verstappen redbull gpbrazilie 2023 Opinie
Opinie

Schmidt beschuldigt Red Bull van nalatigheid: 'Die stap is niet gezet'

verstappen redbull gpbrazilie 2023

Halverwege het seizoen blikken Auto, Motor und Sport-journalist Michael Schmidt en zijn collega terug op de afgelopen twaalf raceweekenden. McLaren gaat aan kop in beide kampioenschappen en de concurrentie doet pogingen om het gat te dichten. Schmidt denkt dat Red Bull Racing te laat is geweest met de upgrades om de problemen van de auto op te lossen.

De Red Bull-bolide kampt immers al veel langer met structurele problemen die het team maar niet op kan lossen. De laatste upgrades hielpen wel om het werkvenster van de RB21 iets groter te maken, maar nog steeds heeft Verstappen last van overstuur en onderstuur. Daarnaast heeft hij wat pech gehad, zoals in Oostenrijk met de botsing in de openingsronde en in Silverstone met de weersomstandigheden.

Hij pakte daar nog poleposition, maar kon hem niet verzilveren omdat de auto was afgesteld op een droge race. Ondertussen lijken alle updates op de McLaren wel te werken. Zijn de anderen dan zo slecht, of is McLaren zo sterk? 'Nou ja, we hebben het dan over Ferrari, Red Bull en Mercedes. Ik denk niet dat die teams ten opzichte van vorig jaar veel slechter zijn geworden', zegt Schmidt in Formel Schmidt, de podcast van Auto, Motor und Sport.

'Ze hebben misschien gewoon hun niveau vastgehouden, maar McLaren heeft echt nog een stap gezet', vervolgt de Duitser. 'Alles wat vorig jaar zogenaamd nog een zwakte was, wat wij ook niet wisten, hebben ze zo goed als geperfectioneerd, terwijl anderen ergens zijn blijven hangen.' Daarmee doelt Schmidt op de aanhoudende problemen bij Red Bull. 'In de manier waarop Red Bull hun auto ontwikkelt, ze blijven maar zoeken naar downforce.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing 2025 silverstone groot brittannie zaterdag kwalificatie
Red Bull blijft manieren zoeken om Verstappen een goede auto te geven.

Nalatigheid 

Het gebrek aan downforce is geen onbekend issue. Vorig jaar werd de auto tussen de Grands Prix van Italië en Azerbeidzjan compleet over de kop gehaald en gestript van alle downforce levels om het opnieuw te proberen. Dat werkte enigszins, maar niet op alle banen. 'Ze zoeken downforce, en downforce, en downforce. De auto wordt steeds onvoorspelbaarder, steeds grilliger en steeds moeilijker om af te stellen. In principe is er nog maar één iemand die erin kan rijden', zegt Schmidt.

Liam Lawson en Yuki Tsunoda hebben ondervonden hoe lastig de auto is. 'Red Bull had misschien een stap terug moeten doen, maar zo'n stap terug is natuurlijk moeilijk als je in de titelstrijd zit', weet de Duitser. 'Dat je tegen Verstappen zegt: we gaan terug naar 2023, toen de ellende begon. Daar doet hij natuurlijk niet aan mee. Zo'n stap moet eigenlijk in de winter genomen worden. Die is niet genomen, en dat was zeker de nalatigheid van Red Bull.'

Upgrades doorvoeren zoals McLaren

McLaren had de stijgende lijn te pakken in het 2023-seizoen, en kon daarop voortborduren in 2024. Toen voegde Rob Marshall zich bij het team. Volgens Schmidt helpt het ook dat Andrea Stella een ingenieur is geweest. 'Hij weet hoe zijn ingenieurs in elkaar zitten. Het is echt een eigen ras, zoals je het kunt noemen, dat je onder controle moet hebben. Er zijn steeds meer teambazen nu die juist die achtergrond hebben', zegt Schmidt over de Britse renstal. 'Het is zeker behulpzaam.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

oscar piastri lando norris mclaren 2025 monaco gp andrea stella zak brown teamfoto
McLaren viert één-tweetje na één-tweetje.

Wat ook helpt, is dat McLaren momenteel de juiste mensen op de juiste plek heeft zitten. 'Met Marshall bijvoorbeeld. En Brown die het politieke werk doet', zegt Schmidt. 'Het is daar goed verdeeld. Je hebt het gevoel dat het een hechte groep is. Daar zal het heel moeilijk zijn om een wig tussen te drijven.' Dat dacht men bij Red Bull echter ook, en daar zijn veel mensen vertrokken. McLaren heeft twee jaar geleden, met nieuwe technici, een plan gemaakt voor upgrades die anderen nu ook doorvoeren.

'Ze brengen een upgrade in drie stappen. Dus eerst kijken: werkt het? Dan komt het volgende deel, en dan het volgende deel. Alles in één keer brengen zorgt ervoor dat je misschien een groot pakket hebt dat niet werkt. Die aanpak heeft McLaren zich twee jaar geleden eigen gemaakt, en anderen volgen nu langzaam', wijst Schmidt aan. 'Red Bull bracht laatst de vloerupgrade ook in twee delen. Ik denk dat McLaren nu het team is dat de maatstaf zet. Er is geen enkele tegenslag.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws