max-verstappen-red-bull-racing-gp-italie-2025-zondag-gianpiero-lambiase Opinie
Opinie

Windsor wordt gewezen op fout van 'belachelijke trage' Verstappen: 'Heel terneergeslagen'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-italie-2025-zondag-gianpiero-lambiase

Peter Windsor is verbaasd over het totale gebrek aan snelheid bij Max Verstappen in de middensector. De analist begrijpt niet goed waarom Red Bull Racing de afstelling na de vrije training niet heeft aangepast. Windsor wordt er door Mark Slade ook op gewezen dat Verstappen en Red Bull een strategische fout maakten, waardoor een goed resultaat lastiger werd.

Norris liet in de kwalificatie al snel zien dat hij de grote favoriet voor poleposition was en in het laatste deel van de sprintkwalificatie maakte hij zijn favorietenrol waar met twee ronden die snel genoeg waren voor de eerste startplek. 'Wederom een geweldige prestatie van Lando Norris, die verder ging waar hij in Mexico gebleven was', oordeelt Windsor op zijn YouTube-kanaal. 'Hij was in de vrije training in Interlagos erg snel en versloeg zijn teamgenoot, Oscar Piastri, op overtuigende wijze in de sprintkwalificatie.'

'Oscar Piastri eindigde namelijk niet eens als tweede en werd verslagen door een briljante Kimi Antonelli, die in de Mercedes vooral in de tweede sector erg sterk was', weet Windsor. De 19-jarige Italiaanse coureur blonk uit met zijn tweede tijd. Net als in de sprintrace in Miami moet Antonelli rekening houden met een sprintrace onder opdrogende omstandigheden, waarbij zelfs bandenwissels mogelijk zijn. In Miami kwam Antonelli bij de pitstop in de sprintrace in aanraking met Verstappen.

Knullige fout van Piastri

Windsor gaat vervolgens verder in op het verschil tussen beide McLaren-coureurs. Het verschil werd vooral in de eerste bocht gemaakt. 'Lando remt natuurlijk hard voor de eerste bocht, maar in eerste instantie drukt hij het rempedaal minder ver in dan Piastri. Dit is een klassiek voorbeeld, want in deze geweldige bocht ga je bergaf. Het is dus heel makkelijk om je te verremmen of de bocht te missen. De precisie van Lando is geweldig, terwijl Piastri het rempedaal maar intrapt', luidt de kritiek van Windsor.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

brazilië-lando-norris-mclaren-3-friday-saopaolo
Norris is in topvorm.

Piastri verremde zich in zijn eerste SQ3-ronde dan ook in de eerste bocht. 'Oscar remde dan ook te laat. Daar liet hij al een paar tienden liggen. Als je ziet hoe goed Oscar in de eerste helft van het jaar was, is het bizar om te zien hoe hij door Lando in zo'n bocht verslagen wordt. Het is een lastige bocht, maar het is alsnog bijzonder dat hij zo'n fout maakt.' Piastri heeft het sinds de zomerstop steeds lastiger in het teamduel met Norris.

Fout van Verstappen en Red Bull?

Windsor gaat vervolgens in gesprek met Mark Slade, voormalig race engineer van onder anderen Kevin Magnussen. Slade wordt gevraagd naar zijn mening over de strategie bij Verstappen, Fernando Alonso, en Isack Hadjar. Waar McLaren, Mercedes, en Ferrari meteen naar buiten gingen en twee snelle ronden op de zachte banden reden, hielden deze coureurs het bij één snelle ronde. 'Ik denk dat dit een fout was', deelt Slade.

'Ze gingen laat naar buiten, omdat ze dachten dat de baan steeds sneller werd en de nieuwe banden voor de beste rondetijd zouden zorgen. Ze wachtten dus zo lang mogelijk. Om eerlijk te zijn is dit iets dat Max heel vaak doet', weet Slade. 'Hij gaat vaak laat naar buiten en pakt daar zijn voordeel mee.' In Brazilië pakte dat niet goed uit. 'In dit geval stapten ze over van de mediumbanden naar de zachte banden en de baantemperatuur was flink gezakt. Het circuit voelt dus anders aan. Lando en Oscar hebben al meer geleerd in die eerste ronde. Dat was dus een goede strategie van McLaren.' Het werd in SQ3 ook duidelijk dat de zachte banden ook in een tweede snelle ronde nog erg snel waren.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

haas kevin magnussen zondag spanje 2024
Kevin Magnussen met Mark Slade.

Verstappen was belachelijk traag

Windsor bekijkt vervolgens de sectortijden beter. 'Max was heel traag in de tweede sector, echt belachelijk traag', roept Windsor uit. 'Dat was zowel op de mediumbanden als de zachte banden het geval. Hij was wel heel snel op de rechte stukken. Je zou verwachten dat ze na de vrije training wat meer vleugel zouden gebruiken om de auto in de tweede sector te laten draaien, want in de eerste en derde sector stond hij bovenaan. In de tweede sector verloor hij drie tot vier tienden.'

Slade luisterde ook mee naar de klachten van de Nederlander. 'Het lijkt erop dat de auto niet goed overweg kan met de verschillende soorten bochten en dat Max niet de juiste balans gevonden heeft. Hij was heel terneergeslagen op de boordradio', deelt de Brit. 'Hij klaagde hier al over en zei dat het aanvoelde alsof de auto kapot was. Zijn opmerking is het gevolg ervan dat hij geen balans heeft tussen de verschillende bochten. Daar was hij recentelijk juist wel tevreden over. Het is interessant dat dit circuit alle oude problemen terug lijkt te brengen', sluit de engineer af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws