Red Bull Racing kende voorafgaand aan de komst van Max Verstappen één dominante periode: het Vettel-tijdperk. Van 2010 tot en met 2013 won Sebastian Vettel vier titels achter elkaar en leek Red Bull onverslaanbaar. Toen de regels veranderden in 2014, veranderden de verhoudingen compleet. Vettel weet nog goed hoe het er toen aan toeging en blikt terug op hoe het team zich herstelde.
De Duitser verliet Red Bull om naar Ferrari te gaan, maar voelde zich nog wel altijd verbonden met de Oostenrijkse renstal. Hij kwam binnen als pupil van Dietrich Mateschitz en bezorgde zusterteam Toro Rosso haar eerste zege op Monza in 2008. Overtuigd van zijn talent besloot Red Bull hem het jaar erop in de Red Bull te zetten, and the rest was history. Het sprookje kwam abrupt ten einde toen Mercedes dominant uit de startblokken vertrok in 2014.
'Voor mij was het natuurlijk duidelijk dat er verwachtingen waren: wilden aan de top blijven en winnen', zegt Vettel in de podcast Sport am Sonntag van ORF. 'We werden heel snel wakker geschud door de dominantie van Mercedes. Als je later hoort wat ze allemaal deden, bijvoorbeeld de motor terugschroeven om het verschil kleiner te laten lijken, dan besef je eigenlijk hoe ver we achterlagen', zegt Vettel met een kleine lach.
'We waren er simpelweg niet klaar voor. We stonden wat betreft de aandrijflijn ver achter Mercedes. We hebben voor het seizoen amper gereden, omdat we constant technische problemen hadden', legt de Heppenheimer uit. 'Toch waren de verwachtingen er, en dat momentum raakten we volledig kwijt. Ik denk dat het 2014-seizoen nog enigszins overeind werd gehouden omdat het voor Daniel (Ricciardo, red.) een geweldig seizoen was. Hij kwam toen van Toro Rosso naar Red Bull.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen bouwde het op
Voor Vettel viel er weinig te beleven in het 2014-seizoen. Van bijna altijd winnen naar blij moeten zijn met eindigen in de punten. 'Voor mij was een vijfde plek volkomen irrelevant', zegt Vettel. 'Wij wilden winnen. 2014 werd een beetje gered door Daniel en zijn enthousiasme. Voor mij was het echter een grote teleurstelling. Ik denk ook voor het team. Zelfs de jaren daarna, toen ik er al niet meer was, hadden we last van de nasleep van de gloriedagen', legt de viervoudig wereldkampioen uit.
In 2014 maakte Verstappen wel zijn debuut, maar stond pas in 2015 fulltime op de grid. 'Ik denk dat het echt een paar jaar heeft geduurd voordat Daniel en Max, en uiteindelijk Max, tot de dag van vandaag het team weer naar de top brachten. Het zijn altijd golfbewegingen. Zo'n golf kan niet eeuwig doorgaan', weet Vettel, die na het winnen van de GP van Amerika in 2013 zei: 'we have to remember these days, there's no guarantee they'll last forever'.
Nog steeds dominant
Met Verstappen kende Red Bull vervolgens van 2021-2024 een dominante periode, waarin de Nederlander, net als Vettel, vier titels achter elkaar won. De Duitser vindt het lastig om te bepalen of 'de golf' nu al ten einde is. 'Het is moeilijk in te schatten. Ik denk dat alles flink door elkaar geschud wordt volgend jaar. Qua infrastructuur en personeel is Red Bull inmiddels uitstekend gepositioneerd', zegt Vettel. De podcast is opgenomen voorafgaand aan het ontslag van Horner.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Er is dus geen reden waarom ze niet de beste auto kunnen bouwen. Je ziet ook: het hangt soms niet alleen af van infrastructuur, maar ook van de teamdynamiek, en dat is soms grillig', vervolgt de Duitser. 'McLaren heeft het momenteel goed te pakken. Hoe lang dat aanhoudt, weet niemand. Het is nog geen echte dominantie', zegt Vettel over het team dat aan kop gaat in beide kampioenschappen. 'Red Bull is in mijn ogen nog steeds de dominante kracht van de afgelopen jaren.'
Ondanks het vertrek van veel sleutelfiguren, denkt Vettel dat het huidige team het in zich heeft om te herstellen. 'Ook al is het nu wat moeilijker, Max en het team slagen er toch in om dicht bij de top te blijven', zegt Vettel. 'Hoe het dit jaar afloopt, weet je nog niet. Voor de komende jaren is het lastig om daar nu een inschatting van te maken. Want het is goed mogelijk dat de overstap naar een eigen aandrijflijn goed gaat uitpakken, of misschien wat moeilijker wordt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties