Voor het eerst sinds heel wat raceweekenden eindigde Max Verstappen weer eens een vrije training op P1. Het gebeurde op vrijdagmiddag in Montréal. Tijdens VT2 lukte het niet om dat te herhalen, maar toch was de Nederlander aardig te spreken over de auto. Bij het Ziggo Sport Race Café bespreken onder anderen Rick Winkelman en Richard Verschoor of hij de pole kan pakken.
Voorafgaand aan het weekend in Canada voorspelden sommigen al dat Red Bull Racing er goed bij zou zitten. Volgens Peter Windsor blonk het team op vrijdag al uit omdat het circuit Red Bull iets meer tegemoet komt dan McLaren. Het circuit kwam Charles Leclerc op een andere manier tegemoet op vrijdagmiddag. 'Leclerc heeft een behoorlijk probleem, want hij reed die auto plat', begint Olav Mol, die er in het eerste deel van het Race Café nog aan tafel zit.
Op dat moment was nog niet bekend dat Leclerc tijdens VT2 helemaal niet kon rijden. De Monegask raakte de muur in bocht 5 en belandde zo in de muur aan de overkant. 'Het was wel een beetje lullig hoe hij eraf ging', vult Verschoor aan. 'Die muur staat nog best ver in het gras. Er is weinig room for error.' Mol wijst aan dat Leclerc de bocht 'heel erg links wilde aansnijden'. Daardoor kwam hij met zijn rechterwiel over een hobbel die normaal centraal onder de auto zit.
Geen glory runs voor Red Bull
In de vrije trainingen hoefde Red Bull dus niet op 'competitie' te rekenen van Ferrari. Lewis Hamilton worstelt nog steeds met de auto. Bij Verstappen ging het soepel, al had hij het wel over de remmen en de balans van de auto. 'Je mag ervan uitgaan dat ze niet voor glory runs zijn gegaan', zegt Rob van Gameren over Verstappens rondetijden. Zijn long runs zagen er in VT2 vervolgens ook goed uit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Soms heb je teams die extra gas geven in VT1 om bovenaan te staan, maar we mogen ervan uitgaan dat Red Bull dat niet doet', vervolgt hij. Na slechts één training is het lastig te voorspellen wat de kwalificatie gaat brengen. De weersomstandigheden worden wellicht wisselvallig, en de baan evolueert snel in Canada. 'Ik ben heel benieuwd', zegt Winkelman. 'Ik zag al een shot van Max die op de grens van de auto zat, op nul centimeter van de muur', lacht hij.
Tijdens de uitzendingen laat de FOM vaak een graphic zien met hoeveel centimeter een rijder langs de muur gaat. Bij Verstappen kon er geen A4-tje meer tussen. 'Met de evolutie van het circuit komt er misschien nog meer rubber en temperatuur bij', zegt Lammers. 'Dan blijft de baan zich tot en met Q3 verbeteren. Dan komt het circuit naar je toe of van je af. Diegenen die nu snel zijn, kunnen dat zaterdag of zondag misschien niet meer zijn. Het zou Max kunnen zijn (op pole, red.), maar dan moet je meekomen met de evolutie.'
Verstappen naar Le Mans
De voormalig F1-coureur denkt dat McLaren de overhand later in het weekend wel weer gaat hebben. Verschoor denkt dan ook dat Leclerc de poleposition gaat pakken, met Norris op P2 en Verstappen op P3. 'Ik denk toch Max', zegt Van Gameren. 'Hij heeft het al een paar keer laten zien dat hij precies op het juiste moment kan toeslaan, en dat gaat zaterdag weer gebeuren', voorspelt hij. De kwalificatie start zaterdagavond om 22:00u Nederlandse tijd.
Autosportliefhebbers hebben dus alle tijd om de start van de 24 uur van Le Mans te kijken, waaraan weer veel Nederlanders meedoen. Wanneer verschijnt Verstappen daar aan de start? 'Hij gaat hem zeker rijden, maar binnen een paar jaren? Dat weet ik niet', zegt Winkelman. 'Als ze een keer stoppen met F1-races plannen in dat weekend, dan kan hij het een keer doen. Dat heeft Hülkenberg ook al eens gedaan', wijst Van Gameren aan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Over Le Mans gesproken: daar lijkt Ferrari meer kans te maken op de zege dan in de Formule 1. Momenteel staat de Hypercar van de Italiaanse renstal vaker op P1 dan de F1-bolide. Er gaan daarom geruchten rond dat Frédéric Vasseur binnenkort wordt ontslagen. Volgens Mol is dat grote onzin. 'Ik vind die stelling ook wel te direct. Als je zegt: het rommelt. Ja, maar als er direct een oordeel aanhangt, dat is te heftig. Zijn contract loopt eind dit seizoen af. Als hij wordt ontslagen, dan kost hij geld.'
Van Gameren is vooral kritisch op een gebrek aan continuïteit bij Ferrari, mochten ze wel weer op zoek gaan naar een nieuwe teambaas. 'Ga nou gewoon een tweede termijn met hem aan. Elke twee jaar sneuvelt er wel iemand bij Ferrari', zegt hij. 'Onder Jean Todt en Ross Brawn was Ferrari heel internationaal, en toen ging het best wel goed. Binotto heeft er weer een Italiaans team van gemaakt. Als je wilt weten wat voor chaos het kan zijn in Italië: heb je wel eens in een bord met spaghetti gekeken? Vasseur is de juiste man en zit prima daar.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties