max verstappen red bull racing gp canada 2025 vrijdag Opinie
Opinie

Hughes twijfelt niet aan Red Bull, maar aan McLaren: 'Verstappens tijden waren identiek'

max verstappen red bull racing gp canada 2025 vrijdag

De snelste tijd klokken in een vrije training wordt doorgaans niet gezien als een wereldprestatie, maar toch voelt het wel lekker. Vooral als je al lang niet meer op P1 hebt gestaan in een vrije training. Max Verstappen was in VT1 de snelste man op de baan. F1-analist Mark Hughes ziet dat McLaren en Red Bull Racing aan elkaar gewaagd zijn, maar er zijn kapers op de kust.

Voorafgaand aan het weekend voorspelden een aantal analisten al dat Red Bull Racing het goed zou doen op het circuit in Canada. Volgens Peter Windsor heeft deze baan 'minder sectoren waarin McLaren uit kan blinken met haar auto'. Dat verklaarde volgens hem ook waarom Verstappen de snelste tijd kon klokken. Hij voelde zich dan ook beter in de auto dan in Barcelona, maar gaf ook aan dat er nog een beetje werk aan de winkel was.

'McLaren en Red Bull zijn heel gelijkwaardig aan elkaar', schrijft Hughes in zijn analyse voor The Race. 'Negeer Verstappens lage positie in de toptijden: zijn snelste ronden zette hij neer op de vijfde ronde van een run op de mediums. Ondanks zijn klachten over stuiteren aan de achterkant in VT2, was Verstappens gemiddelde in de long runs vrijwel identiek aan die van Oscar Piastri over een vergelijkbaar aantal ronden.'

Lando Norris zat er een paar tienden achter, maar deed dat op een run die vier ronden langer was dan die van Verstappen, waardoor het verschil in feite verwaarloosbaar was. Hughes heeft nog een kanttekening voor Verstappens snelle tijd in VT1 en die van Norris. 'De nieuwe voorvleugel van McLaren werd slechts als testitem gebruikt voor een paar ronden in VT1 en is niet bedoeld voor dit circuit', legt hij uit.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hughes twijfelt niet aan Red Bull, maar aan McLaren: 'Verstappens tijden waren identiek'
Verstappen voelde zich beter in de auto dan in Barcelona.

Mercedes kan de verrassing zijn

De nieuwe geometrie van de voorwielophanging, ontworpen om de feedback naar het stuur en de remmen te verbeteren, werd wel gebruikt door Norris. Toch viel het sommigen op dat McLaren niet dezelfde dominantie vertoonde als in Barcelona. Beide topteams kunnen dit weekend rekenen op nog een concurrent: Mercedes. 'Mercedes lijkt er uitstekend voor te staan op een vrij koel circuit. Net als vorig jaar, om redenen die niemand echt begrijpt', schrijft Hughes verder.

'Wanneer de omstandigheden kloppen, is de auto supersnel. Montréal bood die omstandigheden, en George Russell was de snelste in zowel de kwalificatieruns als de racesimulaties. Teamgenoot Kimi Antonelli was derde in de toptijden en vierde in de long runs. Beide coureurs reden hun snelle rondes op de mediums, die gemakkelijker in balans te brengen zijn en nauwelijks trager blijken dan de C6, waarop de meeste anderen hun tijden verreden.'

Onderdelen getest

Net als McLaren reed Mercedes ook met wat nieuwe onderdelen. 'Antonelli reed beide sessies met de nieuwere achterwielophanging van de Imola-specificatie, terwijl Russell die ophanging pas in VT2 gebruikte. De problemen in Imola overtuigden het team ervan om terug te keren naar de oude specificatie in Monaco en Spanje, maar achteraf lijkt het erop dat de moeilijkheden in Imola meer met een verkeerde afstelling te maken hadden', wijst de Britse analist aan.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hughes twijfelt niet aan Red Bull, maar aan McLaren: 'Verstappens tijden waren identiek'
Antonelli mikt op poleposition, gaat het hem lukken?

Ook een andere bolide met een Mercedes-krachtbron ging goed op Circuit Gilles Villeneuve. 'De eigenschappen van deze baan passen goed bij de Williams, hoewel hun toptijden waarschijnlijk geflatteerd zijn door brandstofniveaus en motorstanden, laten ze in de long runs zien dat ze ongeveer drie tienden achter de koplopers zitten. De dag van Ferrari nam vervolgens een wending toen Leclerc crashte.'

Daarbij beschadigde hij het chassis en moest hij VT2 uitzitten. 'Hamilton zat ongeveer een halve seconde van de pace over één ronde, maar zette een veelbelovende long run neer, totdat duidelijk werd dat de banden het tempo niet meer aankonden. Oververhitte achterbanden en grainende voorbanden waren de standaardbeperking voor iedereen hier, en hij kreeg uiteindelijk te maken met beide problemen tijdens zijn run van tien ronden', sluit Hughes af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws