Ernest Knoors is blij met een blundertje van Gianpiero Lambiase. De race engineer van Max Verstappen liet de radioknop met de Nederlander openstaan terwijl hij intern de strategie van zijn coureur besprak. Daarmee bood Red Bull Racing een zeldzaam kijkje achter de schermen. Voormalig engineer Knoors haalt daar veel informatie uit en benadrukt dat Red Bull hier juist in uitblinkt.
Inhalen was niet makkelijk in Mexico. De ijle lucht in combinatie met de hoge baan- en buitentemperatuur maakte het volgen lastig, en de slipstream is minder krachtig dan op lager gelegen circuits. Het materiaal raakte al snel oververhit, en de coureurs op plekken drie tot en met acht zaten dan ook lange tijd in een lange trein. Verstappen was de vreemde eend in de bijt, door als enige uit de top zeven met de mediumbanden aan de race te beginnen.
Slim foutje van Red Bull?
Na zo'n 25 ronden kozen steeds meer coureurs voor een wissel naar die mediumbanden, waardoor Verstappen eindelijk vrije lucht kreeg. Zodra Oliver Bearman voor de neus van Verstappen verdween, vroeg de Limburger zich af wat hij moest doen. De intentie achter dat bericht was duidelijk: Verstappen wilde weten of hij op een éénstopper of een tweestopper zat. In het laatste geval zou hij het gaspedaal wat verder kunnen indrukken, maar bij een éénstopper moest hij nog ruim tien ronden doorrijden.
Uit het bericht van Verstappen werd meteen duidelijk dat Red Bull voor de start van de race nog geen strategie bepaald had en wilde reageren op de situatie in de race. Dat bleek ook uit de reactie van Lambiase. 'Wat we doen? We blijven buiten', reageerde Lambiase eerst op de vraag van zijn coureur. De Brit praatte vervolgens door, ogenschijnlijk niet tegen Verstappen: 'Ja, dus zitten we nu op een éénstopper of een tweestopper? Ah, oké', reageerde Lambiase op een collega die niet te horen was.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Knoors prijst Red Bull
In de nabeschouwing van Viaplay werd gegrinnikt om de fout van Lambiase, maar Knoors analyseerde het geheel ook inhoudelijk. 'Dat hele paneel zit vol knoppen, met mensen waar ze mee kunnen praten. Gianpiero Lambiase heeft de knop van Max waarschijnlijk verwisseld met een andere knop', vermoedt de voormalige Ferrari-werknemer. 'Hij wilde dus aan zijn strateeg vragen wat ze zouden doen.'
Lambiase wist ogenschijnlijk zelf dus nog niet op welke strategie Verstappen na 26 ronden zat. 'Je hoort dus ook dat het helemaal niet vastgelegd is, maar dat ze reageren op wat er feitelijk gebeurde. Ik denk dat Red Bull daar juist zo sterk in is', weet Knoors. Red Bull vormt daarin een sterk contrast met bijvoorbeeld Ferrari, dat doorgaans vanaf het begin van de race vast probeert te houden aan 'plan A'. Overigens gaan er ook stemmen op die menen dat Lambiase zijn 'fout' bewust maakte om zo de strategie van de concurrentie te kiezen.
Red Bulls strategie pakte namelijk uitstekend uit. Na de bandenwissel sloot Verstappen weer aan bij de vijf coureurs voor hem, die telkens voor zijn neus verdwenen en de pitstraat opzochten. 'Ze kiezen voor een andere strategie met de gele band. Die eerste stint van Max was beslissend', zo vindt Knoors dat die stint op de mediumbanden onderbelicht blijft. 'Lang doorrijden op die gele band geeft je de mogelijkheid om de race op de zachte band uit te rijden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het valt de laatste maanden op dat Red Bull regelmatig een andere bandenkeuze heeft vergeleken met de andere topteams. Verstappen startte in Singapore als enige in de top op de zachte banden en koos in Azerbeidzjan juist met veel succes voor de harde banden. In Mexico was hij dus de enige in de top zeven met mediums. 'Ik denk niet dat ze met opzet kiezen voor iets anders dan de concurrentie, want ze weten vooraf niet wat de concurrentie doet', kaart Knoors aan. 'Ze zijn zo zeker van hun eigen data en strategie, dat ze zeggen: dit is de juiste manier, dit laten we werken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties