Max Verstappen baalt van de verschillende problemen die hij in de Grand Prix van Singapore had. De wereldkampioen beklaagde zich halverwege de race dat niks zijn kant op leek te vallen en heeft na de race tekst en uitleg gegeven bij Sky Sports F1. De Nederlander kreeg wel nog een vraag van de Britten waar hij niet echt vrolijk van werd.
Verstappen reisde naar Singapore af in de wetenschap dat het Marina Bay Street Circuit niet goed bij zijn auto paste. Daarnaast had hij de pech dat hij wederom op de vuile kant van de grid startte, waarbij een regenbui voor de start van de race het verschil in grip tussen beide kanten van de startopstelling uitvergrootte. Ook tijdens de race had Verstappen verschillende problemen aan boord van zijn RB21.
'Nu was het wel heel slecht'
Bezweet verschijnt Verstappen voor de camera van Sky Sports F1. 'Het probleem dat we hadden is dat over het algemeen niks volgens plan verliep', baalt de 28-jarige coureur. 'Ik had veel problemen met het schakelen, zowel bij het terugschakelen als het opschakelen. Het was heel onvoorspelbaar. Dat maakte het heel moeilijk om de bochten in te sturen.' Verstappen schoot in de 37e ronde zelfs een keer rechtdoor in bocht 14.
In Monaco klaagde Verstappen ook al over problemen bij het schakelen en hetzelfde geldt voor veel andere races, maar nu was het echt een storende factor. 'Ik heb die problemen met het schakelen best vaak, maar nu was het wel heel slecht. Ik heb geen idee wat er aan de hand was', moet Verstappen toegeven.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull had na de vrijdagtrainingen ook nog wat aanpassingen doorgevoerd aan de afstelling bij Verstappen, maar die pakten ook niet goed uit. 'De balans van de auto was ook slechter dan ik verwacht had, dus dat moest ik ook managen. Het was eigenlijk heel lastig om constante rondetijden te rijden', aldus de coureur die regelmatig de bijnaam 'Metronoom Max' heeft gekregen vanwege die constante rondetijden.'
Verstappen wijst snelste auto aan
Verstappen denkt niet dat hij de snelste auto had, en ook racewinnaar George Russell niet. 'De auto met de beste snelheid was wederom de McLaren. Op de harde banden bleef het gat eigenlijk gelijk. In de eerste stint had ik zachte banden en de rest had mediumbanden, dus daarom moest ik mijn rondetijden managen', zo legt Verstappen uit dat Russell niet over de snelste auto beschikte, ondanks het gat dat hij in de eerste twintig ronden wist te trekken.
De wereldkampioen baalde er verder van dat hij noodgedwongen voor een zwakkere strategie moest kiezen. 'Dit is het probleem als je aan de binnenkant start. Daar ligt geen grip. Het verschil tussen de linkerkant en de rechterkant van de grid was heel groot. Ik moest dus wel op de softs starten om geen plek te verliezen. Dat levert een nadeel op in de rest van de eerste stint, en mogelijk ook in de tweede stint.' In die tweede stint had Verstappen namelijk oudere banden dan de rest.
Kwalificatie bepalend
Verstappen weet maar al te goed waar hij de kans op de overwinning heeft laten liggen. 'Ik heb er alles aan gedaan in de kwalificatie. Ik voelde me goed in de auto, en mijn ronden waren goed. Mercedes en George vlogen ook over het circuit. Ze hebben het gewoon heel goed gedaan dit weekend.' Russell was in de kwalificatie 0,182 seconde sneller, al had het heel spannend kunnen worden als Verstappen zijn tweede Q3-ronde niet had hoeven afbreken.
Lando Norris zorgde voor vuile lucht bij Verstappen, die boos was op de McLaren-coureur. Sky Sports F1 gooit olie op het vuur door te vragen of Verstappen de race had gewonnen als hij bij de start toch nog de leiding had kunnen pakken. 'Dat is achteraf altijd makkelijk om te zeggen, nietwaar?' zo hekelt Verstappen de vraag van de Britten. 'Als ik een snellere ronde had gereden in de kwalificatie, dan had ik poleposition gepakt', lacht de wereldkampioen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties