Viscaal: 'Tof om te zien dat zoveel mensen nu F3 kijken' F2 & F3
F2 & F3

Viscaal: 'Tof om te zien dat zoveel mensen nu F3 kijken'

Viscaal: 'Tof om te zien dat zoveel mensen nu F3 kijken'

Het is een naam die inmiddels met enige regelmaat langskomt in de Nederlandse autosportwereld: Bent Viscaal. Het twintigjarige MP Motorsport-talent is bezig aan zijn tweede seizoen in de Formule 3 en heeft de eerste overwinning al binnen weten te slepen. Hoe bevalt het eerste jaar dat hij werkzaam is voor Nederlandse constructeur MP Motorsport? Hoe ervoer hij die schitterende overwinning op Silverstone? En wat voor tips geeft hij mee aan de nieuwe generatie motorsporttalent in Nederland? Tegenover F1Maximaal ging racewinnaar Viscaal in op al deze vragen.

Viscaal begon in 2017 in de Spaanse Formule 4, maakte een jaar later de overstap naar de Spaanse Formule 3 en promoveerde daarna definitief naar het FIA Formule 3-kampioenschap, waar hij voor HWA Racelab uitkwam. Dit seizoen is hij dus bezig aan zijn tweede jaar in de klasse en heeft hij HWA Racelab ingewisseld voor het Nederlandse MP Motorsport. Het eerste jaar bij zijn nieuwe team bevalt de Albergenaar prima, geeft hij vermaakt aan: 'Het gaat eigenlijk best goed, ik heb denk ik wel laten zien dat ik in de Formule 3 thuishoor.'

Zijn tweede jaar in de sub-klasse van de autosport is hij inmiddels aan het materiaal gewend, maar de concurrentie is ook in de Formule 3 moordend, vertelt Viscaal: 'Het blijft altijd een zware klasse, maar op het moment hebben we er een paar hele goede coureurs tussen zitten. Ik denk dat er nu meerdere teams competitief zijn omdat we voor het tweede jaar op rij met dezelfde auto's rijden. Daarom zitten de topteams veel dichter bij elkaar dan vorig jaar – de top vijftien eigenlijk. Ik denk dat dat echter meer aan de teams ligt dan aan de coureurs.'

Viscaal sleept de overwinning binnen op Silverstone

Het huidige Formule 3-seizoen van de Nederlander loopt voorspoedig. Waar Viscaal in Hongarije door een tijdstraf, in combinatie met een ongelukkige safety car, van zijn eerste overwinning beroofd werd, sloeg hij in Groot-Brittannië genadeloos toe. Hij neemt ons mee in hoe die laatste ronde voelde: 'Fantastisch natuurlijk! Ik zat er natuurlijk heel de race achter (achter Lirim Zendeli, red.). In bocht zes maakte Zendeli een klein foutje, je zag dat hij door zijn achterbanden heen was.'

'Naar Copse toe kon ik er voorbij. Dat was natuurlijk best een mooie actie alleen je weet dat dan de DRS komt na Maggotts-Becketts. Dus hij had me eigenlijk alweer te pakken. Toen dacht ik wel van: 'Shit, daar gaan we'. Ik zat daarna weliswaar aan de verkeerde kant van de chicane maar ik kon er toch langs in de laatste bocht. Dat was natuurlijk top. Ik heb genoten', herinnert Viscaal zich trots. In de laatste bocht van Circuit Silverstone wist hij zijn Duitse collega te verschalken en zijn eerste overwinning van het jaar veilig te stellen.

Uitstekende vorm op de Hungaroring en op Silverstone

De tweevoudig Formule 3-podiumwinnaar heeft in 2020 goede weekenden gekend en mindere weekenden. Zo staan de prestaties van de eerste vier races op de Red Bull Ring (tweemaal P11, een P20 en een P16) haaks op de strakke P3 op de Hungaroring. Tijdens de races in Barcelona vielen de resultaten wederom tegen, maar volgens Viscaal ligt de oorzaak van dergelijke resultaten vaak bij de andere coureurs: 'Ik wil niet zeggen dat Barcelona mij slecht ligt, ik heb daar in het verleden ook goede dingen laten zien.'

'Wanneer iemand midden in de kwalificatie van het gas gaat, zie je je hele rondje naar de maan gaan. Dat ligt dan niet echt aan de baan maar het is je soms gewoon niet goedgezind', vervolgt hij. 'Op de Red Bull Ring had ik moeite om het tempo bij te benen maar Hongarije was gewoon heel goed. Silverstone was ook het eerste weekend eigenlijk heel goed.' Ondanks dat hij daar zonder punten vertrok, spreekt hij tevreden over zijn eerste weekend in Groot-Brittannië.

De wisselvallige resultaten zijn Viscaal dus zeker niet te verwijten, met name omdat dit jaar al gebleken is wat de jonge coureur uit Overijssel in zijn mars heeft. 'Over het algemeen denk ik dat ik op de circuits vrij constant presteer. Het lag meer aan externe omstandigheden dan dat de prestaties echt verschillen per circuit.' Een voorbeeld van deze externe factoren is volgens Viscaal goed terug te zien in een van zijn races op Silverstone, toen Red Bull-junior Jack Doohan schade veroorzaakte bij de MP Motorsport-bolide, en het team de handdoek voortijdig in de ring moest werpen.

Viscaal over Circuit Spa-Francorchamps

De Grand Prix van België staat als volgende race op de agenda. De Formule 3 zal traditiegetrouw twee keer in actie komen op Circuit Spa-Francorchamps. Net zoals voorgaande weekenden verwacht Viscaal dat het met name een sterke kwalificatiesessie nodig is om ook in de Ardennen een sterke eindklassering te behalen: 'Het ligt weer volledig aan de kwalificatie, maar ik denk dat we er goed voor staan. Ik heb daar een paar races gereden natuurlijk, vorig jaar en het jaar daarvoor ging het er heel goed (in 2019 werd Viscaal veertiende, gezien zijn auto toen een prima resultaat, red.). Ik heb er vertrouwen in.'

Tijdens de Grand Prix van Hongarije werd de Formule 3-grid geteisterd door hevige plensbuien. In deze verraderlijke omstandigheden wist Viscaal zich netjes te positioneren tussen de topcoureurs en behaalde hij zijn eerste Formule 3-podium. Met een vergelijkbare weersverwachting voor de races in België mogen Nederlandse fans hoopvol zijn, hoewel hij zelf niet op de zaken vooruit wil lopen: 'Ik kijk daar alleen naar de dag voordat we gaan rijden. Die voorspelling verandert namelijk met de dag.'

'We zijn natuurlijk altijd wel sterk in de regen dus ik denk dat dat mij wel een voordeel zou bieden', geeft hij vervolgens toe. De afwisseling vindt de coureur bovendien vermakelijk, in plaats van continu op droge banen dezelfde races als voorgaande jaren te verrijden: 'Weer een keer wat anders, net zoals in Hongarije.'

Formule 3 wint aan populariteit in Nederland

Na zijn schitterende overwinning in Groot-Brittannië merkt Viscaal dat de interesse voor de sub-klasse van de Formule 1 aantrekt. 'Ik vind het tof om te zien dat zoveel mensen nu naar de F3 kijken. Het is natuurlijk zo dat als er een Nederlander, of in dit geval Nederlanders, meerijden, dat dat meer aandacht vraagt voor de Formule 3. Ik hoop natuurlijk dat dat alleen maar meer wordt wanneer ik meer goede resultaten behaal.'

Meer goede resultaten betekent ook meer aandacht voor Viscaal. Wanneer je in de Formule 3 positief opvalt, is een stoeltje in de Formule 2 de volgende stap. Bij MP Motorsport, dat ook in de Formule 2 meedoet met twee auto's, zit hij wat dat betreft goed. 'Ik wil die stap naar de Formule 2 natuurlijk heel graag maken, maar daar zitten een aantal haken en ogen aan. Ik doe mijn uiterste best om dat voor elkaar te krijgen, we zijn er druk mee bezig.' Schijnbaar wordt er gepoogd een stoeltje in de hogere klasse te realiseren.

Geen Formule 1-voorbeeld, wel advies

De Formule 1 is logischerwijs de droom van vrijwel alle jongelingen in de sport. Viscaal is hier geen uitzondering in. Maar hij houdt zich niet enorm bezig met de topklasse, geeft hij toe: 'Ik volg het niet echt. Vooral dit seizoen, wanneer ik elk weekend zelf ook race, heb ik daar helemaal geen tijd voor. Ik volg ook niet echt iemand op de voet. Ik probeer de races en kwalificaties wel live te zien hoor, daar niet van. Maar je krijgt het allemaal gewoon wat minder mee.' Zijn eigen activiteiten op het asfalt staan een nauwlettende blik op de Formule 1 niet toe.

Viscaal is, samen met Richard Verschoor en Max Verstappen, een van de Nederlandse racetalenten die het ver heeft geschopt. Omdat de sport aan populariteit wint in ons land, zullen er ongetwijfeld meer en meer jongelingen op vroege leeftijd in de kart stappen om hun geluk te beproeven in de autosportwereld. Viscaal geeft als advies mee dat alles aan het plaatje moet kloppen wanneer je op hoog niveau wil racen: 'Het is alles bij elkaar, het financiële plaatje moet natuurlijk ook rond zijn.'

'Tuurlijk, met je doorzettingsvermogen moet het ook goed zitten. Er verandert veel aan je hele levensstijl wanneer je de overstap maakt naar de eenzitters. Dan is het het roer omgooien en vol voor de sport gaan', concludeert Viscaal, die bereid was zijn leven op zijn kop te zetten om het racetraject in te gaan. Vanaf het moment dat hij besloot zich te committeren, was hij - net als coureurs in alle andere raceklassen - onderhevig aan verre reizen en drukke agenda's. In 2020 heeft dit zich echter dubbel en dwars uitbetaald. (Foto: Tikiowa 1)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws