Toen Oliver Bearman In Jeddah begin dit seizoen plaatsnam in de Ferrari van Carlos Sainz, waren de verwachtingen niet per se hoog. Moeilijke omstandigheden, een nieuwe auto en geen ervaring, maar toch werd het jonge talent zevende in de race. Hetzelfde geldt voor Franco Colapinto, weinig meters in een Formule 1-bolide, maar toch tijdens zijn tweede race al terug te vinden in de punten. Jock Clear, hoofd van de jeugdopleiding van Ferrari, legt uit hoe het mogelijk is dat de rookies zo goed presteren tegenwoordig.
Sainz voelde zich al niet lekker bij aankomst in Jeddah en moest na de vrijdag het besluit nemen om niet deel te nemen aan het restant van het weekend, omdat zijn blindedarm verwijderd moest worden. De negentienjarige Bearman moest hals over kop in de Ferrari springen, en deed dit behoorlijk. Volgens Clear is dit te danken aan de technologie van tegenwoordig. 'Dat komt doordat de simulatoren echt van een ongekend niveau zijn. Dat is daar gewoon een resultaat van. Ze weten nu gewoon al wat ze moeten doen met de banden. Ook al hebben ze nog niet in het echt op het circuit gereden, dan hebben ze dat al wel op de simulator gedaan', stelt Clear.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Het is niet allemaal compleet nieuw voor ze. Het virtuele circuit waar ze op gereden hebben is zo realistisch dat ze gewoon bepaalde dingen hebben die ze herkennen. Dan denken ze: Oh ja, daar bij die boom moet ik remmen, dat ken ik nog van de simulator!', vervolgt Clear in de F1 Nation Podcast. 'We geven ze gewoon les, met de banden, wat ze kunnen verwachten. Door dat te doen kunnen Franco en Ollie zonder veel ervaring gelijk presteren', vervolgt de Brit over de ontwikkelingen.
Hoe ging dit vroeger?
Volgens Clear is dit ook weleens anders geweest. In het verleden mochten Formule 1-teams ongelimiteerd testen. Toen dit werd afgeschaft, heeft dit grote invloed gehad op de technologische ontwikkelingen. 'Kijk bijvoorbeeld naar Jacques Villeneuve. Toen hij zijn Formule 1-debuut maakte in 1996 kwalificeerde hij zich gelijk op pole, maar hij had al 27.000 kilometer getest met die auto', legt Clear uit. 'In 2002 of 2003 had Schumacher al bijna 100.000 kilometer getest voordat het seizoen begon. Niemand in de Formule 1 accepteert dat we onvoorbereid het seizoen aanvangen, nee nee. Iedereen zegt juist: Oke, hoe kunnen we ervoor zorgen dat we alsnog zo voorbereid aan de start verschijnen. Dat doen ze dus door de simulator zo realistisch mogelijk te maken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties