Oscar Piastri was ziedend nadat hij als tweede over de streep kwam. Hij kreeg een tiensecondenstraf en vond dat oneerlijk. Ernest Knoors en Tom Coronel discussiëren over de eerlijkheid van de straf, terwijl Indy Dontje met wat advies komt voor de Australiër. Ze leggen tevens uit waarom George Russell geen straf kreeg in Canada, want de situaties waren toch verschillend.
Piastri ging achter de safetycar plotseling op de rem, waardoor Max Verstappen bijna op de McLaren klapte. Hij ging van 218 kilometer per uur naar 52, en deed dat terwijl de lampen van de safetycar al uit waren gegaan. De onboardbeelden vanuit Verstappens auto worden erbij gepakt. 'Je ziet al helemaal niets', zegt Dontje bij het Viaplay-programma Vrooooom over de weersomstandigheden in Silverstone. Daardoor voelde de remactie nog abrupter aan.
'Het mag gewoon niet. Je mag wel een beetje vertragen, maar zo abrupt langzamer rijden...', zegt Dontje. 'Dit is het voorbereiden van de herstart, maar daarmee is hij te laat, want de lichten zijn al uit', vult Knoors aan, die naar het moment wijst waarop de lampen van de safetycar uitgaan. 'Het verschil met Russell in Montréal is dus dat dit gebeurde nadat de lichten uitgingen. De leider in de wedstrijd wordt dan geacht om een constante snelheid te behouden', legt Knoors uit.
Russell remde in Canada bovendien met een remdruk van 30 psi en deed dat terwijl de safetycar de lampen nog aan had. Dan moeten de coureurs zich aan de delta-tijden houden. 'Hij deed het vijf seconden nadat de lampen uitgingen', haalt Dontje zijn schouders op, die denkt dat het verhaal zo duidelijk is. 'Ik vond het wel een hele zware straf', is Knoors van mening. 'Hij probeerde temperatuur in zijn banden te brengen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verzoek van Piastri
Knoors merkt op dat de regels aangeven dat hij een vijfsecondenstraf had kunnen krijgen, tien seconden, een stop-and-go en een drive-through. 'En ze kozen voor tien, dan is de race in principe al voorbij', vindt Knoors. Coronel is het niet met hem eens en verplaatst zich in de rijders erachter. 'Wacht maar tot je de rijder achter hem bent en hij gaat vol in de ankers en je klapt erop', zegt de rallycoureur. 'Dat is het verschil tussen een rijder zijn en het van buitenaf bekijken.'
Dontje vond het opmerkelijk dat Piastri er zo verhit op reageerde. De Australiër gaf aan dat hij beter zijn mond kon houden over de straf, want er kwam niets goeds uit. 'Nu zien we een Piastri die we de hele tijd nog niet hebben gezien. Dat is dat vuur in dat jochie. Hij zegt: ik kan nu alleen maar verkeerde dingen zeggen. Hij was vurig en vond echt dat hij had moeten winnen.' In de studio wordt vervolgens de boordradio van Piastri afgespeeld.
Hij verzocht zijn team of het mogelijk was om van positie te wisselen met Lando Norris om ze het op de baan uit te laten vechten, als McLaren die straf ook oneerlijk vond. 'Ja, dag!' roept Coronel direct. 'Ik vond het een hele rare vraag. Met andere woorden: kies partij en dan komen wij weer samen. Doei, het is toch jouw probleem', zegt hij, waarna hij zich verplaatst in Norris. 'Dan pak je die stekker en trek je hem eruit: sorry, ik hoor je niet meer.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Bezwaar van McLaren?
Knoors vond het wel opmerkelijk dat McLaren geen bezwaar aantekende tegen de straf. Hij vraagt zich af of ze dat wel hadden gedaan als ze iemand anders achter Norris had gezeten. 'Ze deden dat nu niet omdat ze achter elkaar reden. Als het competitie buiten je team was, dan zou ik daar bezwaar tegen hebben gemaakt. Dat doen ze niet', zegt hij. Coronel denkt dat de actie van Piastri niet te verdedigen is. 'Van 218 naar 52, dat is zeer abrupt. Hij zat in de acceleratie en daarna vol in de ankers.'
Coronel wijst naar Verstappen onder de safetycar. 'Hij was er natuurlijk heel goed in om tijdens safetycars een beetje te prikken en ernaast te gaan rijden. Dat wilden ze niet meer. Als je erachter wil blijven, kun je dit niet hebben. Kunnen we dat ongeluk in Mugello nog herinneren, bij de Formule 1? Dat was ook achter de safetycar.' Tot slot heeft Dontje advies voor iedereen die het overkomt: 'Dan doe je die sarcastische vinger van Max als iemand je in de weg rijdt'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties