Welke straf kreeg de laatste coureur die in parc fermé een auto aanraakte? Max Verstappen
Max Verstappen

Welke straf kreeg de laatste coureur die in parc fermé een auto aanraakte?

Welke straf kreeg de laatste coureur die in parc fermé een auto aanraakte?

Max Verstappen ligt momenteel onder het vergrootglas van de FIA. De Nederlander heeft onder parc fermé de auto van Lewis Hamilton bestudeerd en wellicht zelfs aangeraakt. Dat is volgens de reglementen van de sport verboden, maar het is zeker niet de eerste keer dat dit is voorgekomen. In 2017 deed Sebastian Vettel, destijds coureur bij Ferrari, nagenoeg hetzelfde. De Duitser nam toen ook een kijkje bij de concurrent. Zijn de incidenten vergelijkbaar? En wat voor straf staat Verstappen te wachten als hij de bolide van Hamilton daadwerkelijk aangeraakt heeft?

Na de kwalificatie voor de Grand Prix van Australië in 2017 was Vettel nieuwsgierig naar de auto's van de concurrenten. De Heppenheimer liep langs de verschillende auto's en raakte, tevens in parc fermé, meerdere bolides aan. De coureur legde zijn handen op de sidepods van onder andere de Red Bull van Verstappen en de Toro Rosso van Carlos Sainz. Hij boog zich vervolgens ook extra over de voorvleugel van de Mercedes van Lewis Hamilton, om hier te voelen hoe het onderdeel precies in elkaar zat.

Aangezien deze auto's al onderworpen waren aan het parc fermé-reglement mocht Vettel deze bolides natuurlijk niet aanraken. Uiteindelijk werd Vettel dan ook op het matje geroepen door de FIA. Tijdens het gesprek met de stewards kreeg de huidige Aston Martin-coureur te horen dat hij dit in het vervolg niet meer mocht doen. Er volgde dus slechts een reprimande, ook wel een officiële waarschuwing, en geen verdere straf.

Sebastian Vettel raakt in parc fermé meerdere bolides aan na de kwalificatie voor de Grand Prix van Australië in 2017.

Situatie Verstappen anders

De Nederlander heeft momenteel met een andere situatie te maken. Ten eerste was de achtervleugel van Hamilton al onderwerp van gesprek bij Red Bull Racing. De achtervleugel van de Mercedes zou namelijk te ver doorbuigen, dacht een technische delegatie van Red Bull, bestaande uit Paul Monaghan en Adrian Newey. Hiermee kaartte het team van Red Bull nog voor het incident dus al een ander probleem aan dan technische FIA-man Jo Bauer. Bauer meldde namelijk dat het DRS-systeem van de auto van Hamilton wijder open zou zijn gegaan dan de toegestane 85 millimeter. Met deze overtreding hangt de Brit een diskwalificatie boven het hoofd.

Bij Verstappen zou het dus mogelijk al bekend zijn geweest dat de achtervleugel van zijn concurrent niet in orde was. Hierop besloot de Nederlander nog eens goed te kijken naar zijn eigen vleugel en die van de Mercedes. Ondanks dat de beelden uitwijzen dat Verstappen waarschijnlijk slechts met zijn vingers wilde meten of het gat daadwerkelijk zo groot was, kan de garage van Mercedes nu claimen dat het probleem is veroorzaakt door Verstappen. Hiermee zou Hamilton uiteindelijk de dans kunnen ontspringen.

Welke straf voor Verstappen?

De context van beide incidenten is heel anders en dat zou zeker mee kunnen wegen voor de stewards. Vettel raakte meerdere auto's aan, terwijl Verstappen bewust de auto van zijn titelrivaal opzocht. Desondanks zullen de stewards het incident van Vettel nog in hun achterhoofd hebben. De kans is daarnaast klein dat een coureur met een paar vingers een achtervleugel van een auto dermate kan aanpassen. Voor de Nederlander wacht dus waarschijnlijk een reprimande en voor Verstappen blijft de uitspraak over de achtervleugel van Hamilton dan ook vooral spannend.

Al het laatste F1-nieuws binnenkrijgen op Instagram? Volg F1Maximaal.nl voor je dagelijkse updates!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws