Over de rijstijl van Max Verstappen is de afgelopen jaren al veel gezegd en geschreven. Sommigen zijn er grote fan van, anderen vinden hem juist te agressief. De kernvraag blijft: is dit de manier waarop hij het verschil maakt? Er moet immers een reden zijn waarom Verstappen zo uitmuntend presteert in de Red Bull Racing-bolide, terwijl zijn teamgenoten het vaak veel moeilijker hebben.
Tijdens een livestream op het YouTube-kanaal van Peter Windsor kwam zijn rijstijl opnieuw ter sprake, vooral met betrekking tot zijn bochtenwerk. Een van de kijkers merkte op dat Verstappen uitblinkt in korte bochten. Hoewel veel coureurs ongeveer op hetzelfde moment remmen, zou Verstappen volgens deze kijker de rem eerder loslaten dankzij het moment waarop hij instuurt.
Windsor wijst op belangrijk detail
Voor Windsor is dit aanleiding om zijn eigen analyse te geven. 'Ja, dat klopt, maar je mag een ding niet vergeten: hij remt niet op het punt waarop hij de bocht instuurt, hij remt op het rotatiepunt. Dat is een belangrijk detail. Waar anderen op het einde van het rechte stuk een rempunt voor ogen hebben, verlengt hij dat rechte stuk als het ware. Misschien zet hij zijn voet eerder op het rempedaal, maar hij remt niet zo hard op het moment dat anderen dat wel doen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dat harde, abrupte remmen past dus eigenlijk niet bij Verstappen, ook al lijkt het op bepaalde momenten wel zo. Windsor waarschuwt dan ook. 'Het is heel moeilijk om de manier waarop Max remt, en de momenten waarop hij de auto daadwerkelijk laat vertragen, te vergelijken met bijvoorbeeld Carlos Sainz. De grafieken die je hierover op het scherm ziet, zijn vaak misleidend.'
Verstappen steeds op zoek naar stabiliteit
De voormalige teammanager schetst vervolgens hoe Verstappen doorgaans een bocht benadert. 'In het algemeen is Max niet zo geïnteresseerd in heel laat remmen. Waar het hem om gaat, is stabiliteit, zodat hij het rechte stuk zo lang mogelijk kan benutten. Daarna remt hij, terwijl hij al licht instuurt. Op dat moment voelt hij wanneer de auto begint te roteren, en dan remt hij pas echt.'
Volgens Windsor denken veel andere coureurs fundamenteel anders. 'Zij redeneren: rem zo laat mogelijk, gebruik zoveel mogelijk vermogen, ga zo snel mogelijk en rem dan keihard, zodat je zo snel mogelijk weer op het gas kunt. Dat is níet hoe Max denkt.' Windsor benadrukt dat Verstappen een heel andere aanpak hanteert. 'Max denkt: ik moet een bocht op zo’n manier nemen dat ik het rotatiepunt exact op de juiste plek heb. Hij zoekt naar stabiliteit. Als hij dat punt kent, stuurt hij zo kort mogelijk in.'
Moeilijk om rijstijl Verstappen uit te leggen
Windsor onderstreept dat Verstappens rijstijl niet onder te brengen valt in een vast patroon. 'De rijstijl van Max Verstappen volgt geen vast stramien.' Dat maakt het voor analisten lastig om zijn aanpak exact te verklaren, maar onderstreept juist zijn uitzonderlijke talent. 'Het draait allemaal om gevoel, en dat gevoel kan van bocht tot bocht verschillen', verklaart de journalist.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties