Red Bull Racing mist volgens F1-analist Peter Windsor duidelijk de strategische scherpte die sportief directeur Jonathan Wheatley vroeger bracht. De tactiek van Max Verstappen met drie pitstops was goed doordacht, maar de late safetycar zorgde voor problemen. Terwijl concurrenten konden wisselen naar verse softs en mediums, had Max alleen nog harde banden beschikbaar. 'Red Bull Racing had Max in die situatie dus niet naar binnen moeten halen, maar moeten laten doorrijden', aldus Windsor. Volgens Windsor laat dit zien dat Red Bull moeite heeft met snelle, juiste beslissingen tijdens onverwachte situaties.
Windsor vertelt in een podcast met Cameron CC dat het vertrek van Wheatley een duidelijk verschil maakt. ‘Nu lijkt het alsof Christian Horner en Gianpiero Lambiase samen de beslissingen nemen, terwijl Wheatley die altijd snel en zelfstandig nam. Die scherpte is gewoon verdwenen.’ Volgens Windsor was de strategie van drie pitstops op zich een goed plan, juist omdat Max iets anders deed dan de concurrentie, die voor twee stops gingen. ‘Dat gaf Max een kans, maar die werd tenietgedaan door de late safetycar. Dat is zonde, want zonder die safetycar had zijn strategie misschien tot meer geleid.’
Strategische misser bij safetycar
‘Toen de safetycar buiten kwam, gingen vrijwel alle rijders naar binnen voor verse softs of mediums. Max had alleen nog een set harde banden en had deze nooit moeten gebruiken', aldus Windsor. ‘Dat laat zien dat er geen doordacht plan klaarlag voor zo’n onverwachte situatie. Red Bull had Max buiten moeten laten, maar koos ervoor hem binnen te halen voor harde banden. Dat was een duidelijke strategische misser die hem duur kwam te staan.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

McLaren als voorbeeld van rust en helderheid
Windsor benadrukt dat het gebrek aan scherpte bij Red Bull hen kwetsbaar maakt tegenover rivalen als McLaren. ‘McLaren straalt nu vaak de rust en helderheid uit die Red Bull vroeger had. Zoals te zien was bij het double stacken bij de pitstop. Red Bull lijkt die rust kwijt te zijn, en dat is pijnlijk om te zien. Het laat zien dat het team op dit vlak achterloopt en moet verbeteren.’
Het belang van snelle in-race beslissingen
Volgens Windsor gaat het in de moderne Formule 1 niet alleen om de juiste strategie vooraf, maar vooral om het vermogen om tijdens de race snel en doeltreffend te reageren. ‘In deze F1 gaat het om milliseconden. Die in-race-beslissingen moeten sneller en beter genomen worden. Daar zie je duidelijk het verschil zonder de Brit. Zijn vertrek is voelbaar, vooral als het onverwachte situaties betreft.’
‘Red Bull lijkt nu meer te improviseren dan ooit tevoren. Dat werkt niet in een sport waar je continu op alles moet anticiperen', waarschuwt Windsor. ‘Als ze dit niet verbeteren, kunnen ze kwetsbaar worden en ruimte geven aan hun rivalen om in te halen. Het is een cruciaal punt voor het team om snel weer scherp te worden, anders wordt het lastig om de concurrentie voor te blijven.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties