max verstappen bakoe 2024 zaterdag 1 boos Opinie
Opinie

Windsor hekelt kuddegedrag in de Formule 1: 'Iedereen doet alsof Verstappen een gestoorde gek is'

max verstappen bakoe 2024 zaterdag 1 boos

Max Verstappen is momenteel weer even de boeman in de Formule 1. De Limburger laat alweer het hele seizoen zijn rijderskunsten zien, maar wordt ook hard aangepakt door de media nadat hij zijn geduld verloor in de slotfase van de Grand Prix van Spanje. Peter Windsor reageert op dat kuddegedrag en besteedt verder uitgebreid aandacht aan de race van Ferrari, waarbij Lewis Hamilton de wind van voren krijgt.

Ferrari begon als vijfde en zevende aan de race in Spanje. Lewis Hamilton was voor de tweede keer dit seizoen sneller dan Charles Leclerc in de kwalificatie, maar lang kon Hamilton daar niet van genieten in de race. Beide coureurs kwamen goed weg bij de start en schoven in de eerste ronde op naar plekken in de top vijf. 'Het werd al heel snel duidelijk dat Charles Leclerc sneller was dan Lewis Hamilton', geeft Windsor aan op zijn YouTube-kanaal.

Hamilton verzint eigen uitleg

'Leclerc reed kortere bochten en reed veel netter', vond Windsor. 'Lewis oogde heel onhandig in de auto. Na de positiewissel haalden ze Lewis binnen voor een pitstop. Hij vroeg zich af waarom ze hem al zo vroeg binnenhaalden, maar zo vroeg was het niet. Lewis deed dit alleen om het te laten overkomen alsof Leclerc hem alleen inhaalde, omdat hij de banden aan het managen was, en dat hij een hele lange eerste stint wilde doen. Nu haal je me zo vroeg naar binnen, en mijn hele race werd daardoor om zeep gebracht. Zo interpreteer ik het althans', voegt Windsor toe.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor hekelt kuddegedrag in de Formule 1: 'Iedereen doet alsof Verstappen een gestoorde gek is'
Ferrari gaf Hamilton juist wel een goede strategie, maar Hamilton was toch niet tevreden.

Windsor wordt een beetje moedeloos van de eindeloze discussies over de boordradio bij het Italiaanse team. 'Je kunt weer vraagtekens bij Ferrari plaatsen. Waarom zijn ze het nooit met elkaar eens?' vraagt hij zich af. 'Het is ongelofelijk dat coureurs als Lewis constant moeten vragen waarom ze zo'n vroege pitstop maken. Hier praten ze toch zeker over voor de race? Je bespreekt dan verschillende mogelijkheden, ook wat je doet als Leclerc sneller is en je hem langs moet laten. Het is niet moeilijk om dit vooraf te bespreken, maar misschien wil Lewis er niet over nadenken dat Charles sneller is op dezelfde banden.'

'Charles Leclerc eindigde knap als derde, maar Ferrari heeft nog steeds niet uitgelegd waarom hij in Q3 zijn enige ronde niet aan het einde van de sessie reed, maar aan het begin van de sessie.' De Monegask had na een dubieuze keuze van Ferrari om in Q2 twee sets banden te gebruiken nog maar één set over. Leclerc kwam meteen in actie, en stond aan het einde van de sessie dus binnen, terwijl het circuit veel sneller werd met de wolken boven het circuit. Hamilton sloot de race uiteindelijk als zesde af, achter Nico Hülkenberg.

Nare nasmaak na prachtige race

'Er is zoveel om na te bespreken na deze race, want die twee gezichten van Max waren geweldig om te zien', vervolgt Windsor. 'Helaas zal deze race herinnerd worden vanwege alles wat in die laatste zes ronden gebeurde. Niemand heeft het over hoe goed Verstappen het aan het begin van de race deed, of hoe sterk Oscar Piastri de race controleerde', beseft de analist. 'Andere coureurs reden ook goed, maar deze race zal herinnerd worden vanwege het moment waarop Max door het lint ging. Dat is zonde, want er was veel meer gaande.'

'Deze race zou eerder herinnerd moeten worden vanwege zijn controle over de auto in bocht 14, toen de achterkant van de auto uitsprong op koude, harde banden', zo plaatst Windsor een oproep. 'Je ziet zoveel coureurs overcorrigeren, en dan eindigen ze aan de andere kant in de muur. Daarom toverden ze die laatste sector eerst ook om tot een chicane, omdat dit zo vaak gebeurde. Max was gewoon fabelachtig. We hoeven die reflexen van Max niet vaak te zien, maar hier waren ze echt te bewonderen. Max zou vijfde geëindigd zijn. Hij zou dan ongelofelijk chagrijnig geweest zijn met de vijfde plek. Nu was Max ongelofelijk chagrijnig met de tiende plek', lacht de 73-jarige.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

crash brokkenpiloten sergio perez monaco red bull racing rb20 17
Verstappen rijdt zelden schade.

'Nico Hülkenberg nam de vijfde plek over, met Jonathan Wheatley als teambaas', gaat Windsor verder. 'Hij was de enige coureur, die in elke stint nieuwe banden had. Dat had er deels mee te maken dat hij in de kwalificatie niet de kans kreeg om die banden te gebruiken', lacht Windsor, nadat Hülkenberg in Q1 als zestiende afviel. 'Hij deed het in die slotfase wel erg goed, en versloeg Hamilton. Sauber versloeg Ferrari in Barcelona', roept Windsor uit. Carlos Sainz had een heel teleurstellende race. Hij had beter in die auto van Wheatley kunnen zitten', meent Windsor, die de Spanjaard vorig jaar nog het advies gaf om niet naar Williams, maar naar Sauber te gaan.

Hekel aan kuddegedrag

Windsor komt vervolgens bij zijn eindconclusie aan. 'Het was een prachtige race, waarin Max het maximale uit de Red Bull haalde. De auto gedroeg zich niet goed, en hij had ook weer problemen met het opschakelen. Dit is een probleem dat Red Bull al langer heeft. Als hij redelijk wat grip had, was hij ongelofelijk snel, maar zijn banden versleten snel, en hij kreeg het heel lastig in de langzame bochten.' Windsor prijst de keuze om over te stappen op een driestopper dan ook.

Red Bull maakte met enkele ronden te gaan achter de Safety Car uiteindelijk zelfs nog een vierde pitstop, waarmee een dramatische eindfase van de race ingeluid werd. 'Aan het einde van de race kreeg Max een waas voor zijn ogen. Er werd in de paddock ook gegrinnikt om dat moment, en dat Max die straf kreeg. Dat is heel typisch voor de Formule 1', zo hekelt Windsor het sentiment in de paddock. 'Iedereen houdt van het kuddegedrag en doet alsof Verstappen een gestoorde gek is.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen mediadag red bull racing imola 2025 1 pers
Verstappen wordt belaagd door de media.

'Niemand heeft het overzicht van wat erbij komt kijken als coureur', weet de voormalige teammanager. 'Veel coureurs zouden hun geduld op dit moment verloren hebben. Als coureurs hun geduld niet verliezen, zitten ze in de verkeerde sport. Dit is geen gentleman's sport. Je hebt coureurs, die graag naar alle bekendheden zwaaien, maar zo is Max niet. Max is bovenal een racecoureur.' Windsor neemt Verstappen dus weinig kwalijk.

'Beoordeel hem niet te zwaar. Hij is al bestraft, en vier nu gewoon wat Max in een race-auto liet zien, tot Red Bull het om zeep hielp met de meest belachelijke call in de geschiedenis van slechte strategieën. Ik vraag me af wie die keuze heeft doorgehakt', voegt Windsor wel toe. 'De engineers houden ook een oogje in het zeil bij de strategie. Jonathan Wheatley had dit niet laten gebeuren, maar misschien heeft Red Bull niemand meer die deze rol op zich kan nemen. Als ze geen vervanger voor Jonathan hebben, dan zou Christian Horner die rol op zich moeten nemen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws