Red Bull Racing is voor het zevende jaar op rij de pitstopkampioen geworden. In 2017 waren Mercedes en Williams nog sneller met het verwisselen van de banden, maar sinds 2018 heeft Red Bull het stokje overgenomen. F1Maximaal.nl dook dieper in de data en zette de cijfers op een rijtje met verschillende leuke statistieken.
Ten eerste wordt gekeken naar het aantal pitstops per Grand Prix. Zoals in Tabel 1 te zien is, werden in Monaco veruit de minste pitstops gemaakt. Dit heeft te maken met de rode vlag aan het begin van de race, waarbij iedereen nieuwe banden kreeg, en dus niet meer verplicht was om nog een nieuw setje Pirelli-rubber te halen. De meeste pitstops werden gemaakt in de Oostenrijkse slijtageslag, en de wisselvallige omstandigheden van Silverstone. In beide races werden 45 pitstops gemaakt op de zondag.
De tekst gaat verder onder de tabel.
In totaal maakten de coureurs 739 pitstops in 24 Grands Prix. Dat zijn slechts twee pitstops meer dan in 2023, toen de races in China en Imola niet doorgingen, en er dus maar 22 Grands Prix verreden werden. Dat geeft aan dat het bandenmanagement van de teams verbeterd is, aangezien Pirelli wel vaker voor zachtere banden koos. De uitzondering daarop is Qatar, waarbij de coureurs in 2023 minimaal drie pitstops moesten maken vanuit veiligheidsoverwegingen.
Pérez pitstopkampioen
F1Maximaal.nl verzamelde de data van alle 739 pitstops. Daarbij wordt duidelijk dat Verstappen wel zeven keer de snelste bandenwissel kreeg van Red Bull Racing in 2024, maar dat Sergio Pérez meer punten verzameld heeft. Bij deze puntentelling krijgt de snelste pitstop per weekend 25 punten, volgens de officiële puntentelling binnen de Formule 1, met dus één punt voor de tiende pitstop.
Ook in 2023 was Pérez de onbetwiste pitstopkampioen. Dit kan ermee te maken hebben dat de Mexicaan iets rustiger zijn pitstopvak inrijdt, waardoor de monteurs beter kunnen inschatten waar de auto stopt. Verder is in Tabel 2 ook goed te zien dat de topteams ook in de pitstops uitblinken, met Esteban Ocon als positieve uitschieter namens Alpine.
Red Bull pakt twee tienden per pitstop
Vervolgens richten we ons op de pitstops per team. Bij de gemiddelde pitstoptijden per team zijn pitstops van meer dan vijf seconden uit de data verwijderd, omdat deze vaak beïnvloed worden door tijdstraffen en het verwisselen van voorvleugels. Red Bull was vooral aan het begin van het seizoen dominant. In Japan en China slaagde Red Bull er twee keer in opeenvolgende weekenden in om de vier(!) snelste pitstops van de Grand Prix af te leveren.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Overigens wijken bovenstaande cijfers af van het officiële DHL-pitstopkampioenschap. DHL neemt per coureur slechts de snelste stop van het weekend mee, terwijl F1Maximaal.nl dubbele punten uitdeelt als een coureur met meerdere pitstops in de top tien eindigt. Red Bull won ook de DHL Pitstop Award met 552 punten, voor McLaren, dat 433 punten verzamelde, maar bij de methode van F1Maximaal.nl wordt de voorsprong van Red Bull groter door bijvoorbeeld weekenden als Japan en China.
Later in het seizoen verloor Red Bull wel enigszins haar voordeel bij de pitstops. Net als op de baan werd McLaren juist competitiever, waardoor ze als best of the rest met 403 punten eindigen. Red Bull komt over het hele seizoen uit op een gemiddelde van 2,29 seconden. Daarmee is de Oostenrijkse renstal gemiddeld ruim twee tienden sneller dan de concurrenten. Hoe knap het voordeel van Red Bull is, blijkt wel uit het feit dat de achtervolgers elkaar slechts enkele honderdsten ontlopen.
Uit de onderstaande tabel wordt ook duidelijk dat Red Bull de meeste pitstops afleverde onder 3,0 seconden, 2,5 seconden, 2,25 seconden, en 2,0 seconden. Mercedes had slechts vier pitstops onder 2,25 seconden, maar doet qua gemiddelde niet onder voor McLaren en Ferrari. Net als Racing Bulls is Mercedes dus iets langzamer dan de andere twee teams, maar wel veel constanter. Alpine heeft juist wel vaak snelle stops, vooral bij Esteban Ocon, maar is niet constant genoeg.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Verder is het belangrijk om te benoemen dat de zwakste teams qua snelheid ook vaak de zwakste teams zijn met de pitstops. Sauber, Aston Martin, Haas, en Williams vormen de hekkensluiters, waarbij vooral Williams het dramatisch doet. Aston Martin is al jarenlang het zwakste team met de pitstops uit de top vijf van het kampioenschap, terwijl Haas juist flink aan het verbeteren is.
Datzelfde geldt ook voor Sauber: aan het begin van het seizoen nog het lachertje qua pitstops, maar in de slotfase van het seizoen kwam de Zwitserse renstal nog flink opstomen, met tweemaal de snelste pitstop van het weekend. Die verbeterde pitstops zijn vooral ook het gevolg van de komst van Lee Stevenson, die in het verleden nog hoofdmonteur was bij Max Verstappen, en een hoofdrol opeiste bij de supersnelle pitstops van Red Bull. Vanaf 2025 gaat ook Jonathan Wheatley naar Sauber als hoofdmonteur.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Snelste pitstop voor Verstappen
Tot slot hebben we nog een overzicht van de tien snelste pitstops van het seizoen. Daarvoor is minimaal een pitstoptijd van 2,00 seconden nodig. Red Bull dook viermaal onder de grens van twee seconden, maar klokte met Pérez ook driemaal een pitstop van precies 2,00 seconden. Alleen Ferrari (tweemaal) en McLaren (éénmaal) slaagden er ook in om de banden binnen de twee seconden te verwisselen.
De gedeeld snelste pitstops namen 1,9 seconden in beslag. Verstappen kreeg in China de snelste stop van het seizoen, al werd die prestatie in Mexico door McLaren geëvenaard. Het wereldrecord staat sinds Qatar 2023 op naam van McLaren, en werd dit seizoen niet meer bedreigd.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties