Max Verstappen had zijn plan al klaar voordat hij zaterdag in België aan de sprintrace begon. De Nederlander startte vanaf P2 en wist dat hij maar een kans had om toe te slaan bij Oscar Piastri. Martin Brundle zag de inhaalactie gebeuren en neemt zijn pet af. Ook Piastri krijgt complimenten van de Brit. Landgenoot Lando Norris krijgt die ditmaal niet.
Verstappen zat in La Source al dicht bij Piastri, maar moest nog even wachten tot Kemmel Straight om in de slipstream te duiken. Hij had op dat moment geen last van Norris, want die moest in zijn spiegels kijken voor Charles Leclerc. Voordat ze Les Combes in gingen, kreeg Verstappen Piastri al te pakken. 'Verstappen leverde weer een indrukwekkende prestatie door alle rumoer rondom zijn team van zich af te zetten en de sprintrace te winnen', schrijft Brundle.
'Het was zijn twaalfde overwinning in dat format. Hij had zijn auto afgesteld op hoge topsnelheid om te kunnen slipstreamen naar de leiding richting Les Combes, en verdedigde vervolgens zijn positie', vervolgt de oud-coureur in zijn column voor Sky Sports. 'Om dat mogelijk te maken, moest hij bij de start al vooraan staan, en dus snelheid behouden in extreem snelle bochten ondanks minder downforce. Dat vergt lef en uitzonderlijke stuurmanskunst', looft Brundle.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Teambaas Laurent Mekies gaf aan dat Red Bull Racing op zaterdagochtend voor een agressieve aanpak ging, om vervolgens na de sprintrace de boel aan te passen ter voorbereiding op een regenrace. 'Na de prijs die hij in Silverstone betaalde voor een afstelling met weinig downforce, koos Red Bull voor meer downforce op Spa. Dat betekende dat Max vanaf P4 moest starten op zondag, omdat de auto in die configuratie minder efficiënt en bestuurbaar bleek', aldus Brundle.
Piastri van wereldklasse
Verstappen probeerde in de buurt te blijven van Leclerc tijdens de race, wat aardig lukte. De McLarens reden vooraan in hun eigen klasse, en dan met name Piastri. 'Het was een kampioensrit van Oscar', schrijft de oud-coureur. 'Een prestatie die doet denken aan grootheden als Schumacher, Hamilton en Verstappen in het moderne tijdperk. Een klein foutje in Stavelot kostte hem de pole op zaterdag.' Die positie pakte hij op zondag eenvoudig terug door meer momentum mee te nemen door Eau Rouge.
Piastri kreeg als de leider ook de prioriteit betreffende de pitstops. Hij ging over op de mediums, Norris pakte de harde banden en stond definitief op een eenstopper. Het betekende dat Piastri zijn mediums moest managen tot het einde. 'Hij moest zijn ritme resetten en de resterende zeventig procent van de race zijn banden sparen. Dat deed hij kalmpjes en foutloos, ondanks dat Norris happen uit zijn voorsprong begon te nemen. Hij moest zijn hele arsenaal aan rijvaardigheid inzetten, en dat deed hij moeiteloos.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Norris te slordig
Brundle vond het jammer dat Norris het gat naar Piastri niet kon dichten. Dat heeft hij aan zichzelf te danken, denkt de Brit. 'Lando verloor tijd, maar zette alles op alles. Lando nam risico's, had niets te verliezen en probeerde op die manier Piastri's ritme te verstoren. Die drie foutjes, die ook op tv te zien waren, deden hem uiteindelijk de das om. Hij moest genoegen nemen met P2 en leverde nog eens acht punten in', baalt Brundle. 'Hij zal alles uit de kast moeten halen, steeds weer, om dit kampioenschap te winnen.'
Dat het zo simpel niet is, ziet Brundle aan de trend die Norris' seizoen tot nu toe lijkt samen te vatten. 'Ik heb het hele jaar al het gevoel dat Lando misschien net iets sneller is als alles perfect samenvalt. Oscar is echter consistenter, maakt minder fouten en is klinischer in duels', zegt de oud-coureur. 'En zijn mentale weerbaarheid is rotsvast. Het wordt lastiger om hem nog te verslaan in de slotfase van het seizoen', sluit Brundle af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties