Peter Windsor was zeker van zijn zaak na de kwalificatie voor de Grand Prix van Singapore: Max Verstappen zou de race winnen. Die voorspelling is niet uitgekomen, want waar Windsor inzette op problemen voor polesitter George Russell kwam de Mercedes-coureur geen moment in de problemen. Windsor geeft zijn fout wel toe, maar geeft de schuld daarvan aan Red Bull Racing.
Windsor beseft na de Grand Prix dat hij terug moet komen op zijn voorspelling voor de race. 'Ik was na de kwalificatie vol lof over de poleronde van George Russell, maar ik uitte ook mijn twijfels. Ik dacht niet dat George die Senna-achtige rijstijl in de race kon volhouden en verwachtte dat het bandenmanagement een voordeel voor Max Verstappen zou opleveren', zo geeft Windsor meteen zijn ongelijk toe in zijn analyse op YouTube. 'Ik had het echt helemaal fout', grinnikt de 73-jarige.
Red Bull maakt onbegrijpelijke keuze
Wie denkt dat Windsor daarmee zijn inschattingsfout toegeeft, heeft het bij het verkeerde eind. Sterker nog, hij schuift Red Bull de schuld in de schoenen. 'Ik wil die fout ook meteen toegeven, maar ik moet wel toegeven dat er een verzachtende omstandigheid was', gaat Windsor verder. 'Ik had nooit verwacht dat Red Bull Racing Max zou laten starten op de zachte banden. Ik probeer nog steeds te begrijpen waarom ze dit gedaan hebben.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen uitte na de kwalificatie al zijn zorgen over zijn startplek, en nam dus maatregelen door met de C5-banden aan de race te beginnen. 'Ja, het regende eerder op de dag, dus de baan bood weinig grip. Bij de start van de race was er echter geen reden meer om aan te nemen dat er nog natte plekken op het asfalt waren', benadrukt Windsor. 'De enige reden om op de zachte banden aan de race te beginnen was als je daarmee een redelijke kans had gehad om de leiding voor de eerste bocht al te grijpen.'
Windsor denkt dat die kans er niet was, mede door die regenbui. 'Max startte acht meter achter George aan de vuile kant van de grid. Pirelli deelde voor de race data, dat het voordeel van de zachte banden bij de start 1,96 meter zou zijn. Dat is niet erg veel', weet Windsor, die berekent dat Verstappen nog minimaal zes meter tekort zou komen. 'Het verschil tussen de mediumbanden en de harde banden was 4,28 meter bij de start, dus dat is nog veel meer.'
Verstappen krijgt onmogelijke opgave
'1,96 meter is niet erg veel, en daarnaast heb je maar zes seconden vanaf de start tot de eerste bocht', deelt de Brit. 'Red Bull vroeg dus van Max om vanaf de vuile kant van de startopstelling minimaal naast George te komen in minder dan zes seconden.' Verstappen legde echter uit dat de bandenkeuze ook een verdedigende actie was. Waar Kimi Antonelli (P4), Lewis Hamilton (P6), en Isack Hadjar (P8) wel plekken verloren, bleef Verstappen titelfavoriet Oscar Piastri voor.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Verstappen had een redelijke start en sloot aan op de tweede plek', benoemt Windsor, die baalt van het verloop van de race. 'Daarna was het allemaal voorbij, want hij reed op de zachte banden. Zijn enige optie was om de eerste stint zo lang mogelijk op te rekken en de banden te managen, om daarna eerder dan de concurrentie naar de harde banden te wisselen. Dat is ook precies wat er gebeurde.'
Windsor beseft dat Verstappen na de start hooguit als tweede over de eindstreep kon komen. 'Max deed het heel goed, gezien die omstandigheden, maar ik kan niet begrijpen waarom Red Bull Max hiermee opgezadeld heeft. Als hij op de mediumbanden gestart was, en dus dezelfde banden had als George, dan had hij ook tweede gelegen in de eerste bocht', denkt Windsor. 'Dan had hij de strijd aan kunnen gaan met George. Ik zeg niet dat hij hem ook verslagen zou hebben, maar hij had het gevecht wel kunnen aangaan, en hem misschien in een fout kunnen drukken.'
Slechtste besluit ooit?
Windsor denkt dat de gok van Red Bull geen kans van slagen had. 'Als Max de leiding had gegrepen op de zachte banden, duidt het bewijs erop dat hij het sowieso niet had volgehouden. De zachte banden begaven het namelijk al na vijftien ronden. Als George achter hem had gezeten met mediumbanden, had hij hem met DRS makkelijk ingehaald', meent Windsor, ook al kon Lando Norris de Limburger de hele race niet inhalen.
'Wat mij betreft was dit een hele slechte beslissing van Red Bull', briest Windsor, die het mogelijk de slechtste strategische keuze ooit vond van Red Bull. 'Het was slechter of minimaal net zo slecht als de keuze om hem harde banden te geven aan het einde van de Spaanse Grand Prix, toen ze nog gebruikte zachte banden in de pitbox hadden liggen. Ze hadden toen baanpositie, en Max is niet de makkelijkste coureur om in te halen. Ze gaven hem toen harde banden en hij finishte als tiende. Deze beslissing was net zo slecht.'
Windsor blijft sprakeloos achter. 'Ik kan me niet voorstellen wat ze dachten. Ze hadden een hele goede auto op de mediumbanden met heel goed bandenmanagement', zo meent hij nog steeds dat Verstappen kans had kunnen maken op de overwinning.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties