Max Verstappen is na de zomerstop niet buiten de top twee gefinisht, iets dat de McLarens hem niet nadeden. Oscar Piastri eindigde in Bakoe, Singapore en Austin alleen maar buiten het podium. De Ziggo-analisten zien de spanning oplopen en dat de nervositeit begint toe te slaan bij McLaren. Elke race wordt opnieuw duidelijk dat Verstappen op een uitzonderlijk hoog niveau presteert.
De motivatie is er weer, de auto loopt weer in het gareel, en Verstappen verdwijnt aan de horizon. Helmut Marko onthulde dat de Nederlander de 'interesse een beetje leek te verliezen' toen Red Bull Racing een lastige periode had voorafgaand aan Zandvoort. Iets klikte vanaf toen, waardoor het alleen maar beter ging. De 28-jarige heeft het vuur nooit verloren, maar nu is het weer duidelijk zichtbaar voor iedereen. Zijn achterstand is nu nog veertig punten.
'Max had in de sprintrace al een wereldstart', zegt oud-coureur Robert Doornbos in De Stamtafel van Ziggo Sport. 'Het viel me op dat hij vervolgens bij de Grand Prix zijn auto helemaal naar links zette in het startvak', wijst hij aan. Zo kon Verstappen direct de deur dichtgooien voor Norris, de man op P2. 'Hij zat zo dicht bij Norris als mogelijk was. De Ferrari's stonden in het midden, maar hij stond helemaal aan de linkerkant. Daarmee gaf hij een duidelijk signaal af dat hij naar Norris zou komen.'
Verstappen reed makkelijk weg in beide races, maar zijn voorsprong in de sprintrace werd gelimiteerd door een safetycar vanwege het incident in de eerste bocht. Daarbij vielen beide McLarens uit, wat betekende dat Verstappen op zaterdag al acht punten inliep. 'Die paar meter voorsprong, die je met een poleposition pakt, moet je ook verzilveren', zegt Doornbos, die Verstappens positionering en start een schoolvoorbeeld noemt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Track limits van Norris
Norris kwam tijdens de race op zondag niet goed genoeg weg om een actie van Charles Leclerc direct te blokkeren. De Monegask kon P2 daardoor tijdelijk overnemen. De twee vochten twee keer met elkaar, en beide keren wist Norris hem in te halen. Verstappen was op dat moment allang aan de horizon verdwenen. Alleen George Russell deed in Austin een poging om Verstappen in te halen. 'Max heeft echt de rust', neemt Rick Winkelman over. 'George Russell deed een soort indoorkarting-actie, maar daar was hij op voorbereid.'
Ze gingen allebei van de baan, maar de FIA deelde geen straffen uit. 'Dat is race-gogme', reageert commentator Olav Mol vervolgens. 'Leclerc heeft dat ook. Hij zag dus in zijn spiegel dat Norris een track limit moest krijgen. Dat kan helpen bij zo'n gevecht.' Ook Verstappen was daar scherp op. Gianpiero Lambiase liet hem weten dat Norris drie waarschuwingen had gekregen voor track limits en daarna nog een keer van de baan ging. 'Dat is dan een track limit', zei Verstappen op de boordradio.
Overal lijkt men superlatieven tekort te komen voor de capaciteiten van Verstappen in de auto. Naast het beheersen van zijn eigen wagen en het controleren van zijn eigen race, heeft hij de mentale ruimte om ook na te denken over wat anderen doen. 'Een Spaanse krant had een waanzinnige tekst: Max Verstappen, kannibaal!' roept Mol, die duidelijk fan is van die tekst. Terwijl Red Bull Racing lof ontvangt, lijkt McLaren steeds meer te worstelen en 'excuusjes' te zoeken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hülkenberg moest het ontgelden
Dat onderwerp brengt Winkelman even terug naar de zaterdag, waar beide McLarens het gedrang in de eerste bocht niet overleefden. 'Ik moest denken aan de reactie van Zak Brown na de sprintrace over Nico Hülkenberg. Hülkenberg veroorzaakte de crash', citeert hij de McLaren-CEO. 'Nou, Piastri veroorzaakte zelf de crash', is Winkelman van mening. Brown was fel over de Duitser tegenover Sky Sports, maar kwam later terug op zijn woorden en schudde Hülkenberg de hand op de grid.
'Later bood hij wel zijn verontschuldigingen aan Hülkenberg aan, maar er staat zoveel stress op', vervolgt de journalist. 'Als ze slim zijn, gebruikt McLaren dat kansje dat ze nu krijgen door die fout van Piastri. Ze kunnen meteen zeggen dat nu alles klaar is en ze dat soort afspraken (papaja-regels, red.) niet meer doen. Dat doen ze, als ze slim zijn', voegt Winkelman eraan toe.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties