De Grand Prix van Monaco was net als vorig jaar een optocht, maar nu wel een optocht met een strategisch element. Dat betekent dat de coureurs soms haast hadden, maar soms ook zo langzaam mogelijk reden. Vooral de teams met twee coureurs vlak bij elkaar profiteerden daarvan. Ho-Pin Tung haalt juist uit die momenten dan ook zijn hoogtepunten van de race.
Vooraan had polesitter Lando Norris de race onder controle. De strategische spelletjes werden namelijk vooral buiten de top vier gespeeld. 'Norris wil onder druk nog wel eens een foutje maken, maar hij bleef nu wel koel', merkt Tung op bij Viaplay. Alleen bij de start ging het nog bijna mis. 'Leclerc kwam net wat beter weg. Norris blokkeerde beide voorbanden. Er zit ook een hobbel vlak voor de eerste bocht. Hij had maar één taak, en dat was Leclerc afdekken. Als je wat platte kantjes hebt, is dat hier niet zo'n probleem als op andere circuits.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Racing Bulls met sterke strategie
Na de openingsronden opende Racing Bulls het tactische spelletje voor de andere puntenposities. Het zusterteam van Red Bull Racing wist zo twaalf punten te verzamelen, en sprong naar de zevende plek bij de constructeurs. 'Racing Bulls vond het spelletje uit. Liam Lawson hield het hele veld op', aldus Tung. 'Zo kreeg Isack Hadjar gratis pitstops. Chapeau voor Liam Lawson.' De Nieuw-Zeelander hielp zijn kopman aan de zesde plek en greep daarna met een achtste plek ook nog zijn eerste punten van het seizoen.
Racing Bulls trapte dus af met bewust langzaam rijden. Nadat Lawson zijn werk gedaan had voor het team, werd de oud-teamgenoot van Max Verstappen geholpen door Williams. Het Britse team zat eerst met beide coureurs vast achter Lawson, en besloot het spelletje daarna maar over te nemen, met een extra toevoeging: nadat Carlos Sainz Alexander Albon de ruimte had gegund, wisselde James Vowles beide coureurs van positie, en kreeg Sainz genoeg voorsprong voor zijn pitstops.
'Die blik sprak boekdelen'
In totaal moest Williams zo'n tachtig seconden aan marge creëren voor de vier pitstops van de coureurs. George Russell zat gefrustreerd achter beide mannen van het Britse team, en vond het op een gegeven moment mooi geweest. Russell stak de chicane af, en pakte een bewuste straf. 'Russell heeft niet helemaal opgelet bij de bespreking voor de coureurs', merkt Tung op. De Mercedes-coureur rekende namelijk op een straf van vijf of tien seconden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Voor de race gaf de wedstrijdleiding echter al aan bij de coureurs dat de straf voor het behalen van een voordeel via het afsnijden van het circuit dit weekend een drive-through penalty zou opleveren. Russell had die mededeling blijkbaar gemist. De GPDA-voorzitter deed eerst wel nog alsof hij Albon moest vermijden. 'Dat zei hij eerst. Daarna zei hij dat hij de straf wel pakte. Ik denk dat Russell had verwacht dat het vijf seconden zou zijn.' Desondanks deed Russell goede zaken met zijn actie. 'Die drive through penalty heeft hem uiteindelijk geen pijn gedaan, want hij finishte alsnog als elfde.' Kimi Antonelli hield zich wel aan de regels en was de hekkensluiter in de race.
Tung kan vooral lachen om de reactie van Toto Wolff, op het moment dat Williams haar coureurs van positie laat wisselen. 'Dit is het moment van de race voor mij! Die blik sprak boekdelen!' lacht Tung, die weet dat Wolff op dat moment besefte dat het spelletje een vervolg zou krijgen. 'Je zag hoe makkelijk je kunt ophouden. Je kunt drie tot vier seconden per ronde langzamer rijden. Je drukt gewoon de minimumsnelheid in de bocht. Het is ook best comfortabel om te doen', lacht ervaringsdeskundige Tung.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties