Voor het raceweekend in Singapore leek één ding duidelijk: McLaren zal domineren. Uiteindelijk bleek dat niet te kloppen, in de vrije trainingen had het team het moeilijk en ook in de kwalificatie zaten Oscar Piastri en Lando Norris niet in de buurt van pole position. Op zondag kwam het team niet verder dan een derde en vierde plek, maar waren ze misschien wel het sterkst.
McLaren zal met goede hoop zijn afgereisd naar Singapore. Vorig jaar won Norris in een dominante race met twintig seconden voorsprong op Max Verstappen. Nu werd Verstappen wederom tweede achter een Britse rijder, maar George Russell in zijn Mercedes bleek ongrijpbaar voor de Nederlander. Verstappen stond de gehele race onder zware druk van Norris, maar de McLaren-coureur kwam uiteindelijk maar tot één inhaalpoging richting bocht 7. Norris leek sneller te zijn dan Verstappen, maar zelfs met vier DRS-zones kwam hij er niet voorbij. Norris leek niet alleen sneller te zijn dan Verstappen, maar ook dan Russell. Volgens Mark Hughes van The Race heeft McLaren in de race de kans op een zege weggegooid.
Topteams gaan voor dezelfde strategie
Het is niks nieuws dat inhalen in de straten van Singapore ontzettend lastig is. Zelfs nu de FIA heeft besloten extra DRS-zones toe te voegen bleek het nog altijd heel uitdagend. Althans, als je op dezelfde strategie rijdt als een ander. Om iemand op de baan in te halen, moet je ongeveer anderhalve seconde per ronde sneller zijn, schrijft Hughes in zijn column. Aan het einde van de race waren er nog een aantal coureurs die laat binnen waren gekomen die naar voren kwamen, zo belandde Carlos Sainz nog in de punten, maar voor in het veld hanteerde iedereen dezelfde strategie. Alleen Lewis Hamilton probeerde iets anders en dat leek te werken, maar toen begaven zijn remmen het.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hughes denkt dat ondanks dat het inhalen lastig was, McLaren hun kans op een tweede plek en misschien een zege heeft weggegeven. 'Door de goede start kreeg Norris pitstopprioriteit. Piastri liet zich na de start terugzakken om zo richting het einde van de stint betere banden te hebben, maar dat bleek daarna een fout. Hij had een kleiner gat naar Charles Leclerc dan gehoopt en moest daardoor de undercut verdedigen.'
Foute keuze van Norris?
Piastri moest dus naar binnen om te verdedigen ten opzichte van Leclerc, maar dat bracht McLaren in een lastig dilemma. 'Norris weigerde Piastri eerder binnen te laten komen dan hemzelf. Daardoor moest Norris eerder naar binnen dan gepland, zodat Piastri de ronde daarna naar binnen kon. Norris gaf dus prioriteit aan het verdedigen tegenover Piastri, in plaats van het aanvallen van Verstappen', legt Hughes uit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen had het ondertussen moeilijk, maar kwam wel langzamerhand dichterbij Russell. Achter hem kwam Norris er in rap tempo aan, maar omdat de Brit maar zeven rondes langer door was gereden op een hardere band dan Verstappen, had hij niet genoeg overspeed. Russell kon dus uiteindelijk rustig zijn auto naar de finish rijden, terwijl Norris en Verstappen het samen uitvochten, maar het had er heel anders uit kunnen zien als Norris wél langer was doorgereden en een bandenvoordeel had gehad.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties