max verstappen red bull racing rb21 2025 monaco zondag race Analyse
Analyse

Nieuwe make-over van RB21 aanstaande: dit is de aerodynamisch herziene auto waaraan men werkt

max verstappen red bull racing rb21 2025 monaco zondag race

Red Bull Racing begon de triple header in Europa met een uitstekend resultaat, maar krabt zich wederom achter de oren nadat tweederde van het drieluik toch niet zo ging als gehoopt. De Oostenrijkse renstal neemt nieuwe onderdelen mee naar Canada, maar valt er nog iets te zeggen over de updates die werden toegepast in Imola? Volgens Tom Kristensen en Alexander Wurz deden die wel hun werk.

De RB21 kreeg een behoorlijk grote aerodynamische upgrade voorafgaand aan de eerste drie races in Europa. Die update moest de auto stabieler maken, waar Max Verstappen en Yuki Tsunoda beter mee uit de voeten konden. Na afloop was Verstappen niet bijzonder positief over de auto. In Imola won hij, maar dat kwam ook omdat McLaren onverwachts langzamer was. De auto is nog steeds niet goed genoeg in de langzame bochten.

Om te zeggen dat de update geen nieuwe inzichten gaf of totaal niets deed, zou te kort door de bocht zijn. De upgrades die zijn meegenomen kunnen ook in Canada helpen, waar Red Bull ook nieuwe onderdelen mee zal nemen. Wat betekende het eerste pakket eigenlijk voor Red Bull, waarop nu voortgewerkt wordt? Bij de FIA kregen ze een lijstje van in totaal drie upgrades voorafgaand aan de Grand Prix van Emilia-Romagna.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Nieuwe make-over van RB21 aanstaande: dit is de aerodynamisch herziene auto waaraan men werkt
De upgrades, aangeleverd door Red Bull, aan de FIA. (Bron: FIA Documents)

Red Bull heeft voorafgaand aan de triple header de motorkap aangepast voor een betere luchtgeleiding rond de radiateur en de sidepods. Dit verhoogt de algehele aerodynamische efficiëntie van de auto. Dat zag Kristensen ook: 'Bij deze versie kan ik zien dat ze de luchtinlaat van de sidepods, net onder de buitenspiegel, nog kleiner hebben gemaakt', observeerde de negenvoudig Le Mans-winnaar in gesprek met F1Maximaal.nl

'Het is maar een kleine hoeveelheid lucht die ze op die manier binnenlaten, zodat ze de luchtstroom beter kunnen buigen rond de buitenkant, en die dan weer sluit bij de coke bottle aan de achterkant', analyseert Kristensen. Ten tweede is er aan de achterwielophanging gesleuteld: rond één van de ophangingsdelen is de omhulling subtiel aangepast. Hierdoor stroomt de lucht vloeiender naar het binnenste deel van de auto.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Red Bull probeert af te kijken

Tot slot heeft de Oostenrijkse renstal de luchtinlaat en -uitlaat rond de wielkappen aan de achterzijde licht aangepast. Deze veranderingen verbeteren de luchtstromen op die plek, wat zorgt voor minder drag. 'Ze hebben ook vooraan zaken aangepast, en ik weet niet in hoeverre dat gericht is, maar je kunt zien dat het carbon van de voorste draagarmen aan de achterkant iets meer gebogen is. Wat dat precies oplevert, kan ik niet vertellen', bekent Kritsensen.

'Ik weet dat ze ook aan de koeling van de remtrommels (de 'cake tin', red.) hebben gewerkt, hoe ze de luchtstroom daar verbeteren. Iedereen probeert zoals McLaren ervoor te zorgen dat de achterbanden minder heet worden. Dat lijkt te komen door de warmte die vanuit de remmen in de velgen terechtkomt. Ik weet zeker dat de McLaren ook heet wordt, maar zij zijn slimmer geweest in het design.'

McLaren werd in Imola tevens vrijgesproken van eventuele foefjes met de banden, dus het is volgens Kristensen duidelijk dat de Britse renstal een sterk ontwerp heeft betreffende het koelen van de banden en de remmen. 'Ik weet zeker dat Red Bull ook naar zo'n systeem gekeken heeft, maar ik kan het niet zien. Dat is een terrein waar niemand ogen op mag werpen', grinnikt Kristensen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Nieuwe make-over van RB21 aanstaande: dit is de aerodynamisch herziene auto waaraan men werkt
McLaren heeft een uniek concept bedacht voor de remmen. (Foto: F1Maximaal.nl)

Achterkant stabiliseren

De auto is aan de achterkant nog steeds iets te instabiel. 'Wat ze in Imola van vrijdag op zaterdag hebben gedaan, leek de achterkant van de auto echter wel weer te kalmeren. Uiteindelijk is dat altijd de beperkende factor', vervolgt oud-coureur Wurz in een interview met F1Maximaal.nl. Hij benadrukt hetzelfde als wat Kristensen eerder in gesprek met F1Maximaal.nl al uitlegde: 'Als het team Max een consistenter platform kan geven, dan kan hij veel uit de auto halen en die oranje auto's evenaren.'

Het eerste updatepakket lost het grote tekort niet op, weet de Oostenrijker. Gevraagd of deze update de sleutel tot succes was, twijfelt Wurz een beetje: 'Het lijkt erop dat ze werken', zegt de GPDA-directeur. 'Het lijkt dus wel een stap in de goede richting', sluit hij af. Verstappen verklaarde dat zijn zege in Imola deels te danken was aan de upgrades, maar het overgrote deel kwam door het perfectioneren van de set-up.

In Monaco concludeerde hij dat het pakket niet heeft geholpen om de auto sneller te maken in de langzame bochten. Dat bleek opnieuw in sommige sectoren van het Circuit de Barcelona-Catalunya. Verstappen had tijdens de race op nieuwe banden echter wel een goede pace te pakken.

Kan dit pakket helpen in Canada?

Helmut Marko en de viervoudig wereldkampioen zelf bevestigden dat er in Canada nieuwe onderdelen aankomen, nadat het team het eerste pakket heeft geanalyseerd. Het Circuit Gilles Villeneuve in Canada staat bekend om zijn lange rechte stukken met krappe bochten, waardoor een efficiënte balans tussen topsnelheid en aerodynamische grip cruciaal is. De updates aan de motorafdekking en achterwielophanging moeten in die context drag verminderen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Nieuwe make-over van RB21 aanstaande: dit is de aerodynamisch herziene auto waaraan men werkt
Red Bull voerde in Imola updates door: kan het team daar in Canada van profiteren?

Tegelijk moeten deze wijzigingen voor stabielere luchtstromen naar de diffuser en achtervleugel zorgen, wat de downforce in bochten verbetert zonder veel extra drag toe te voegen. De aanpassing aan de achterhoeken helpt vooral bij het managen van turbulente lucht rond de achterwielen, een gebied dat normaal gezien veel drag veroorzaakt. Door deze stroom 'op te ruimen' wordt de algehele efficiëntie verhoogd.

Afwachten wat de nieuwe onderdelen gaan doen

Het doel van het Imola-pakket was duidelijk, de uitvoering alleen, volgens Verstappen, iets minder. Het is nog niet bekend welke dingen Red Bull aan gaat passen aan de RB21 voor de Grand Prix van Canada, maar naar verluidt zal het weer om aerodynamische verbeteringen gaan om de auto stabieler en sneller te maken in de langzame bochten. Verstappen klaagde in Spanje ook veel over de stabiliteit van de auto, die als een cruiseschip aanvoelde in bepaalde bochten.

Zoals al genoemd zorgen aerodynamische verbeteringen voor een stabielere en efficiëntere luchtstroom rond de auto, wat resulteert in een gelijkmatiger niveau van downforce en minder glijden in bochten. Hierdoor worden de banden minder belast en gelijkmatiger opgewarmd, wat slijtage vermindert en het makkelijker maakt om binnen het optimale temperatuurvenster te blijven. Dat is cruciaal voor grip, performance en strategie tijdens een race.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws