Max Verstappen en Lewis Hamilton vochten in Mexico eindelijk onderling weer eens duel uit op het scherpst van de snede en meteen leidde dit tot discussie. Beide coureurs kwamen op een gegeven moment buiten de baan, maar enkel Hamilton ontving een straf. Martin Brundle deelt in de podcast van Sky Sports F1 zijn visie op de keuzes van de wedstrijdleiding.
Verstappen kende een roerige openingsfase van de Grand Prix van Mexico. De Nederlander van Red Bull Racing ging tweemaal door het gras en raakte in een strijd verwikkeld met Hamilton. In dit duel drukten beide coureurs elkaar een keer buiten de baan, maar vooral de eerste actie van Verstappen zorgde voor wat discussie. De regerend wereldkampioen zette zijn bolide in bocht 1 plotseling naast die van Hamilton, maar duwde zijn concurrent vervolgens buiten de baan.
Waar Brundle bijzonder kritisch was op de actie die Verstappen meteen na de start uithaalde, daar kiest de Sky Sports-commentator met betrekking tot het incident met Hamilton wel de kant van de Red Bull-coureur. 'Wat mij betreft heeft Max voldoende gedaan om het recht op de bocht te hebben. Hij moet op de apex naast de spiegel van Lewis zitten en hij lag daar zelfs nog iets voor', stelt Brundle dat Verstappen niets verkeerd deed in de eerste bocht. 'Hij had het recht om de normale racelijn te pakken.'
Grijs gebied
Voorstanders van een straf voor Verstappen zullen waarschijnlijk roepen dat de 28-jarige Nederlander de eerste bocht indook, maar was dit wel zo? 'Was het een te ambitieuze actie of niet? Veel staat in de reglementen, maar dit is het grijze gebied, waar je een scheidsrechter bij nodig hebt', stelt Brundle. 'Je zou dit namelijk ook gewoon autosport kunnen noemen. Natuurlijk moet je soms aan iemands binnenkant duiken om in te kunnen halen, nietwaar? Ik denk dat dit een grijs gebied is en uiteindelijk liet Lewis de deur ook wel een beetje openstaan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
En Verstappen hoef je die uitnodiging niet twee keer te geven. 'Max zette de actie in en had de situatie volledig onder controle. Hij blokkeerde niet en zodoende won hij het recht om de racelijn te nemen', herhaalt Brundle nog maar eens. 'Ik zou Max hier dan ook geen straf voor hebben gegeven. Het is heel moeilijk allemaal, maar dit zijn de richtlijnen. En ik ben er zeker van dat Max de regels minstens net zo goed kent als iedere andere coureur, zo niet beter.'
Hamilton deed geen moeite
In bocht twee kreeg Verstappen een vergelijkbare behandeling van Hamilton en daardoor koos de Limburger ervoor om door het gras te gaan. In bocht vier deed Hamilton vervolgens hetzelfde, maar niet alleen volgde hij niet de door de FIA aangewezen route om terug te keren op het circuit, ook behaalde de Brit een blijvend voordeel. Dat laatste kwam de zevenvoudig wereldkampioen uiteindelijk op een tijdstraf van tien seconden te staan.
Hamilton was daar zelf niet over te spreken, maar Brundle vindt het meer dan terecht dat zijn landgenoot er niet mee wegkwam. 'Ik weet eerlijk gezegd niet waarom ze niet allemaal gewoon rechtdoor gaan in bocht vier. Waarom nemen ze de moeite om bocht vier en vijf te nemen, want die bochten zijn echt langzaam. Volg gewoon het weggetje en rem wat af bij het terugkeren op de baan. De kleine weggetje lijkt erg handig te zijn', steekt Brundle de draak met de situatie.
De Brit gaat vervolgens op een serieuzere toon verder. 'Lewis volgde die route niet en had daardoor een groot voordeel. Hij deed niet veel moeite om af te remmen en zijn gewonnen voordeel terug te geven. Hij had de positie moeten teruggeven of in ieder geval de voorsprong. En dus moet dat, tenzij er verzachtende omstandigheden zijn, een tijdstraf van tien seconden zijn', aldus Brundle.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties