De zege van George Russell in Singapore werd overschaduwd door een nieuwe soap bij McLaren. De twee teamgenoten raakten elkaar in de openingsfase, waarna Oscar Piastri de beslissing van het team niet eerlijk vond. Internationaal kreeg McLaren kritiek voor de 'voorkeursbehandeling' voor Norris, terwijl Piastri diegene is die het WK-leidt. F1-journalist Michael Schmidt ziet alleen maar voordelen voor Max Verstappen.
Norris startte vanaf P5 in de Grand Prix van Singapore, maar kwam erg goed weg toen de lampen uitgingen, waardoor hij in de eerste bochten al naast zijn teamgenoot reed. Hij zat naar eigen zeggen een beetje klem achter Verstappen, die hij ook nog raakte, waarna hij tegen zijn teamgenoot botste. Piastri vroeg wat de bedoeling ervan was, maar McLaren wilde de twee rijders niet van positie laten wisselen. In zijn ogen had dat vanwege de papaja-regels wel gemoeten.
'Het was een heel duidelijke racesituatie, vooral in de eerste ronde. Zoiets gebeurt duizend keer in het veld', zegt Schmidt, die niet onder de indruk was van het incident. 'Anderen hebben het opgelost met echte botsingen, zoals Bortoleto, die zijn halve voorvleugel verloor', vervolgt de Duitser in Formel Schmidt. 'Dat kan gewoon gebeuren. Piastri raakte daar een beetje kunstmatig geïrriteerd. Ik denk meer dat hij boos was op zichzelf', vermoedt hij.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Schmidt wijst naar zijn start in Bakoe, waar hij te vroeg bewoog. 'Hij was te voorzichtig ditmaal. Ik denk ook dat hij niet had verwacht dat Norris zo agressief te werk zou gaan. Het was echt een goede actie', looft de journalist de inhaalactie van Norris. 'Hij deed eigenlijk hetzelfde wat Verstappen in Imola met Piastri deed. Hij kwam ineens buitenom in bocht twee, en ging toen over naar de binnenkant om de betere lijn te pakken.'
Verstappens 'wraak'
De journalist van Auto, Motor und Sport, die inmiddels meerdere decennia in de paddock loopt, dacht ook te zien dat Verstappen bij de start zijn wraak al nam voor het moment in de kwalificatie. Toen had hij last van de vuile lucht van Norris' auto, waardoor hij zijn mogelijke poleronde af moest breken: 'Wat Piastri ook een beetje tegenviel, was dat Verstappen voor hen wraak nam voor wat er eerder gebeurde, waarvoor hij Norris verantwoordelijk hield. Plotseling vertraagde hij.'
Norris was daardoor mogelijk verrast, waardoor hij naar rechts ging en Piastri raakte. 'Dat was niet de fout van Norris, maar misschien een beetje uitgelokt door Verstappen', denkt Schmidt. 'Helaas werkte het niet zoals Verstappen wilde. Als hij Norris wilde straffen, dan was het sowieso beter voor hem dat Norris voor Piastri eindigde, omdat Piastri meer voorsprong had. Het hele gebeuren liet opnieuw zien dat er een vloek rust op die papaja-regels.'
Voordelen voor Verstappen
Nu McLaren het constructeurskampioenschap in handen heeft, is het misschien beter om die regels te laten gaan. De Britse renstal weet echter ook dat de kans dan alleen maar groter wordt dat Verstappen de lachende derde wordt. 'Ik denk ook niet dat Piastri Norris de schuld geeft. Hij had waarschijnlijk hetzelfde gedaan', vervolgt Schmidt. 'De kritiek richt zich meer op de regels. Het moet allemaal zo eerlijk mogelijk, maar je kunt het niet iedereen naar de zin maken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Teambaas Andrea Stella is zich daarvan bewust: 'We geven de opdracht: jullie mogen tegen elkaar racen, maar weet dat dat af en toe problemen kan veroorzaken. Dan willen we eerlijk zijn. Soms raakt het de een, soms de ander, die zich benadeeld voelt.' Schmidt kan er een duidelijke conclusie over trekken: 'Dat is het probleem en dé grote kans van Verstappen. Zo'n situatie heb je bij Red Bull nooit. Als iemand om de een of andere reden vóór Verstappen rijdt, moet diegene aan de kant.'
Schmidt ziet dat, een duidelijke verhouding en hiërarchie binnen het team, als een groot voordeel. 'Ze zullen elkaar nog verder punten afpakken', zegt hij over McLaren. 'De nasleep van deze scène was natuurlijk dat Piastri eerst boos was dat zijn wens niet werd ingewilligd. Hij reed de eerste stint echt slecht en verloor 4,5 seconden op Norris en Verstappen, waar geen reden voor was. Hij herpakte zich na de pitstop, maar de frustratie zat er aanvankelijk zeker in.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties