max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zondag Opinie
Opinie

Windsor ziet geschenk uit de hemel voor pechvogel Verstappen: 'Alles draaide om Max Verstappen'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zondag

Peter Windsor maakt er geen geheim van: niet racewinnaar Lando Norris, maar wereldkampioen Max Verstappen was de echte smaakmaker in een prachtige Braziliaanse race. Hoewel Norris het als polesitter juist saai wilde maken, kregen de sponsors van Red Bull Racing bijna twee uur lang waar voor hun geld. Windsor raakt niet uitgepraat over de zinderende comeback van Verstappen.

'Laten we eerst zorgen dat we van het belangrijkste onderwerp af zijn. Het is wel belangrijk, want Lando Norris won de race', opent Windsor op YouTube. De analist staat duidelijk te popelen om over Verstappen te praten, maar weet dat hij de titelfavoriet niet over kan slaan. 'Hij deed elk onderdeel uitstekend en haalde het maximale uit de McLaren. Hij reed prachtig, ondanks dat McLaren de bandenstrategie moest heroverwegen. De harde banden deden het namelijk niet zo goed als iedereen verwacht had.'

'Voordat dit opgeslokt wordt door alle andere actie wil ik benoemen dat Norris de race gewonnen heeft en daar wil ik hem mee feliciteren', lacht Windsor. Het weekend van Norris is cruciaal in de titelstrijd. De Brit liep dertien punten uit op Verstappen en pakte maar liefst 23 punten meer dan Oscar Piastri, die de laatste maanden fout op fout stapelt. 'Dit is een enorme stap richting zijn eerste wereldtitel.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zondag-andrea-kimi-antonelli-mercedes-mclaren-lando-norris-podium-5
Norris wint, maar Verstappen steelt de show.

Windsor komt ter zake

Windsor heeft zijn verplichting gedaan en vervolgens barst de passie los. 'Nu gaan we door met het échte hoogtepunt van de Braziliaanse Grand Prix, die volledig om Max Verstappen draaide. 'Hij startte in de pitstraat. Hij kwalificeerde zich slechts als zestiende en kwam niet door Q1', zo schetst de 73-jarige racefanaat het scenario. 'Red Bull startte in de pitstraat, omdat ze hem ook een nieuwe power unit wilden geven voor de laatste vier races. Daar krijg je normaal tien plekken gridstraf voor, dus waarom zou je dit niet doen als je slechts zestiende staat? Je kunt niet veel verliezen en loopt geen risico bij de start.'

'Max stond dus in de pitstraat, en je voelde al aan dat hij iets speciaals kon gaan doen', vertelt Windsor met een brede grijns op zijn gezicht. 'Max Verstappen in de pitstraat betekent namelijk dat hij een doel voor ogen heeft. Hij is wat dat betreft net een dolle stier, of een hongerige hond die op een stuk vlees jaagt', lacht Windsor, die enorm uitkeek naar de race. 'Verstappen was de hele dag ronduit waanzinnig.'

Geluk bij een ongeluk

Pirelli speelde volgens Windsor een negatieve hoofdrol in de kwalificatie, maar maakte de Grand Prix juist interessanter. 'Er waren ook andere factoren, die een rol speelden in Verstappens opmars naar de derde plek. Iedereen werd verrast door de strategie, want de harde banden werkten duidelijk niet goed. Dat betekende dat iedereen op de mediumbanden nog naar de zachte banden moest wisselen. Het werd opeens een ingewikkelde race met de bandenstrategie.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zondag-haas
Verstappen startte met harde banden in Brazilië.

'Drie keer raden voor wie de bandenstrategie niet ingewikkeld werd? Max Verstappen!' roept Windsor uit. 'Hij startte in de pitstraat, uiteraard op die harde banden. Red Bull wilde daar de halve race op rijden om daarna naar mediumbanden te wisselen. Max kreeg echter een lekke band vanwege brokstukken na een incident in de eerste bocht.' De brokstukken werden veroorzaakt door een incident tussen Oscar Piastri, Kimi Antonelli, en Charles Leclerc.

Windsor weet dat Verstappen zijn lekke band op een goed moment kreeg. 'Er kwam weer een Virtual Safety Car. Verstappen kwam binnen om van de harde banden naar de mediumbanden te gaan. Je denkt op dat moment dat het een interessante strategie is, maar het had er puur mee te maken dat de sensoren lieten zien dat Max een lekke linkervoorband had. Ze zetten hem dus op nieuwe mediumbanden. Achteraf gezien was dat het beste dat hem had kunnen overkomen', denkt Windsor.

Fout van Red Bull?

'Toen de race hervat werd, werd het namelijk steeds duidelijker dat de harde band geen goede band was', gaat Windsor verder. 'McLaren startte op de mediumbanden en was van plan om naar de harde banden te wisselen. Ze moesten hun plan opeens aanpassen. Verstappen had een goedkope pitstop gekregen tijdens de Virtual Safety Car en was op de harde banden gewisseld, dus hij had al aan het bandenreglement voldaan.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zondag-6
Verstappen had nu veel meer vertrouwen in de eerste bocht.

'Verstappen kon gewoon een race rijden met twee stints op de mediumbanden', zo deelt Windsor zijn verwachting na die vroege stop. 'Dat was een enorme stap vooruit voor hem. De mediumbanden waren heel constant bij de Red Bull. De banden sleten wel, maar dat duurde veel langer dan bij de zachte banden. Dit onderstreept dat ze die mediumbanden ook in de kwalificatie hadden kunnen uitproberen. Dan had hij Q2 waarschijnlijk gehaald', vermoedt Windsor.

George Russell reed op zaterdag in Q3 wel zijn snelste ronde op de mediumbanden, maar Verstappen werd op pad gestuurd op de zachte banden. Zonde, aldus Windsor, want juist Red Bull deed het goed op het C3-rubber. Red Bull oogde heel sterk op de mediums, maar vreselijk op de harde banden. Veel mensen gebruikten de harde banden niet, omdat Max al snel zei dat de mediumbanden veel beter waren.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws