Lando Norris sloot 2024 af met een zege in Abu Dhabi en de boodschap dat 2025 'zijn jaar' zou worden. Na zeventien raceweekenden kijkt hij tegen een achterstand van 25 punten aan op Oscar Piastri, terwijl hij Max Verstappen in zijn achteruitkijkspiegel ook ziet naderen. De Brit zit in Singapore ook nog niet goed in zijn vel en krijgt de wind van voren van Olav Mol, die vooral lijkt in te zetten op een strijd tussen Oscar Piastri en Max Verstappen.
Piastri was op de vrijdag in Singapore de snelste man van de dag. Het verschil met de rest van het veld viel echter reuze mee op een circuit dat perfect bij de MCL39 zou moeten passen. Toch kwamen Isack Hadjar, Max Verstappen, en Fernando Alonso maar een tiende van een seconde tekort. 'Lando Norris bleef bijna een halve seconde achter', zo wijst Mol bij het Race Café van Ziggo Sport de grootste tegenvaller van de dag aan.
Voorsprong van McLaren verdampt
Norris heerste vorig jaar nog in Singapore, met een grote voorsprong in de kwalificatie en de race, maar kwam er nu niet aan te pas. 'Hij had een chagrijnige boordradio, dat het niet aan de auto lag, maar aan hem. Dan zit je alweer in de goede vibe', sneert een sarcastische Mol naar de titelkandidaat. Norris zal juist in Singapore het gat naar Piastri willen dichten, aangezien de Engelsman vaak sterk presteert op stratencircuits, terwijl Piastri het vaak beter doet op de traditionele circuits.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mol is ook nog niet erg onder de indruk van de tijden van de snelste McLaren-coureur. 'Wat Piastri liet zien, moet ook met de McLaren. Ik had verwacht dat hij nog veel verder vooraan zou staan', zo gebruikt Mol weekenden als Zandvoort om aan te geven dat McLaren in het verleden veel dominanter was op de bochtige circuits.
'Dit is namelijk wat we van de McLaren kennen. Die middelsnelle bochten van negentig graden, en je hebt hier niet dat hele lange rechte stuk dat we in Bakoe hadden', zo ziet de commentator een voordeel voor Verstappen en Red Bull wegvallen. 'Ik had verwacht dat Piastri hier drie tot vier tienden voorsprong zou hebben, maar dat was niet zo. Hij staat maar 0,13 seconde voor Isack Hadjar en 0,14 seconde voor Max Verstappen. Lando stond op 0,48 seconde, dat is wel een serieus gat.'
Mol merkte ook op dat de teams baalden van het verloop van de tweede vrije training. 'Iedereen brult op dit moment en zit te gillen dat ze niet genoeg data hebben van de racesimulaties. Er waren maar heel weinig data uit de long runs, alleen vier ronden van Piastri en Max. Daarin was Max 0,14 seconde sneller, maar ze hebben allebei maar vier rondjes kunnen rijden door al die rode vlaggen', zo wijst Mol wel op positieve data voor de Red Bull-coureur. 'Ze zaten in een heel raar ritme. De derde vrije training wordt voor de race pace weer heel belangrijk.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Kritiek op de FIA
Norris werd ook nog het slachtoffer van een incident in de pitstraat, waarbij Charles Leclerc hem in de pitmuur drukte. Mol beseft dat vooral de Ferrari-monteur, die Leclerc wegstuurde, hiervoor verantwoordelijk gehouden mag worden. 'Hij let totaal niet op. Het werd door de FIA ook benoemd dat die man een onduidelijk signaal gaf aan Charles Leclerc', stipt de commentator aan. 'Daarom hebben ze 10.000 euro boete gekregen. Daar schrikken ze bij Ferrari enorm van. Godsamme, daar moeten ze gewoon dertig seconden voor werken', zo hint Mol erop dat de straf niet zwaar genoeg is. McLaren leed meer schade dan Ferrari, omdat Norris' voorvleugel het begaf.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties