george russell andrea kimi antonelli mercedes 2025 spanje zondag Opinie
Opinie

Mercedes wordt uit de droom gehaald: 'Weet niet in welke film hij leeft, maar dat gaat niet'

george russell andrea kimi antonelli mercedes 2025 spanje zondag

McLaren heeft de touwtjes betreffende het constructeurskampioenschap stevig in handen, maar achter de Britse renstal is er nog genoeg mogelijk. Ferrari staat tweede met een voorsprong van 28 punten op Mercedes. Red Bull Racing staat weer 28 punten achter de Zilverpijlen. Bij Mercedes heerst het geloof dat ze Ferrari nog kunnen verslaan, Mike Hezemans denkt daar anders over.

In een openhartig gesprek met Viaplay vertelt Mercedes-topman Bradley Lord dat de laatste weekenden niet makkelijk zijn geweest. Beide coureurs verloren vertrouwen in de bolide. Met name Kimi Antonelli kende een performance dip. In Imola werd een nieuwe ophanging geïntroduceerd, en daar hadden zowel Antonelli als George Russell het moeilijk mee. Vanaf dit weekend heeft Mercedes de oude ophanging weer op de auto gemonteerd.

Het leverde Russell een vierde plek op in de kwalificatie. Met een paar goede weekenden denkt Lord dat het gat naar Ferrari in het WK wel te dichten is. Het team zet in op P2 in het kampioenschap. 'Die tweede plek waar hij het over heeft...', begint Hezemans bij Viaplay, 'ik weet niet in welke film hij leeft, maar dat gaat niet gebeuren!' lacht hij. 'Ze hebben 28 punten achterstand', wijst Ho-Pin Tung aan, die lijkt te denken dat dat wel te overbruggen is.

'Dat redden ze niet tegen Charles Leclerc en Lewis Hamilton met Russell en Antonelli', schudt Hezemans zijn hoofd. 'Het hangt dan te veel van Russell af.' De laatste weekenden heeft Russell de punten binnen moeten slepen voor het team, want Antonelli had het behoorlijk lastig. Na zijn uitvalbeurt in Oostenrijk viel hij opnieuw uit op Silverstone, en in België had hij geen vertrouwen meer in zichzelf en in de auto. Hij werd zestiende.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

andrea-kimi-antonelli-mercedes-gp-hongarije-2025-vrijdag-4
Antonelli baalde flink van zijn prestaties de afgelopen weekenden.

Goed duo bij Mercedes

De tweevoudig winnaar van de 24 uur van Spa-Francorchamps denkt echter wel dat Mercedes een goed duo in handen heeft om het doel na te streven. 'Russell is niet echt mijn vriend, maar hij kan wel heel hard autorijden', vervolgt hij. 'Net als Max haalt hij meer uit de auto dan mogelijk is. Daarnaast rijdt een rookie, die net als Yuki (Tsunoda, red.) een moeilijk bestuurbare auto heeft. Ik hoop dat ze hem zoveel mogelijk blijven verdedigen', zegt Hezemans, die doelt op de steun vanuit Mercedes voor Antonelli.

'Ze moeten dan zorgen dat die auto beter te besturen is, en dan geloof ik dat het langzaam wel weer goed komt', steunt hij de jonge coureur. De bevestiging van de contractverlengingen van beide coureurs moet nog komen. Nadat Max Verstappen heeft aangegeven dat hij in 2026 bij Red Bull Racing blijft, konden beide stoeltjes van Mercedes ook ingevuld worden. 'Het is nu zeker dat zij blijven. Ze zijn nu de puntjes op de i aan het zetten', denkt Hezemans.

Wie zit naast Verstappen in 2026?

Verstappens zitje is volgend jaar bevestigd, maar of Yuki Tsunoda blijft, is een tweede. Het team ziet een stijgende lijn, maar het lijkt niet makkelijker te worden voor de Japanner. 'Het is moeilijk om te zeggen wie volgend jaar naast Verstappen rijdt. Hadjar is eigenlijk de meest logische keuze', vindt hij. De Fransman doet het goed en is verantwoordelijk voor veel van de punten van Racing Bulls. Helmut Marko spreekt erg lovend over hem.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-alexander-albon-yuki-tsunoda-isack-hadjar-belgie-zondag
Hezemans verwacht dat Hadjar de plek van Tsunoda overneemt.

'Tsunoda verwacht ik zeker niet. Dan moet hij opeens het licht gaan vinden, maar anders denk ik dat ze Hadjar in de auto zetten', vervolgt Hezemans. Hadjar gaf eerder dit jaar nog aan dat hij liever niet halverwege het seizoen al door wilde stromen, omdat hij van Liam Lawson en Tsunoda wel heeft gehoord hoe lastig het is om naast Verstappen te zitten. Hij moest toegeven dat hij wel heel benieuwd was naar hoe het zou zijn. Wellicht voelt Hadjar zich er eind dit jaar wel klaar voor.

Tung denkt dat het niet zoveel uitmaakt welke coureur in het tweede zitje zit, zolang de auto niet in het gareel loopt. Het was in Hongarije opnieuw te zien hoe grillig de RB21 nog is. 'De auto is zo lastig te besturen. Dat knaagt aan je zelfvertrouwen. Tsunoda worstelt daar ook mee', wijst Tung aan. 'Het is vooral zaak dat Red Bull die auto eerst op orde krijgt, want je ziet zelfs dat Verstappen het lastig heeft.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws