Verstappens 2019 in cijfers | Diesel komt op gang in beste seizoen tot nu toe Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappens 2019 in cijfers | Diesel komt op gang in beste seizoen tot nu toe

Verstappens 2019 in cijfers | Diesel komt op gang in beste seizoen tot nu toe

2019 was een spannend jaar voor Max Verstappen en Red Bull Racing. Na de (v)echtscheiding met motorpartner Renault sloeg de Oostenrijkse renstal de handen ineen met Honda, dat eerder dobbelde met McLaren maar competitief bleek met Toro Rosso. Na een wat timide start groeide Verstappen gedurende het seizoen en mag hij 2019 statistisch gezien zijn beste jaar in de Formule 1 noemen.

Red Bull Racing was aan het begin van het seizoen zowaar competitief, daar waar het de voorbije jaren vooral achter Mercedes en Ferrari aanhuppelde. Weliswaar was de Duitse renstal nog altijd niet te verslaan, maar Ferrari werd in Australië wel verslagen. Via een slimme pitstopstrategie passeerde Verstappen Sebastian Vettel buitenom in bocht drie om de Duitser vervolgens niet meer langszij te laten komen. De toen nog 21-jarige Nederlander ging er met het brons vandoor. De start met Honda was er een met potentie.

Al snel bleek echter dat er nog behoorlijk wat werk aan de winkel was voor Red Bull Racing en Honda. In Bahrein, China en Azerbeidzjan eindigde Verstappen telkens als vierde zonder ook maar aan een podium gedacht te kunnen hebben. Mercedes en Ferrari waren simpelweg te sterk. Niet alleen was de Honda-motor nog niet helemaal op niveau, ook de door Red Bull gebouwde bolide kwam wat te kort op haar concurrentie. Wat ook niet hielp was dat alles van Verstappen moest komen. Nieuwbakken teamgenoot Pierre Gasly speelde niets klaar in de RB15 en kwam niet verder dan een zesde plaats in China en een achtste plaats in Bahrein als beste resultaten in de vier openingsraces. Na de Grand Prix van Azerbeidzjan had Red Bull Racing 64 punten tegenover 173 stuks voor Mercedes.

Race Startpositie Verstappen Finishplek Verstappen Startpositie Gasly Finishplek Gasly
GP Australië 4 3 17 11
GP Bahrein 5 4 13 8
GP China 5 4 6 6
GP Azerbeidzjan 4 4 20 DNF

Sterke races, weinig resultaat

Vanaf de vijfde race in Spanje begon het motortje (letterlijk) beter te lopen achterin bij Verstappen. Ook Gasly begon de puntenfinishes aan elkaar te rijgen, maar kon zijn teamgenoot nog altijd niet bijbenen. Verstappen finishte in Catalonië namelijk als derde, nadat hij vanaf de vierde startpositie in de openingsronde Vettel verschalkte. Zijn positie gaf hij uiteindelijk niet meer af.

Memorabeler was de daaropvolgende race in de straten van Monte Carlo, doorgaans niet de plek waar Verstappen zijn beste races rijdt. In 2019 echter wel. De RB15 ging goed in Monaco en Verstappen zette zijn auto in de kwalificatie neer op P3, achter de Mercedessen van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas. Die laatste werd verschalkt bij de pitstops, waar Red Bull Racing doorgaans erg snel in is, maar daarbij kwamen de twee wel met elkaar in aanraking. Verstappen kreeg een tijdstraf van vijf seconden, maar kon alsnog voor de zege gaan omdat Hamilton weinig snelheid had. Inhalen is echter onmogelijk in het nauwe Monaco en zelfs een alles-of-niets-actie van Verstappen in de slotfase, waarbij hij Hamilton zelfs raakte, leverde niets op. De Nederlander kwam weliswaar als tweede over de meet, maar werd vanwege zijn straf teruggezet naar P4.

In Canada en Frankrijk kon Verstappen wegens omstandigheden weinig uitrichten. Op het Circuit Gilles Villeneuve strandde hij in de tweede kwalificatiesessie omdat hij geen snelle ronde kon neerzetten wegens een crash in de slotfase van Kevin Magnussen. Vanwege gridstraffen van concurrenten mocht hij als negende starten en finishte hij nog als vijfde, vóór de als vijfde begonnen Gasly. De Grand Prix van Frankrijk was een klassiek Mercedesfeestje waar Red Bull een bijrol in vervulde. Verstappen werd anoniem vierde.

Race Startpositie Verstappen Finishplek Verstappen Startpositie Gasly Finishplek Gasly
GP Spanje 4 3 6 6
GP Monaco 3 4 5 5
GP Canada 9 5 5 8
GP Frankrijk 4 4 9 10

Diesel komt op gang met zeges in Oostenrijk en Duitsland

Na een wat fletse start van het seizoen kwam de combinatie Honda-Red Bull Racing zo tegen het halverwege punt van 2019 op stoom, al zag het er aan het begin van de Oostenrijkse Grand Prix niet naar uit. Verstappen startte als tweede, maar kende een poepstart van jewelste. De Nederlander kwam dramatisch van zijn plek en viel helemaal terug naar P8. Hij gaf echter niet op en wat volgde was een inhaalrace waarin de toen 21-jarige coureur werkelijk waar een klasse apart was.

De ene na de andere werd ingehaald. Ook Hamilton en Vettel konden niets tegen de opstormende RB15 van Verstappen. Zelfs Charles Leclerc niet, die de gehele race comfortabele leidde. In de slotfase naderde Verstappen hem om hem vervolgens in twee pogingen de deur te wijzen voor wat betreft P1. Verstappen pakte zijn eerste zege van het jaar en Honda haar eerste overwinning sinds de Hongaarse Grand Prix van 2006.

Ook in de daaropvolgende race in Groot-Brittannië maakte Verstappen veel indruk. Niet om de zege deze keer, maar wel weer met Leclerc. De twee talenten duelleerden rondenlang wiel-aan-wiel met elkaar en gaven elkaar constant net genoeg ruimte. Het leverde het verreweg meest indrukwekkende gevecht van 2019 op, met Verstappen als winnaar. Hij reed weg van zijn Monegaskische rivaal om de P3 van die andere Ferrari te bedreigen: Vettel.

Ook tussen die twee ontstond er een gevecht, maar deze liep minder goed af voor Verstappen. Vettel verslikte zich en verremde zich in de laatste chicane, waarna hij de RB15 vol van achter torpedeerde. De twee konden hun weg vervolgen, maar Vettel moest het doen met een plek buiten de top tien en Verstappen viel terug naar P5, de plek waar hij finishte. Gasly kwam als vierde over de meet, de enige keer dat de Fransman in gelijkwaardig materiaal vóór de Nederlander eindigde.

Een race later in Duitsland kreeg Verstappen weer alle spotlights op zich gericht. Het regende pijpenstelen op de Hockenheimring en de ene na de andere coureur gleed van het spekgladde asfalt af. Nico Hulkenberg, Carlos Sainz, Sergio Perez, Valtteri Bottas, Charles Leclerc en zelfs Lewis Hamilton verslikten zich in de Duitse gladheid en hielden hun bolides niet op het (juiste) grijze. Verstappen wel, los van een relatief onschuldige spin, en liet andermaal zien een regenkoning te zijn. Hij pakte zijn tweede seizoenzege.

Op de Hungaroring, een race later, was het moment dan eindelijk daar na een aantal mislukt pogingen: Verstappens eerste pole. In de absolute slotfase van de kwalificatie was de Nederland amper 0,02 seconden sneller dan Bottas. De jongste polesitter ooit werd hij niet, daar duurde zijn missie naar die pole te lang voor, maar hij was binnen. Het zaterdagsucces verzilveren lukte Verstappen echter niet. Hij leidde het grootste gedeelte van de race, maar een tactische meesterzet van Hamilton en Mercedes bracht de grootste trofee naar de Brit. Hij koos ervoor om een extra pitstop te maken, waardoor hij op veel nieuwer rubber Verstappen kon inhalen in de slotfase van de Grand Prix. De Red Bull Racing-coureur kwam niet verder dan P2 en ging zodoende met een wat zuur gevoel de zomerstop in.

Race Startpositie Verstappen Finishplek Verstappen Startpositie Gasly Finishplek Gasly
GP Oostenrijk 2 1 7 9
GP Groot-Brittannië 4 5 5 4
GP Duitsland 2 1 4 14 (uitgevallen)
GP Hongarije 1 2 6 6

Matige reeks na zomerstop

Na de zomerstop was er het één en ander veranderd bij Red Bull Racing. Gasly werd de deur gewezen en werd teruggestuurd naar Toro Rosso. Rookie Alexander Albon bewandelde de omgekeerde weg en versloeg bij zijn eerste race Verstappen meteen. Daar was wel het nodige voor nodig, want Verstappen strandde op Spa-Francorchamps als in de eerste ronde na een botsing met Kimi Räikkonen. Albon finishte als vijfde. Ook op het hogesnelheidscircuit van Monza wilde het niet vlotten voor Verstappen. Vanwege het monteren van enkele nieuwe motoronderdelen moest de Nederlander de Italiaanse Grand Prix vanaf P20 aanvangen en vanaf die startpositie kwam hij uiteindelijk nog als achtste over de meet in een verder vrij anonieme race.

De Grand Prix van Singapore ging beter, al stelde dat resultaat sommigen ook teleur. Gezien Het Marina Bay Street Circuit een bochtige baan is, werden Verstappen en Red Bull goede kansen voor de zege toegedicht. Ferrari was echter sterker en Vettel, structureel erg sterk in Singapore, ging er met de zege vandoor. Verstappen moest genoegen nemen met een verder nette P3.

De Russische Grand Prix verliep vrij anoniem voor Verstappen. Vanwege een aantal gewisselde motoronderdelen moest de jongeling van P9 komen en daar maakte hij in de race uiteindelijk een P4 van. Een race later in Japan ging het vervolgens weer mis na een touché met Leclerc in de eerste ronde. Daarbij liep de RB15 fikse schade op die, na een poging door te gaan, fataal bleek. Uitvalbeurt nummer twee in vijf races tijd was een feit voor Verstappen.

Race Startpositie Verstappen Finishplek Verstappen Startpositie Albon Finishplek Albon
GP België 5 DNF 17 5
GP Italië 20 8 8 6
GP Singapore 4 3 6 6
GP Rusland 9 2 20 5
GP Japan 5 DNF 6 4

IJzersterk slot met zege in Brazilië

Ondanks een wat lastige herstart na de zomer, herpakten Red Bull Racing en Verstappen zich compleet tegen het einde van het seizoen aan. Traditiegetrouw liepen de Oostenrijkers met hun ontwikkelingssnelheid langzaam maar zeker in op Mercedes en dat resulteerde in een seizoenslot met drie podiums in vier races. In Mexico, ironisch genoeg 'Maxico' genoemd na de twee successen in 2017 en 2018, viel de Nederlander tegen met een P6 nadat hij toucheerde met Bottas. In de Verenigde Staten sloeg hij echter hard terug met een keurige P3 achter de nog steeds wel snellere Mercedessen.

In Brazilië zou Verstappen misschien wel zijn beste Formule 1-race tot dan toe rijden. Er gebeurde van alles op Interlagos, letterlijk te veel om op te noemen, waardoor Verstappen en Hamilton constant bij elkaar in de buurt reden. Hij pakte al de pole in São Paulo en liet zich van zijn beste kant zien toen hij bij de laatste herstart, nadat hij pitte voor vers rubber, zijn Britse rivaal op pure klasse versloeg. Hamilton kon geen vuist maken tegen de opgeschroefde Honda-krachtbron en de racecraft van Verstappen en zag de Nederlander in een direct duel langszij gaan. Het leverde Verstappen zijn achtste carrière zege op. Het seizoen besloot hij in Abu Dhabi vervolgens in stijl. Niet met de overwinning, daar was Hamilton hem te snel af voor, maar wel als duidelijk best of the rest.

Race Startpositie Verstappen Finishplek Verstappen Startpositie Albon Finishplek Albon
GP Mexico 4 6 5 5
GP Verenigde Staten 3 3 6 5
GP Brazilië 1 1 5 14
GP Abu Dhabi 2 2 5 6

De statistieken van 2019

Statistisch gezien is 2019 het beste jaar van Max Verstappen in de Formule 1 tot dusver, ook als je het vergelijkt met omgerekende cijfers van 2020. Met drie zeges, twee poles en uiteindelijk 278 eindigde de Red Bull Racing-coureur voor het eerst in zijn carrière in de top drie van een kampioenschap. Dat kunstje herhaalde hij overigens vorig jaar ook, maar de basis daarvan legde hij duidelijk neer in 2019. Het was even op gang komen met de nieuwe Honda-motor, maar uiteindelijk bleek 2019 het jaar van de échte doorbraak aan de top. Amper tot geen rookiefouten meer, bizarre consistentie en strijdend met de Mercedessen in minder materiaal. 2019 was het jaar waarin Verstappen écht definitief tot de absolute topt gerekend werd.

Verstappen vermorzelt teamgenoten Gasly en Albon

Met Daniel Ricciardo versloeg Verstappen in 2018 een teamgenoot van formaat, maar in 2019 had hij werkelijk geen kind aan Gasly en Albon. Gasly presteerde zelfs zo ondermaats, dat hij halverwege het seizoen teruggezet werd naar Toro Rosso.

De cijfers zijn duidelijk. In races waarin de beide Red Bulls aan de finish kwamen, werd Verstappen slechts drie keer achter zijn teamgenoot binnen. In Groot-Brittannië werd Gasly vierde en Verstappen vijfde na een crash van laatstgenoemde. Albon op zijn beurt werd zesde in Italië tegenover een achtste plaats voor Verstappen, maar de Nederlander startte achteraan en de Thai niet. Enkel in Mexico had Verstappen het aan zichzelf te danken met een P6 voor hem tegenover een P5 voor Albon. De eindstand is echter duidelijk: Verstappen pakte in 2019 278 punten, terwijl Gasly en Albon gezamenlijk niet verder kwamen dan 187 punten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws