Schmidt kijkt toe: 'Dit was het slechtst mogelijke scenario voor Verstappen' Opinie
Opinie

Schmidt kijkt toe: 'Dit was het slechtst mogelijke scenario voor Verstappen'

Schmidt kijkt toe: 'Dit was het slechtst mogelijke scenario voor Verstappen'

Auto, Motor und Sport-journalist Michael Schmidt is er na de kwalificatie van Monza van overtuigd dat Max Verstappen moet vrezen voor de titel. De Nederlander kende een teleurstellende zaterdag in Italië en werd zevende tijdens de kwalificatie. De berichten van de Red Bull Racing-top zijn volgens Schmidt alleen maar onheilspellend, ondanks dat het duidelijk is waar het probleem zit. Red Bull weet momenteel alleen niet hoe ze het kan oplossen.

Verstappen gaf na de kwalificatie in Monza aan dat hij in Q3 ontzettend veel grip verloor, en dat terwijl hij op nieuwe banden reed. De drievoudig wereldkampioen wist er op gebruikte banden eerder zelfs meer uit te halen. Het was voor hem een behoorlijk raadsel, maar wat wel duidelijk was, was dat de alarmbellen wederom keihard aan het rinkelen waren. 'Dit was het slechtst mogelijke scenario voor Verstappen in zijn missie om de titel te verdedigen', begint Schmidt in zijn analyse voor Auto, Motor und Sport.

'Twee McLarens op de eerste startrij, Red Bull drie rijen daarachter. Waar verliest de wereldkampioen zeven tienden op Norris?' vraagt de Duitser zich af. 'Sinds de Grand Prix van Spanje heeft Verstappen geen race meer gewonnen. Het lijkt er niet op dat hij deze reeks in Monza gaat doorbreken. De wereldkampioen start slechts vanaf de vierde startrij', betreurt Schmidt. 'Zijn achterstand op de pole van Norris bedroeg bijna zeven tienden. Zo ver is Verstappen nog nooit van de snelste tijd verwijderd geweest.'

Balansproblemen achtervolgen Red Bull sinds Miami

Meerdere analisten stellen dat Red Bull al met deze problemen kampt sinds de Grand Prix van Miami. Verstappen legde uit dat de instabiliteit van de auto op bepaalde circuits altijd al een probleem is geweest, maar dat het nooit opviel omdat de auto zo dominant was. Dat is nu niet meer het geval, en dus worden de problemen van de RB20 inmiddels bijna elk weekend pijnlijk blootgelegd. Op Spa-Francorchamps zette Verstappen het veld nog op een behoorlijke achterstand tijdens een natte kwalificatie, maar daar was in Zandvoort en in Monza geen sprake van.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

italie monza vt2 red bull racing rb20 max verstappen 153
Verstappen wist slechts P7 te pakken tijdens de kwalificatie op The Temple of Speed.

'Vanuit Red Bulls perspectief was dit een enorm verschil', gaat Schmidt verder. 'Wederom remden balansproblemen het team af. Voor Verstappen was het een mysterie waardoor de auto totaal niet leek te werken in Q3. Ook voor Helmut Marko was dat het geval. Hij zei dat ze niets hadden veranderd aan de set-up sinds de derde vrije training. De coureurs herkennen de auto plots niet meer, aldus de Oostenrijker. Wat is er gebeurd?' vraagt Schmidt zich af.

'In feite achtervolgen de problemen met de balans Red Bull al sinds de Grand Prix van Miami. Precies de race waarin McLaren haar zegereeks begon. Soms raakte de RB20 meer, soms minder, uit balans. Er is geen patroon. Op sommige circuits kunnen de ingenieurs de problemen met de set-up verhelpen, maar in Monza hielp dat niet veel', schrijft Schmidt. 'Red Bull had tevens geen speciale Monza-vleugel bij zich. Wie te veel corrigeert met de afstellingen van de vleugel, betaalt elders de prijs, zoals in de topsnelheid. Op alle drie de meetpunten bevinden Verstappen en Pérez zich in het achterveld.'

Pérez' klachten over onderstuur én overstuur tegelijkertijd

Schmidt benadrukt dat de klachten van Pérez verklaren waarom het zo lastig is om de balansproblemen op te lossen. 'Hij legde uit dat ze niet constant of overstuur of onderstuur hebben, maar beide tegelijk in één bocht. Dat zijn geen goede berichten voor een team dat beide titels wil verdedigen', zegt de Duitser. 'Als dan, zoals in Monza, nog andere teams in de weg zitten, kan ook een voorsprong van zeventig punten als sneeuw voor de zon verdwijnen. Verstappen richt zich dus weer op damage control.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing gp italie zaterdag 2024
Verstappen was overduidelijk niet tevreden na de kwalificatie in Monza.

De journalist denkt dat het voor Red Bull 'een troost' moet zijn dat de Grand Prix van Italië waarschijnlijk niet wordt gewonnen door de snelste coureur, maar door degene die het best met de banden omgaat. Wie eenmaal te hard rijdt, riskeert veel graining en daarmee een tijdverlies van één tot twee seconden', schrijft Schmidt. 'Dat geeft ook degenen die verder achterin starten een kans. Verstappen blijft sceptisch. Hij zei: als de balans niet klopt, is er een groter risico op veel slijtage.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws