Onderweg naar F1 | Haas-duo Mazepin en Schumacher doen goede zaken F2 & F3
F2 & F3

Onderweg naar F1 | Haas-duo Mazepin en Schumacher doen goede zaken

Onderweg naar F1 | Haas-duo Mazepin en Schumacher doen goede zaken

De Formule 1, het is de droom van alle jonge coureurs in de Formule 2 en de Formule 3. Ieder jaar komen er weer talenten bovendrijven in de veelgeprezen juniorenklassen. Jeugdwatchers Maurits Kappetijn, Christian Moerman en Gino Haverkamp selecteren in de rubriek Onderweg naar F1 iedere week de jonge coureurs die het afgelopen raceweekend in hun ogen opvielen. Deze week schijnen Christian Moerman en Gino Haverkamp hun licht op de jongelingen in de autosport.

Gino: Uiteraard was Yuki Tsunoda's inhaalrace in de hoofdrace knap. Hij startte als 22e en kwam als 6e over de meet, maar mijn aandacht gaat uit naar Théo Pourchaire. Lezers die deze rubriek vaker gelezen hebben, kennen die naam wel. Voor de context: Pourchaire is pas zeventien jaar oud, ook pas sinds 20 augustus trouwens en reed dit seizoen in de Formule 3 namens ART. Hij maakte erg veel indruk, want als één van de allerjongste coureurs van het al onervaren veld werd hij bijna F3-wereldkampioen. Hij kwam uiteindelijk slechts drie punten te kort op kampioen Oscar Piastri, die negentien is.

Pourchaire viel in Bahrein in bij het nietige HWA Racelab, als vervanger voor de tussentijds naar MP Motorsport vertrokken Giuliano Alesi. Ik zeg nietig, want het Duitse team speelt precies niets klaar in 2020. In het kampioenschap houdt het enkel Trident achter zich en die twee zijn dan ook de enige renstallen die dit jaar niet op het podium stonden. Kijken naar zijn resultaten in Bahrein viel Pourchaire dan ook niet op. De hoofdrace beslechte hij als achttiende, al eindigde hij wel voor zijn ervaren teamgenoot Artem Markelov, en in de sprintrace viel hij buiten zijn schuld om uit. De brandblusser in zijn bolide ging opeens af, wat eerder dit seizoen overigens ook gebeurde bij Mick Schumacher, waardoor de jonge Fransmans genoodzaakt was zijn bolide langs de baan te parkeren.

Toch licht ik hem uit, want ik ben er heilig van overtuigd dat we de komende jaren de naam van Pourchaire vaker gaan tegenkomen. In de Formule 3 viel hij al op door de combinatie van zijn leeftijd, consistentie en rijvaardigheid en het zegt dan ook veel dat een klein team hem al op zo'n jonge leeftijd de kans geeft in de Formule 2. Ik benadruk het nog maar even: Pourchaire is pas een paar maanden zeventien!

Ongekend dat een coureur van op zo'n jonge leeftijd al in het voorportaal van de Formule 1 mag rijden. Dat zegt veel. Ik kan me ook geen coureur van vergelijkbare leeftijd herinneren in de Formule 2 of GP2. Lando Norris komt met zijn achttien jaar nog enigszins in de buurt. Ik ga er dan ook van uit dat de Sauber-junior, want dat is de Fransman, volgend jaar terug te zien is in de raceklasse. Wellicht bij Charouz, dat nauwe banden heeft met Sauber, of ART, waar Pourchaire voor reed in de Formule 3. (foto: LoupDragon42)

Shwartzman klimt uit het dal

Christian: Robert Shwartzman, een naam die we met name aan het begin van het seizoen veelvuldig gehoord hebben in de Formule 2. De Rus kent een prima seizoen, met een huidige vijfde klassering in zijn debuutjaar in de Formule 2, maar heeft het met name in de periode voorafgaand aan het Grand Prix-weekend op Bahrein moeilijk gehad. De ijzersterke seizoenstart van Shwartzman, die bij Ferrari in hetzelfde poeltje als Schumacher en Ilott zit, werd tenietgedaan door een lastige reeks races op Silverstone en in Barcelona.

Op Spa Francorchamps wist hij zich te herpakken en eindigde hij de sprintrace als eerste, om vervolgens wéér een flinke vormdip te kennen. In Monza kwam hij in twee races niet verder dan P5, in Mugello was zijn hoogste eindklassering een P9 en in Sochi kwam hij niet boven P10 uit. Een zeer matige reeks van de 21-jarige, die in het begin van het jaar als een van de topfavorieten voor de Formule 2-titel gezien werd. Al helemaal als je je bedenkt dat zijn team, Prema, toch wel als een van de toppers van de Formule 2 gezien wordt. In Bahrein zat het eindelijk weer eens mee voor hem.

Na een zeer moeizaam begin van het weekend, met een P14 tijdens de kwalificatie, leek het alsof Shwartzman weer een weekend tegen de wind in zou fietsen. Hij wist zich echter aardig te herpakken na die valse start. In combinatie met een vroege pitstop wist hij een flinke hoeveelheid posities goed te maken en lag hij op een gegeven moment zelfs vijfde tijdens de eerste race van het weekend. In de slotfase van de wedstrijd betaalde hij de prijs voor zijn verjaarde banden, zo moest hij teamgenoot Schumacher, Marcus Armstrong, Mazepin en Tsunoda laten passeren.

De P8 die hij uiteindelijk behaalde, leverde hem de race daarop echter poleposition op. Door de reversed grid-regel waar de subklasse van de F1 mee werkt, start de nummer acht van race één op zondag vooraan. En zo begon Shwartzman vanaf de eerste plek aan de tweede race van het weekend. Bij de start slingert hij voor de rest van het veld terwijl hij de Carlin van Tsunoda, in Red Bull-kleuren, van zich af moet slaan. Met de Japanner in zijn achteruitkijkspiegels trekt hij een klein gat naar de nummer twee in de eerste ronde en ziet hij zijn grootste concurrent vervolgens met een lekke band terugvallen.

Armstrong bleek in de openingsfase de volgende coureur die hem uit zou dagen, maar Shwartzman wist hem strak buiten zijn DRS te houden. Toen dit hem niet meer lukte, kreeg de Nieuw-Zeelander echter bezoek van Haas-optie Mazepin, met wie hij de strijd aan moest om P2. Het stond toe dat Shwartzman het gat weer kon vergroten en in de eindfase wist hij met een nette vijf seconden voorsprong de race te winnen. Een zeer gewenste overwinning voor Shwartzman, waarmee hij zichzelf omhoogwerkt naar P4 in het kampioenschap, ten koste van de op P16 eindigende Tsunoda.

Het is een turbulent seizoen geweest voor Shwartzman, met twee keer een flinke vormdip. Des te belangrijker dat hij in de slotfase van het jaar, waarin hij zich staande moet houden naast medejunioren Schumacher en Ilott (P1 en P2 in het kampioenschap, respectievelijk), nog even laat zien uit welk hout hij gesneden is. Een Formule 1-stoeltje zit er, mede door de belangen die Haas bij de samenwerking met de Mazepin-familie heeft, niet in. Maar als Shwartzman die extra stap zet qua consistentie, en zo blijft rijden als dat hij afgelopen zondag reed, dan komt hij er ongetwijfeld.

Strijd om Formule 1-zitje

Van alle coureurs in de Formule 2 maken Mick Schumacher, Yuki Tsunoda en Nikita Mazepin de meeste kans op een 2021-zitje bij een Formule 1 team. Kampioenschapsleider Schumacher stapt naar alle waarschijnlijkheid in bij Haas met Mazepin als teamgenoot. Maand werd duidelijk dat Ferrari-junior Ilott, tweede in het WK, volgend jaar hoe dan ook geen plekje gaat krijgen de Formule 1. Toch is het ook de moeite waard om de Brit in de laatste Formule 2-races van het jaar in de gaten te houden.

Schumacher had iets meer moeite in het Formule 2-tweeluik van afgelopen weekend. Waar hij voor de break, de laatste wedstrijd was eind september in Rusland, nog makkelijk podiums pakte, kwam de Duitser qua pace wat te kort in Bahrein. De hoofdrace finishte hij als nummer vier, redelijk, maar in de sprintrace kon hij geen moment zijn voorgangers het vuur aan de schenen leggen.

Mede door mazzel, zo vielen Tsunoda, Pedro Piquet en Jehan Daruvala voor hem uit, terwijl Illot achter hem wegviel doordat hij Daruvala aantikte, werd de Duitser nog zevende. Geen ramp, zulke races zitten er tussen, en desondanks liet de zoon van zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher zien met verstand te racen. Hij gaf zich in de gevechten niet zomaar gewonnen, maar nam geen overbodige risico's. Eén keer te veel risico nemen en de voorvleugel is weg. Zodoende mocht hij alsnog twee punten mee naar huis nemen.

Domper voor Tsunoda

De man die misschien wel het meeste baalt van het afgelopen Grand Prix-weekend in het Midden-Oosten is Tsunoda. De Japanner viel met technische problemen uit tijdens de kwalificatie op zaterdag maar wist zichzelf op een prachtige manier naar P7 te werken gedurende de eerste race. Door deze bijzonder knappe prestatie mocht hij de tweede race aanvangen vanaf P2. De strijdlustige Honda-protegé lag na bocht één nog steeds op de tweede plaats en leek Shwartzman serieus uit te kunnen gaan dagen.

Totdat het noodlot toesloeg voor de man die volgend jaar kans maakt op een zitje bij AlphaTauri. Met een lekke band zakte hij als een baksteen door het veld en na zijn pitstop keek hij tegen een enorme achterstand aan. Zestiende was het hoogst haalbare eindresultaat voor het talent dat nu slechts vijfde in het wereldkampioenschap staat. Zakt hij lager dan die vijfde plaats, dan houdt hij aan het 2020-seizoen in de F2 niet genoeg superlicentiepunten over voor een zitje in de Formule 1 en zou hij zijn droom zomaar in rook kunnen zien opgaan. Het laatste weekend van het jaar móét hij dus presteren, wil hij zijn AlphaTauri-droom levend houden.

Mazepin doet goede zaken

Een van de heren van wie we inmiddels weten dat hij volgend jaar in de F1 te vinden is, Mazepin, deed afgelopen weekend goede zaken. Hij verstevigde zijn P3 in het kampioenschap door de eerste race een prima vijfde plek te noteren en de tweede race zelfs op het podium te eindigden - alleen landgenoot Shwartzman was te sterk voor hem.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws