Na de derde Grand Prix-zege van Max Verstappen in 2025 is het optimisme bij Red Bull Racing teruggekeerd. Christijan Albers en Erik van Haren analyseren waar de RB21 in combinatie met Verstappen het verschil kan maken, of wellicht juist waar McLaren het verschil niet kan maken. Daarnaast halen beide analisten het enige moment uit Monza aan, waarbij Verstappen snelheid tekortkwam.
Albers denkt dat twee factoren in het voordeel van Verstappen uitpakten. Hij noemt de topsnelheid als eerste factor. 'Die Red Bull loopt op de rechte stukken een stuk harder dan de rest', vertelt de Eindhovenaar bij de Formule 1-podcast van De Telegraaf. 'Ze hebben minder drag, dus ze presteren beter op dit soort circuits.' Verstappen had het op bochtige circuits als Zandvoort en vooral de Hungaroring juist een stuk lastiger.
Dominantie zorgde voor verslapping
Laurent Mekies lijkt daarnaast een positieve rol te spelen bij de wederopstanding van Red Bull. 'De structuur, die ze nu hebben, gaat wel meer helpen met het finetunen, en kan ervoor zorgen dat ze wat competitiever kunnen zijn. Die luxe van die dominantie van anderhalf of twee jaar geleden hebben ze niet meer.' Twee jaar geleden won Verstappen nog negentien van de 22 Grands Prix.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Als ze dan op vrijdag naar het circuit kwamen, waren ze zo dominant dat het niet heel veel uitmaakte wat ze qua afstelling deden', deelt de voormalige Formule 1-coureur. 'Nu heb je dat veel meer in de gaten, want nu staat het mes op de keel. Ferrari en Mercedes hijgen ook constant in de nek, dus ze moeten wel dingen aanpassen. Ze hebben nu ook niks te verliezen', beseft Albers.
Van Haren geeft aan dat Verstappen soortgelijke woorden liet horen. 'Ik sprak Verstappen ook op zaterdagavond', zo doelt Van Haren op het mediamoment waarbij F1Maximaal.nl ook van de partij was. 'Hij zei ook dat ze in 2023 geen risico's hoefden te nemen met de afstelling. Je ziet nu dat zijn invloed groter is', zegt hij over Verstappen. De Limburger kreeg in Monza het vertrouwen, en betaalde dat meteen terug.
'Op zaterdag hebben ze overlegd met Pierre Waché. De technisch directeur zei dat hij met een grotere achtervleugel zou rijden met wat meer downforce. Max zei juist: nee, ik wil liever met minder downforce rijden. Hij pakte gewoon die poleposition en ik denk dat hij er in de race ook van profiteerde. Eigenlijk had hij het onder controle na die poleposition.' Verstappen liet Red Bull in de derde vrije training zelfs nog snijden in een nieuwe en kleinere achtervleugel.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Kansen voor Verstappen
Nadat het uitgebreid is gegaan over de topsnelheid van de RB21, komt Albers bij zijn tweede factor, die bepalend was voor het succes voor Verstappen. 'McLaren heeft het gewoon heel goed voor elkaar met de bandentemperatuur, maar dat speelde geen rol in Monza', weet Albers. Dat zorgde eerder dit seizoen in Japan ook al ervoor dat Verstappen stand kon houden voor de McLarens. 'Dan zie je dat de Red Bull tot leven komt.'
'Het is de ideale auto op zo'n circuit. Laten we hopen dat we zo'n situatie weer krijgen in Bakoe, en ook in Austin', zo noemt Albers twee buitenkansjes voor Red Bull. Albers gaat vooral in op het Amerikaanse circuit. 'Ik denk dat Red Bull in combinatie met Max in de kwalificatie genadeloos snel zal zijn in die eerste sector. De vraag is natuurlijk hoe lang die banden het dan overleven.' Austin staat juist bekend als een circuit dat zwaar is voor de banden. Dat is in Bakoe niet het geval.
Vertraging na de kwalificatie
Van Haren vraagt aan Albers of hij in zijn Formule 1-carrière ook wel vaker dopingcontroles kreeg, waarbij Albers zich meteen een specifiek weekend voor de geest kan halen. 'Ik had een keer een dopingcontrole in Spa-Francorchamps. Dat heeft heel lang geduurd, want ik kon niet plassen. Dat was een drama', lacht hij.
Verstappen had in Monza een soortgelijk probleem. 'Max moest na zijn poleposition ook plassen, maar hij had vlak voor de kwalificatie ook al geplast. Zijn trainer stond met een enorme fles water klaar', zo doelt Van Haren op Rupert Manwaring, die in het verleden nog Carlos Sainz begeleidde. 'Ik begreep dat het bijna anderhalf uur duurde voordat hij kon plassen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De vertraging bij Verstappen kwam extra slecht uit. 'Kelly, zijn vriendin, was eindelijk een keer bij de race', weet Van Haren. 'Misschien wilden ze wel lekker gaan uit eten, maar de teamvergadering begon pas rond acht uur, want het duurde allemaal heel lang. Dit was eigenlijk de enige keer dat hij geen snelheid had', lacht de journalist. Verstappen bleef na het raceweekend nog twee dagen in Italië achter, omdat hij op dinsdag een Pirelli-test afwerkte in Monza.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties