Peter Windsor vindt het schandalig dat de FIA niet is teruggekomen op het oordeel over het incident tussen Charles Leclerc en Max Verstappen. Leclerc bewoog naar links en veroorzaakte daarmee het contact. Windsor denkt dat er iets moet gebeuren, omdat ze met zeer hoge snelheden reden en er maar weinig bescherming is op het rechte stuk.
Bij de herstart stond Max Verstappen op de harde banden, waardoor hij de controle even verloor over zijn RB21. Verstappen wist de auto weer op te vangen, maar was flink in het nadeel en Charles Leclerc kon een inhaalactie inzetten. Op het rechte stuk reed de Monegask naast Verstappen en er was kort contact. Beide coureurs konden gelukkig verder rijden, maar Verstappen was op de radio al boos over het incident.
Ook journalist Peter Windsor was na afloop van de Grand Prix van Spanje niet te spreken over het incident. 'Ik heb ongelofelijk veel respect voor Leclerc en ik weet niet of hij dit bewust deed, maar hij raakte Verstappen wel bij een snelheid van 330 kilometer per uur. Dit was onvergefelijk, echt vreselijk', zei de journalist toen. Nu hij de verklaring van Leclerc heeft gelezen, roept Windsor de FIA op het matje.
Verkeerde beoordeling
Leclerc vertelde na de Grand Prix dat hij in de slipstream van de McLaren wilde komen en daarom iets naar links ging. Toen Verstappen niet uitweek, was er contact. Volgens Windsor geeft Leclerc met zijn verklaring toe dat hij het contact heeft veroorzaakt. 'Dan is het nog schandaliger dat de FIA hier niets aan heeft gedaan', aldus Windsor op zijn YouTube-kanaal. 'Als Charles nu zegt het was eigenlijk mijn schuld, dan heeft de FIA de verkeerde beoordeling gemaakt.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor is verbaasd dat de stewards zo lang nodig hadden om naar het incident te kijken. 'Dat had het eerste moeten zijn dat werd bekeken, omdat het om zeer hoge snelheden gaat en het ongelooflijk gevaarlijk kan zijn', benadrukt Windsor. 'En toen na het vallen van de vlag de uitspraak kwam dat beide coureurs het een onvermijdelijke botsing noemden en dat er geen verdere actie zou worden ondernomen, dat vond ik absoluut verbazingwekkend.'
In zijn verklaring geeft Leclerc toe dat hij het contact als het ware heeft veroorzaakt, aldus Windsor. De uitleg van de FIA dat de botsing 'onvermijdelijk' was en dat niemand als schuldige kan worden aangewezen, klopt dus niet. 'Dat is verkeerd. Ze moeten dat nu corrigeren en ze moeten nadenken over het nemen van maatregelen, want dat is onvergeeflijk', zegt Windsor.
Leclerc in het voordeel
Contact als dit had veel erger kunnen aflopen, legt de journalist uit. 'Als je tegenwoordig in een bocht van de baan raakt, is er veel uitloopruimte, zijn er barrières, er zijn allerlei voorzieningen. Maar op het rechte stuk is er heel weinig en daarom moet hier iets aan worden gedaan', aldus Windsor. Ook zijn de snelheden op het rechte stuk hoog, waardoor het nog gevaarlijker wordt. 'Nu we weten dat Charles dit heeft gezegd, moet er iets gebeuren.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mark Hughes was juist van mening dat het Verstappen was die van zijn lijn af ging en richting Leclerc kwam. Daar is Windsor het helemaal niet mee eens. 'Ik bedoel, om te zeggen dat Max opzij ging is belachelijk, want hij was degene die momentum verloor. Hij zat aan de linkerkant van de baan en reed langzamer dan Leclerc', haalt Windsor uit.
Leclerc had duidelijk het voordeel. 'Charles had de voorsprong, hij was veel sneller, hij had alles. Het was duidelijk dat hij voorop zou rijden bij het ingaan van bocht 1', vertelt Windsor. Hij snapt daarom niet wat Leclerc precies probeerde te doen. 'Waarom moest hij überhaupt zo dicht bij Max rijden? En als hij al zo dichtbij was, waarom ging hij dan naar links? Als je iets doet, ga je naar rechts? Ik zie het nut er gewoon niet van in.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties