Red Bull Racing kampt dit seizoen met grote problemen. Volgens voormalig Formule 1-coureur Robert Doornbos is het team door het vertrek van veel belangrijke mensen niet meer in staat om een betere auto te bouwen. Tijdens het Race Café De Stamtafel van 30 juni 2025 gingen Olav Mol, Doornbos, Rob van Gameren en Wilco Zeelenberg in op de zwakke prestaties van Yuki Tsunoda, de rol van Christian Horner, en de situatie binnen het team. Vooral de kritiek op Tsunoda en Horner was hard.
Volgens analist Van Gameren ligt de verantwoordelijkheid van de zwakke prestaties van Red Bull bij de teambaas. ‘Horner mag ook wel eens in de spiegel kijken. Hij houdt altijd mooie verhaaltjes voor de camera en geeft Toto Wolff of anderen een veeg uit de pan, maar hij is verantwoordelijk voor die auto.' Het Red Bull-team verkeert volgens Van Gameren al anderhalf jaar in ‘een teringchaos’. ‘Het is makkelijk om redenen buiten jezelf te zoeken, zoals Tsunoda die ondermaats presteert, maar Horner mag ook wel eens kritisch naar zichzelf kijken.’
Hij wees daarbij op de verschillende coureurs die Horner de afgelopen jaren onder zijn hoede heeft gehad: ‘Wie heeft hij al in de auto gehad de afgelopen drie jaren? Dat zijn echt niet allemaal prutsers,’ doelend op Carlos Sainz, Pierre Gasly, Alexander Albon, Liam Lawson en Daniel Ricciardo. Presentatrice Shelly Sterk vroeg zich dan ook af hoe het dan toch zo mis kan gaan. Van Gameren vervolgde: ‘Ze zijn gewoon heel veel sleutelfiguren kwijtgeraakt in al die jaren. Ik weet niet wat je eraan moet doen, moet je blanco cheques uitdelen zoals bij Aston Martin? Ik weet het niet.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Horner: ‘RB21 ook weer niet zo moeilijk te besturen'
Robert Doornbos was bijzonder kritisch over de race van Yuki Tsunoda. ‘Zijn race craft liet te wensen over en zijn snelheid was ver onder de maat.' Olav Mol beaamde dat Tsunoda gisteren niet best reed en volgens hem onnodig een tijdstraf van tien seconden pakte. ‘Hij reed binnen de top tien, maar kreeg ergens kortsluiting en ontving een straf.’ Horner gaf na afloop aan dat de Red Bull-auto lastig te besturen is, ‘maar ook niet zo moeilijk dat je achteraan moet eindigen,’ doelend op Tsunoda’s prestatie. Mol nuanceerde: ‘In het huidige tijdperk is het gewoon lastig om te presteren als je niet lekker in de auto zit.’ Volgens Doornbos geeft Horner met zijn uitspraak aan dat Tsunoda tekortschiet in zijn prestaties.
'Twee tienden achter Verstappen is niet slecht'
Mol lichtte de moeilijke positie van Tsunoda toe: ‘Yuki eindigt in Q1 twee tienden achter Verstappen en ligt uit de kwalificatie. Hij heeft pech dat het veld zo dicht bij elkaar zit. Normaal zou je hier tevreden mee zijn.' Doornbos reageert: ‘Je wordt afgerekend op het hele weekend. Misschien doet hij het goed in Q1, maar de zondag was niet om naar huis te schrijven.’ Toch stelde Doornbos dat Red Bull Sergio Pérez nooit had ontslagen als die slechts twee tienden achter Max had gestaan.
Met het oog op het komende raceweekend in Silverstone benadrukt Doornbos dat vertrouwen voor Yuki Tsunoda essentieel is: ‘Dat wordt nog een uitdaging voor Yuki.’ De interne problemen bij Red Bull wegen zwaar op het team. De komende weken zijn cruciaal om de rust en balans te herstellen, zodat Tsunoda de broodnodige steun krijgt om zijn prestaties te verbeteren. Zonder die stabiliteit blijft het lastig voor hem om zich te herpakken op het hoogste niveau.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties