max-verstappen-red-bull-racing-gp-belgie-2025-vrijdag-11 Opinie
Opinie

Windsor pakt circuitkaart erbij om expertise Verstappen te duiden: 'Er is altijd een Max-verhaal'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-belgie-2025-vrijdag-11

Volgens analist en voormalig Williams-teammanager Peter Windsor heeft elke kwalificatie een Max Verstappen-verhaal. Windsor zoekt wat dit keer de rode draad is van het verhaal. Het begint in sector 1 en eindigt in de middensector, waar de viervoudig wereldkampioen veel tijd verliest. Windsor wijst aan waar dat punt precies ligt. Hoe dan ook kan de Nederlander op complimenten rekenen.

'McLaren won drie kwalificatiedelen, maar werd uiteindelijk gesplitst door Verstappen in een sterk vernieuwde Red Bull', begint Windsor zijn analyse op zijn YouTube-kanaal. 'Oscar op de eerste startrij met Max naast zich, waarschijnlijk op zoek naar een slipstream in de eerste ronde en een inhaalactie aan de top van de heuvel', grinnikt Windsor, die het scenario al in zijn hoofd heeft.

Piastri versloeg Verstappen met vijf tienden, maar weet waarschijnlijk nog goed wat er in Imola gebeurde. Verstappen is ook nog eens snel op de rechte stukken. 'Oscar kan de leiding terugpakken en heeft een voordeel in sector 2', fantaseert Windsor alvast verder. 'Daar zijn veel langzamere bochten waarin de McLaren een groot voordeel heeft ten opzichte van Red Bull.'

De RB21 is voorzien van wat upgrades en rijdt met wat meer downforce, maar het is duidelijk dat de MCL39 nog steeds de meest efficiënte bolide is. 'De achterhoek van de Red Bull is aangepast en geeft meer downforce. Het zorgt er ook voor dat de stroomlijn van de lucht stabiel blijft. Nou, met dat detail wordt Max ongetwijfeld supersnel in sector 2 op Spa', denkt Windsor. 'Nog geen bewijs daarvan. Misschien was hij veel langzamer zonder die aanpassing.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-belgie-2025-vrijdag-2
Verstappen was voorzichtig optimistisch over de upgrades van Red Bull.

Pouhon de sleutelbocht voor Verstappen

Windsor heeft er een track map bij gepakt en analyseert waar Verstappen snel is en waar de McLarens die tijd weer terugpakken. 'In bocht negen, ter vergelijking: Max met een topsnelheid van 343 tegenover Lando met 337. Dus een groot verschil van zes kilometer per uur. De Red Bull is sneller in een rechte lijn, dus Max kan altijd een slipstream pakken van de auto voor hem, sowieso in sector één', verklaart de analist wat Piastri na de kwalificatie aanwees.

'Sector twee gaat echter over downforce en grip. In het middenpunt in bocht negen klokte Piastri 217 kilometer per uur, Max zat op dat punt op 211 kilometer per uur. Zes kilometer per uur langzamer dus. Dat is het verschil tussen een McLaren en een Red Bull', zegt Windsor. 'Het interessante is dat daarna een afdaling volgt, een rechte lijn, en ze komen bij Pouhon.' Volgens de voormalig teammanager van Williams is dat een van de mooiste bochten.

De McLarens blijven daar in de achtste versnelling, analyseert Windsor. 'Oscar gaat daar tien procent van zijn gas, Lando ongeveer 35 tot 40 procent. Max blijft in de zevende versnelling', zegt hij. 'Max, petje af voor Max. Er is altijd wel een Max Verstappen-verhaal in de kwalificatie. Hij laat ongeveer tien procent gas los in Pouhon, remt niet, en precies op het instappunt bereikt hij 296 kilometer per uur, tegenover de 292 van Oscar.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-belgie-2025-vrijdag-10
Verstappen krijgt complimenten voor de manier waarop hij bepaalde bochten aanpakt.

Grote snelheidsverschillen

Norris tikt op dat punt 291 kilometer per uur aan, Charles Leclerc 287 kilometer per uur. 'Dat is een groot verschil. Bij het uitgaan van Pouhon is het weer Max die profiteert van die instapsnelheid. 302 kilometer per uur in de achtste versnelling, Oscar 299, Lando 297. Daar houdt het echter op voor Max', vervolgt Windsor. 'Hij is supersnel door Pouhon, maar dan komen de middensnelle bochten, zoals bocht veertien, en in die bocht draait het om downforce en grip.'

Daar komt Verstappen bijna tien kilometer per uur tekort. De McLarens hebben in dat deel van de ronde ook nog betere banden dan Verstappen. 'Max voelt waarschijnlijk al dat zijn banden oververhit raken. Hij houdt de auto in de vijfde versnelling om minder van de achterbanden te vragen. Hij is vijf kilometer per uur langzamer in een heel belangrijke bocht, die leidt naar de klim op het rechte stuk. Daar is Max' ronde duidelijk verloren gegaan.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws