max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-vrijdag-8 Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen somt problemen op: 'Eén groot drama in die sector'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-vrijdag-8

Max Verstappen moet net als in 2024 in de achtervolging in Brazilië. De wereldkampioen start in de sprintrace als zesde en geeft toe dat Red Bull Racing met allerlei problemen kampt. De Nederlander pakte zijn volledige verlies in één sector en verwacht ook niet dat zijn kansen beter worden in de regen. Verstappen krijgt na de sprintrace wel nog de kans om de afstelling aan te passen.

In Austin stuntte Verstappen nog met twee overwinningen in het sprintformat, en de Nederlander werd ook in Brazilië gezien als een kanshebber op de hoofdprijzen. Het winnen van de sprintrace lijkt echter lastig te worden, want Verstappen start achter vijf coureurs met Mercedes-aandrijving, en heeft daarnaast geen goed gevoel in de RB21. Zijn achterstand op polesitter Lando Norris bedraagt bijna vier tienden.

'Eén groot drama'

Verstappen krijgt bij F1TV de vraag of Red Bull de verkeerde afslag genomen heeft na de vrije training, maar Verstappen is het daar niet mee eens. 'Nee, ik had veel vibraties in de auto en in het algemeen problemen met het rijgedrag van de auto', zo maakt hij duidelijk dat het gevoel in de vrije training ook al niet best was. In de racesimulatie leek het wel wat beter te gaan, maar Verstappen brak zijn enige kwalificatiesimulatie in de trainingssessie halverwege ook al af. 'Dit is niet wat we wilden.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-vrijdag-14
Verstappen op de mediumbanden in de sprintkwalificatie.

Volgens de wereldkampioen zijn de vibraties niet het enige probleem. 'Daarnaast hebben we ook gewoon niet genoeg grip. Het is echt één groot drama in de middensector', beseft Verstappen. De 28-jarige was in de eerste sector nog de snelste coureur en was in de slotsector ook competitief, maar liet in de tweede sector meer dan drie tienden liggen. 'Ik krijg de auto niet gedraaid, en daarnaast kan ik niet vertrouwen op de achterkant van de auto', zegt hij over het bochtige deel van het circuit.

Verstappen lijkt zo schade op te lopen in de titelstrijd. De achterstand op Lando Norris bedraagt 36 punten en Verstappen kan het zich haast niet meer veroorloven om nog achter de McLaren-coureurs te eindigen. Als Norris de sprintrace wint en Verstappen zesde eindigt, groeit het verschil tot 41 punten. Daarnaast zal dit het vertrouwen van Verstappen voor de Grand Prix geen goed doen. 'Voor ons was dit behoorlijk slecht. Het is wat het is', baalt Verstappen.

Regendansje?

Craig Slater vraagt nog aan Verstappen of hij gered kan worden door regenbuien. 'Ik weet het niet. Daar komen we vanzelf achter.' De verwachting is dat het vooral op zaterdagochtend hard zal regenen en dat de sprintrace ook nog onder natte omstandigheden verreden zal worden. In 2016 en vooral 2024 stuntte Verstappen nog op een natte baan in Interlagos, maar hij vreest dat een herhaling van dat sprookje ondenkbaar is.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

brazilie sao paulo start esteban ocon max verstappen 1
Kan Verstappen de schade nog herstellen in de regen?

'Het is heel duidelijk dat we tekortkomen. Ik verwacht niet dat het in de regen opeens veel beter zal gaan, maar dat zien we op zaterdag wel weer', zo probeert Verstappen zich niet druk te maken over de rest van het weekend. Verstappen verloor juist tijd in het bochtige deel van het circuit. Dat is doorgaans geen positief voorteken voor de snelheid in de regen. De McLarens waren juist de snelste auto's in de middensector.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws