelijk niet veel van had verwacht. Bij de kwalificatie kreeg de geplaagde Red Bull-bolide namelijk weer te maken met problemen, waardoor Verstappen vanaf de vijftiende plek terug moest vechten naar het podium. Iets wat hij met verve deed. Hij wist zelfs met een legendarisch gevecht Hamilton van de tweede positie af te houden.
Toch was er in de slotfase ook één moment waar de Nederlander liever niet aan terugdenkt. Dat is namelijk de Grand Prix van Brazilië. Lang leek het erop dat de coureur de race zou gaan winnen, totdat Esteban Ocon het idee kreeg zichzelf te ontdoen van het rondje achterstand dat hij had opgelopen. Bij de Senna ‘S’ zorgde het voor tumult, Verstappen ging in de rondte en moest uiteindelijk zijn eerste positie laten aan Hamilton. Het zilver ging nog wel naar de Limburger, maar het voelde voor hem vooral als een troostprijs. Zijn Franse rivaal moest de touché bekopen met een duw bij de weegschaal.
Race | Startpositie Verstappen | Finishplek Verstappen | Startpositie Ricciardo | Finishplek Ricciardo |
GP België | 7 | 3 | 8 | DNF |
GP Italië | 5 | 5 | 15 | DNF |
GP Singapore | 2 | 2 | 6 | 6 |
GP Rusland | 11 | 5 | 12 | 6 |
GP Japan | 3 | 3 | 15 | 4 |
GP Verenigde Staten | 15 | 2 | 5 | DNF |
GP Mexico | 2 | 1 | 1 | DNF |
GP Brazilië | 5 | 2 | 6 | 4 |
GP Abu Dhabi | 6 | 3 | 5 | 4 |
De statistieken van 2018
Wat de statistieken betreft heeft Verstappen toch nog een sterk jaar weten neer te zetten. Hij zorgde in 2018 weer voor wat opvallende statistieken. Wat betreft het aantal punten was het zijn beste seizoen tot nog toe, hij wist namelijk 249 punten binnen te halen en daarmee kan gerust worden gesteld dat Verstappen zijn beste seizoen tot dan toe heeft uitgereden.
Uiteindelijk komt de statistiek neer op 11 podiumplaatsen in 21 races, waarvan hij er ook nog eens twee heeft kunnen winnen. Daarnaast wist hij een persoonlijk record te rijden, hij kwam namelijk in de slotfase van het seizoen vijfmaal achter elkaar op het podium terecht. Dat was hem tot dan toe nog nooit gelukt. Ook wist hij viermaal de snelste ronde binnen te halen, dat deed hij in 2017 slechts twee keer.
Toch is het niet zijn beste seizoen ooit. In 2018 kwam Verstappen op een gemiddelde finishpositie terecht van P7 (6,7 om precies te zijn). Een stuk slechter dan een jaar ervoor, toen hij een gemiddelde haalde van P4 (4,27 om precies te zijn). Het is vooral te wijten aan de vele uitvalbeurten door technische mankementen en crashes, die zorgden ervoor dat Verstappen een relatief hoger gemiddelde behaalde. In die zin is het een tegenstrijdig seizoen voor de Nederlander.
Verstappen blijkt een maatje te groot voor Ricciardo
Ten opzichte van Ricciardo was Verstappen wederom sterk. In dertien van de twintig races moest de Australiër de Nederlander voor zich dulden in de race, terwijl Verstappen ook in de kwalificatie sterker bleek dan de Australiër. De uiteindelijke score is 15-5 in het voordeel van de Nederlander. Het is dan ook niet gek dat Ricciardo snel naar Renault ging, hij zou namelijk overduidelijk tweede viool gaan spelen. Zeker omdat de Australiër keer op keer slechter presteerde dan de Nederlander.
Wat betreft het aantal ronden in de leiding kon Verstappen vrij goed meekomen met Vettel en Hamilton. Uiteindelijk reed Verstappen zo’n 169 ronden aan de leiding van een Grand Prix, iets dan alleen eerder genoemde coureurs beter deden. Een extra reden waarom Verstappen het meest de titel ‘Driver of the day’ heeft gekregen. Kortom, een seizoen dat steeds beter werd gevonden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties