Peter Windsor erkent dat hij niet had verwacht dat Red Bull Racing in Monza zo sterk zou zijn. Een groot deel van het succes kan echter worden toegeschreven aan Max Verstappen, die dankzij zijn rijstijl het verschil wist te maken met McLaren-coureurs Lando Norris en Oscar Piastri. Dat de viervoudig wereldkampioen ogenschijnlijk eenvoudig won, had volgens de Britse journalist niets te maken met de verschillende bolides van Red Bull en McLaren.
Hij moest er even op wachten, maar Verstappen wist zondag op overtuigende wijze eindelijk zijn derde Grand Prix-zege van het seizoen te boeken. Op het snelle circuit van Monza stond er geen maat op de 27-jarige Nederlander. De dominante zege van Verstappen kwam voor Windsor in ieder geval wel als een verrassing, zo geeft hij eerlijk toe op het YouTube-kanaal van Cameron Cc. 'Ik moet toegeven dat ik niet had verwacht dat Red Bull zo goed zou zijn. Ik dacht dat ze ongeveer op hetzelfde niveau als Ferrari zouden zitten.'
Windsor zag echter dat Red Bull gebruikmaakte van een tactiek, die het team in de tijd dat Sebastian Vettel nog voor de renstal racete ook al hanteerde. 'In die tijd waren ze vaak ook niet het snelst op de rechte stukken en toen richtten ze zich, samen met Adrian (Newey, red.) op de exit van Parabolica en op de exit van Ascari. En als je daar goed bent, dan doe je mee. Daar bestaat geen twijfel over', stelt de Britse journalist.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen maakt het verschil
Maar het was volgens Windsor vooral Verstappen, die het verschil wist te maken ten opzichte van het McLaren-duo dat dit jaar samen al goed was voor twaalf Grand Prix-zeges. 'Lando was gedurende de race gemiddeld drie tot vier kilometer per uur sneller dan Max in beide Lesmo's. Het was dus niet zo dat Max daar net zo snel was als Lando of Oscar, want dat was hij niet', benadrukt Windsor. 'Het punt is dat Max zich daar gewoon niet door af liet leiden. Hij concentreerde zich gewoon op hetgeen hij uit zijn eigen auto kon halen.'
Eén van de sterke punten van Verstappen en Red Bull was dus de Parabolica-bocht en daar zag Windsor dan ook een verschil tussen de Nederlander en de McLaren-mannen. 'We hebben het maar over ongeveer een halve meter, maar je kunt duidelijk zien dat hij iets eerder instuurt dan Lando en Oscar. Max had een mooie stuurbeweging voordat het vermogen de auto begon te belasten. En elke ronde deed hij precies hetzelfde en reed hij op precies dezelfde centimeter van de baan. Ik vond het prachtig om te zien hoe hij dit steeds weer kon herhalen. De auto stapte nergens uit en hij verloor ook nergens de controle.'
Verstappen stuurde zijn RB21 dus op een zeer strakke manier over het circuit en daar plukte de Limburger volgens Windsor ook al vroeg in de race de vruchten van. 'Als gevolg van de manier waarop hij reed, gingen de banden van de McLarens er sneller aan dan die van de Red Bull. McLaren verloor in de eerste vijftien ronden meer grip dan Red Bull en dat komt puur door de manier waarop Max de auto bestuurde. Het heeft niks te maken met het verschil in prestaties van beide auto's', prijst Windsor het optreden van Verstappen in Monza.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties