red bull racing max verstappen mclaren lando norris gp miami 2025 zondag 4 Opinie
Opinie

Brundle snapt niet hoe Red Bull McLaren-klacht bedenkt: 'Dat slaat nergens op'

red bull racing max verstappen mclaren lando norris gp miami 2025 zondag 4

De Grand Prix van Spanje vindt begin juni plaats en sommigen kunnen niet wachten totdat raceweekend begint. De flexi-wings worden vanaf dan strenger aangepakt, waardoor een aantal teams verwachten, en hopen, dat McLaren hard geraakt wordt. De Sky Sports-analisten twijfelen of het McLaren pijn gaat doen, al helemaal nu de bolide ontzettend dominant is. Ook gaan ze in op het bandendebacle tussen Red Bull en McLaren.

Oscar Piastri reed in Miami veertig seconden weg bij Verstappen. Een dominante vertoning die de viervoudig wereldkampioen in 2023 regelmatig zelf liet zien. Ditmaal kwam hij als vierde over de streep. Hij staat derde in het kampioenschap en heeft al meer dan twintig punten achterstand op de leider in het kampioenschap. 'Het is hoe dan ook te vroeg om iets definitiefs te zeggen, toch?' vraagt verslaggever Simon Lazenby zich af in de Sky Sports F1 Show.

'Het lijkt er niet op dat dit hét weekend was waarop we kunnen zeggen dat het vanaf nu een strijd is tussen de McLarens onderling', stelt de Brit. 'Er komt nog zoveel aan', vult oud-coureur Martin Brundle aan. 'We hebben nog achttien races te gaan en vier sprintraces. Die sprintpunten gaan dit jaar belangrijker zijn dan ooit voor het kampioenschap. Het probleem waar McLaren tegenaan loopt, is dat als Verstappen en Russell blijven scoren...'

Brundle ziet het zitten dat de strijd om de titel op die manier lang door kan gaan. 'Mercedes krijgt in Imola weer een update, maar als ze erbij zitten, dan is het duidelijk dat Piastri en Norris punten van elkaar gaan afsnoepen. Je moet oppassen dat je niet te gefocust raakt op elkaar, dat iemand anders ermee vandoor kan gaan', waarschuwt de voormalig F1-coureur. 'Je kan niet wachten tot iemand mathematisch geen kans meer maakt op de titel, dat we dan in oktober of november zitten.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Kravitz kijkt raar op van woorden van Red Bull: 'De timing van het waterverhaal is heel vreemd'
Piastri en Norris moeten het mogelijk onderling uitvechten.

Regelwijziging in Spanje

Brundle hint ook op een mogelijke beslissing die McLaren moet maken: welke coureur gaan ze voortrekken? Als Piastri straks duidelijk kans maakt op de titel, zal McLaren all-in moeten gaan met hem. 'Ik denk dat ze daar pas over na gaan denken rond de zomerstop', vermoedt Brundle. Het team kan tussendoor de balans opmaken, aangezien er nog een regelwijziging aankomt. Vanaf Spanje wordt er nog strenger op de flexi-wings gelet, en wordt de voorvleugel aangepakt.

De FIA nam de achtervleugels in China en Japan al strenger onder de loep. 'Laten we zien hoe McLaren het in de aankomende warme races doet', neemt Ted Kravitz over. 'Spanje wordt daarin beslissend, toch? McLaren zegt dat de auto en de vleugels die ze nu hebben wel aan de eisen van Spanje voldoen. Dus misschien maakt het allemaal niet zoveel uit', bagatelliseert hij. Het lijkt Brundle en Lazenby sterk dat het kampioenschap beslist wordt door de regelwijziging in Spanje.

'Ik denk persoonlijk dat de teams weten wat ze moeten doen. We hebben in het verleden vaker dit soort momenten gehad, zoals die ophanging die opeens van een Renault af moest, en er veranderde helemaal niets', zegt Brundle. 'Door de jaren hoor je: oh nee, dat onderdeel moet weg, dat wordt verschrikkelijk. Uiteindelijk valt het allemaal wel mee. Ik denk niet dat dit het verschil gaat maken. Ik ben er vrij zeker van dat ze toch allemaal al toewerken naar wat ze nodig hebben voor Spanje.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli oscar piastri mclaren gp saoedi arabie 2025 zondag 4
Wordt McLaren geraakt door de regelwijziging van de flexi-wings?

Spionage van Red Bull

Red Bull heeft niet alleen over de flexi-wings van McLaren haar ongenoegen geuit, ook over de 'bandentruc'. Volgens Red Bull gebruikt McLaren iets bijzonders om de bandentemperaturen onder controle te houden. Wat dit systeem mogelijk inhoudt, is door F1Maximaal.nl al onderzocht. Ook de Sky Sports-analisten moeten het er nog even over hebben. Ze gaan met name in op de theorie dat McLaren water in de banden zou doen om het rubber beter te koelen. De Britse verslaggevers zien hier niets in.

'Dat grapje van Zak was best goed, hè', lacht Lazenby. 'Met die waterfles vol bandenwater op de pitmuur. Hij wist precies waar ze van beschuldigd werden. Volgens mij is er niets verdachts gevonden over het koelen van de remmen', vervolgt hij. 'Ja, maar wat is dat toch steeds? Ik vond de timing van dat hele waterverhaal vreemd. Dat speelde toch eind vorig jaar? Je leest nu dat ze infraroodcamera's gebruiken, en ze zijn ervan overtuigd dat McLaren de banden niet zó koel krijgt met alleen lucht.'

Brundle gelooft niets van het waterverhaal. 'Water toevoegen? Dat slaat nergens op. Het zou direct verdampen en de druk totaal ontregelen. McLaren heeft met hun geometrie en koeling een manier gevonden om hun banden beter intact te houden dan wie dan ook. Onvermijdelijk leidt dat er direct toe dat men roept: ze spelen vals! Dat is gewoon hoe het werkt in deze sport. Als mensen wisten hoe ver teams gaan om vocht uit de banden te houden, dan zouden ze dit verhaal best grappig vinden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws