red-bull-racing-max-verstappen-gp-belgie-2025-zondag-11 Opinie
Opinie

Mol haalt uit naar de FIA: 'Er is ons mogelijk een historische wedstrijd ontnomen'

red-bull-racing-max-verstappen-gp-belgie-2025-zondag-11

Olav Mol is bepaald niet te spreken over de keuzes die de wedstrijdleiding maakte met betrekking tot de start. De Formule 1-commentator van Ziggo Sport vindt dat er door de FIA te veel fouten zijn gemaakt en dat de liefhebber bovendien de kans op een historische Grand Prix van België is ontnomen.

Door de zware regenval besloot de FIA dat de baanomstandigheden rondom de oorspronkelijke starttijd (15:00 uur) niet veilig genoeg waren en dus werd de start uitgesteld. Ongeveer anderhalf uur later achtte de wedstrijdleiding het pas weer mogelijk om de race achter de safetycar van start te laten gaan, maar dat was wat Mol betreft allemaal veel te voorzichtig. De Ziggo-commentator baalt daar enorm van, zo laat hij in de uitzending van Race Café De Stamtafel merken.

'Ik vind dat er te veel fouten zijn gemaakt en dat er te veel voorzichtigheid in acht is genomen', begint Mol, die er vooral van baalt dat de regenband niet eens kan worden gebruikt. 'Je kan mij niet wijs maken dat je gaat zitten wachten totdat je op intermediates kan beginnen als je ook full wets hebt liggen. Dan heb je dus een punt gemist, want daar is die band voor', stelt Mol.

Dat de band met de blauwe wangen vaak niet gebruikt wordt, komt er vooral door dat de coureurs over dit rubber klagen. Daar heeft Mol echter geen boodschap aan. 'Als de rijders er niet blij mee zijn, dan hebben ze pech gehad. Maar wie roept dat jij daar 300 kilometer per uur moet rijden? Als jij die wedstrijd kan winnen met 141 km per uur en de rest rijdt 140, dan heb je hem nog steeds gewonnen, toch?', vraagt Mol zich hardop af.

'Kans op historische race ontnomen'

Mol zag de keuze van de FIA echter al aankomen, dus verbaasd is hij niet. 'We zaten hier in de studio en bijna een uur voor de start zei ik al: we gaan nog op slicks rijden. Ik zag gewoon wat voor buien eraan kwamen en de FIA kan dat ook zien. Dan roep je toch tegen het hele veld: we steken allemaal de full wets eronder en we gaan een rondje of acht een droge lijn rijden. Dan gaan we naar binnen en steken we allemaal de intermediates eronder. Dan doen we één rondje en dan gaan we door. En dat hebben ze niet gedaan. Ik vind het nog steeds debiel dat je zo'n band hebt en je gebruikt hem niet.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red-bull-racing-max-verstappen-gp-belgie-2025-zondag-regen-spa
Mol vindt het 'debiel' dat ook in Spa de regenband weer niet werd gebruikt.

Mol denkt terug aan een aantal van de mooiste regenraces uit het verleden van de F1 en stelt dat dit soort races juist leuk zijn om naar te kijken. 'Denk maar eens aan Donington 1993 met Senna en die mooie inhaalrace van Verstappen in Brazilië. Dat willen we juist. Dat hoort erbij', vindt Mol. Dat de keuze is genomen met het oog op de veiligheid, vindt Mol ook geen sterk argument. 'Op elk pasje van de FIA staat: motorsport is gevaarlijk. Er is geen coureur die met een pistool op het hoofd in de auto wordt gezet. Ze willen allemaal het mannetje zijn. Er is niemand die roept dat je 330 kilometer per uur moet rijden.'

Dat er in het recente verleden zware ongelukken zijn geweest op het circuit van Spa-Francorchamps mag volgens Mol ook niet meespelen in de beoordeling. 'Er zijn daar inderdaad ongelukken gebeurd, dat klopt. Dat is inherent aan het circuit. En waarom vinden coureurs Spa een vet circuit? Als je daar op je bek gaat, ben je wel even de lul. Er is ons een mogelijk historische wedstrijd ontnomen en dat vind ik er erg aan. En de fans hebben daar eerst anderhalf uur in de zeikregen gezeten en vervolgens hebben ze een race kregen die niks waard was', aldus Mol.

FIA maakte veel fouten

De keuze om de race niet op de oorspronkelijke tijd te laten starten, is echter niet de enige fout die de FIA in Spa-Francorchamps heeft gemaakt, zo stelt Mol. 'Er kwam dus een rode vlag. Ze mogen dan die pittentjes neerzetten. Dan gaat normaal gesproken Parc Fermé open. Dan kan iedereen die een auto op regen had staan, dit kunnen aanpassen. En iedereen die dacht van: nou, er kan nog wel een beetje downforce vanaf, dat mocht dus ook niet.'

'Dus je gaat ook nog een keer een wedstrijd van start, waarin 50 procent van het veld een half-half regenafstelling heeft en waarin de Aston Martins een volle regenafstelling hebben waardoor ze uit pitstraat starten. Dus ook dat hebben ze weggehaald', is de Ziggo-commentator kritisch op het handelen van de FIA.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws