Duitse journalist ziet slaapverwekkende race: 'Verstappen was maar één keer klaarwakker' Opinie
Opinie

Duitse journalist ziet slaapverwekkende race: 'Verstappen was maar één keer klaarwakker'

Duitse journalist ziet slaapverwekkende race: 'Verstappen was maar één keer klaarwakker'

Duitse journalist Michael Schmidt zag in Monte-Carlo een race die uit een omgekeerde Formule 1-wereld leek te komen. Zo reed Charles Leclerc langzamer om te kunnen winnen, terwijl Max Verstappen maar op één moment in de race klaarwakker hoefde te zijn. Alleen een safety car had de boel kunnen opschudden, aldus Schmidt, maar de kans op ongelukken was met het langzame tempo, mede bepaald door de raceleider, niet heel groot op het smalle stratencircuit.

'Monte Carlo heeft zijn eigen regels. Het begint met het feit dat zaterdag belangrijker is dan zondag. En het eindigt met het feit dat tactiek belangrijker is dan snelheid in de race', zo begint Auto, Motor und Sport-journalist Michael Schmidt zijn analyse van de race in Monaco. 'Als je wilt winnen, rijd je langzamer om geen gaten in het veld te laten vallen voor undercuts', verwijst Schmidt naar de tactiek van Charles Leclerc, die expres niet voluit reed om zo een undercut van McLaren te voorkomen. 'De koploper had er geen belang bij om het tempo hoog te houden om geen gat voor zijn achtervolgers te creëren dat een undercut mogelijk zou maken. Dus treuzelden ze. Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur onthulde: Charles had drie tot vier seconden sneller kunnen rijden.'

Ferrari's tactiek leverde volgens Schmidt een wat saaie race op, en alleen 'een angstaanjagende crash tussen Sergio Perez en de Haas-coureurs in de eerste ronde' zorgde nog voor een verhaal binnen de race, naast de historische overwinning van Leclerc. 'Het was uiteindelijk een Grand Prix met slechts zes inhaalmanoeuvres en zeven pitstops.'

Verstappen maar één keer klaarwakker

Veel coureurs klaagden ook tijdens en na de race dat er niet veel spanning te beleven viel in de straten van Monaco, Verstappen grapte via de boordradio zelfs dat hij zijn kussen had moeten meenemen, en ook Schmidt viel het op dat 'de wereldkampioen maar één keer hoefde klaarwakker te zijn. Mercedes plande een undercut met Hamilton. Het lukte niet omdat de race-ingenieur de drievoudig winnaar van Monaco opdracht gaf om een normale out-lap te rijden in plaats van tot het uiterste te gaan. Daardoor bleef Verstappen de Mercedes voor na zijn pitstop. Het was ook niet helemaal te begrijpen waarom Hamilton pas in de 51e ronde het gat naar de Red Bull dichtte tot 1,5 seconde. Het was vijftien ronden eerder al duidelijk dat het pitstopvenster open zou gaan voor Tsunoda', aldus Schmidt.

Een langzame stoet door Monaco

Ook Alonso probeerde door langzaam te rijden teamgenoot Lance Stroll een vrije pitstop te geven, maar dat mislukte. De Canadees moest maar liefst twee keer zijn banden wisselen, nadat hij een lekke band had opgelopen. Schmidt viel het verder op dat langzaam rijden door meerdere coureurs werd gebruikt als tactiek. 'Alleen een safety car had de stoet kunnen onderbreken. Maar met die snelheid waren ongelukken vrij onwaarschijnlijk. Tenzij een van de coureurs in slaap viel. Dat overkwam Norris en Alonso bijna. Ze wisten in ieder geval de vangrails te raken.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws