max-verstappen-helm-brazilië-2025-111 Analyse
Analyse

Verstappen en Red Bull met voordeel in ontknoping van de titelstrijd

max-verstappen-helm-brazilië-2025-111

Max Verstappen zette na de Grand Prix van Singapore resoluut een streep door zijn titelkansen. 'Dan hadden we hier moeten winnen', concludeerde hij na een tweede plek. Twee weken later deelde hij een dubbele dreun uit in Texas en zag de wereld heel anders uit. 'We hebben een kans', gaf Verstappen toe. Hoe staat de situatie er na Mexico voor? Verstappen lijkt in de komende races in ieder geval veel hoop te kunnen putten uit een cruciaal voordeel, waar hij zelf ook aan vasthoudt.

De kansen van Verstappen lijken wel elke dag van elk raceweekend op en neer te schieten. In Austin liep hij maar liefst 23 punten in op de toenmalige kampioenschapsleider, Oscar Piastri. Na een snelste tijd in de tweede vrije training in Mexico werd Verstappen zelfs als titelfavoriet aangewezen. Een dag later nam Lando Norris die positie weer over na een dominante poleposition en op zondag greep de Brit ook de leiding in het coureurskampioenschap.

Trend van Verstappen is nog altijd ijzersterk

Verstappen maakte een lastig weekend mee, maar het is ook belangrijk om te vermelden dat zo'n lastig weekend inmiddels veel competitiever is dan in het verleden. In de tweede helft van de race was Verstappen sneller dan wie dan ook en het was vooral aan pech te wijten dat hij niet als tweede eindigde. Daarmee boekte Verstappen vanaf P5 nog veel progressie. Ter vergelijking, Oscar Piastri klom van de zevende plek naar de vijfde plek. Hij won zijn twee plekken puur vanwege een tijdstraf voor Lewis Hamilton en een mislukte pitstop bij Kimi Antonelli.

Als Verstappen in een slecht weekend nog bijna tweede wordt, geeft dat aan dat het potentieel in een goed weekend nog steeds extreem hoog ligt. In de afgelopen vijf raceweekenden pakte Verstappen 116 punten, een weekendgemiddelde van 23,2 punt. Norris beperkte de schade enigszins, maar staat met 82 punten nog altijd ver achter Verstappen. Oscar Piastri is zelfs pas op de vijfde plek terug te vinden met 47 punten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-mexico-zondag-2025
Verstappen blijft de man in vorm.

Vier factoren voor misser in Mexico

Waarom liep het in Mexico niet goed? Daarvoor zijn vier factoren aan te wijzen, die bijna allemaal met elkaar te maken hebben. Red Bull Racing introduceerde een aanpassing aan de vloer van de RB21. Volgens concurrenten is dit de beste vloer in de paddock, en dat bleek in Mexico ook weer. Helmut Marko bevestigde dat het grondeffect zo goed werkte, dat de auto in de kwalificatie té veel tegen het asfalt gezogen werd. Een hobbel in bocht 9 zorgde daardoor elke ronde voor een moment van overstuur bij Verstappen.

In de race gaan de coureurs veel langzamer door die bochten, waardoor de vloer minder downforce genereert. Het gevolg was dat Verstappen de hobbel op zondag niet meer raakte en opeens wél competitief was. Met de racesnelheid die Verstappen op zondag had, had hij vanaf poleposition zeker kans gemaakt op de overwinning. Doorgaans is de kwalificatie juist het sterke punt van Verstappen, juist vanwege het grondeffect, en de verwachting is dat dit in de resterende weekenden weer het geval zal zijn. Verstappen heeft sinds Italië bewezen dat hij in de races haast onverslaanbaar is als hij track position heeft.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen-COTA-start-Red Bull-1
Verstappen wordt als leider na de openingsronde maar zelden ingehaald.

Vanwege de problemen met de hobbel in bocht 9 moest Red Bull de rijhoogte aanpassen. Hiermee leverde Red Bull dus snelheid in tijdens de race. Het potentieel van de RB21 ligt doorgaans hoger, want dit probleem heeft het team nog niet eerder gehad. Red Bull werd gedwongen om de afstelling om te gooien en moest afwijken van de zeer sterke basisafstelling. Daardoor werd Red Bull opeens weer zoekende en moest het team na de laatste vrije training nog veel aanpassingen doorvoeren. Die pakten niet goed uit: Red Bull vond nooit een goede afstelling.

Daarnaast had Red Bull in Mexico snelheid opgeofferd voor het koelen van het materiaal in de ijle lucht. Dat bleek ook hard nodig te zijn vanwege de hoge buitentemperatuur. McLaren paste de koeling van de remmen en power unit niet aan en kon dus wel het volledige potentieel benutten. De Grand Prix van Mexico is de enige op serieuze hoogte, dus dit probleem verdwijnt sowieso in de komende races.

McLaren kan overigens in latere races alsnog de prijs betalen voor de riskante keuze met de koeling. De motor van de McLaren-coureurs kan meer schade geleden hebben dan de Honda van Verstappen. Norris en Piastri kregen in België, vóór de zomerstop, al hun laatste nieuwe motorblok en wisselen sindsdien tussen de twee meest verse exemplaren. Desondanks wordt het een uitdaging om het einde van het seizoen te halen en Mercedes heeft als motorleverancier dit seizoen meer betrouwbaarheidsproblemen gehad dan andere fabrikanten.

Oververhitting

Naast het aanpassen van de koeling, de storende hobbel in bocht 9, en de zwakke afstelling, was er nog een vierde oorzaak voor een moeizamer weekend in Verstappen: oververhitting van de banden. Dat Verstappen 33 ronden vlakke tijden kon rijden op de zachte banden geeft de progressie van Red Bull op dit onderdeel aan, maar Verstappen wees dit alsnog aan als oorzaak voor het lastige weekend.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

vlag-mexico
De hitte in het hooggelegen Mexico speelde Verstappen parten.

'Dit seizoen, maar ook afgelopen seizoen, werd wel al duidelijk dat we niet het beste zijn als de banden heel warm worden en je veel begint te glijden', vertelde Verstappen aan Viaplay. 'Mexico is een van de ergste circuits daarmee, omdat hier heel weinig grip ligt', bevestigde Verstappen. 'De toplaag van de band wordt heel warm, omdat je constant aan het glijden bent. Dat is niet positief voor ons.'

Voordeel in laatste vier weekenden

Mexico is het circuit met het laagste gripniveau, vanwege de hoogte. Als je ergens glijdt en de banden oververhit, is het hier wel. Afgelopen jaar was het in Mexico zes graden koeler tijdens de race, maar toen kampte Verstappen ook al met hetzelfde probleem. Een week later ging het in Brazilië wél goed, in de sprintrace én de Grand Prix. Met een droge race en een natte Grand Prix kon Verstappen zijn vorm in alle omstandigheden testen.

De baantemperatuur was tijdens de sprintrace 48 graden, maar Verstappen behoorde alsnog tot de snelste coureurs. In een kopgroep van vier coureurs reed hij lange tijd vlak achter Charles Leclerc. Uiteindelijk haalde hij de Monegask ook in door zijn banden beter in leven te houden, waarna hij meteen aansluiting vond bij de McLarens. Verstappen was in die race wellicht de snelste coureur, terwijl hij toen al een half seizoen tekortkwam. Nu is hij veel beter in vorm voor de race in Brazilië. Wat Verstappen vorig jaar in de Grand Prix liet zien, behoeft weinig toelichting.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

brazilie sao paulo start esteban ocon max verstappen 1
Verstappen met een galavoorstelling. 

Oververhitting van de banden speelt in Brazilië een veel kleinere rol, en daarnaast lijkt er weer kans te zijn op regenbuien. De baantemperatuur in Mexico was maar liefst 52 graden, en in Brazilië was dat bij de start van de Grand Prix maar 25 graden. Bij het wegvallen van de oververhitting van de banden zal Verstappen veel competitiever zijn. Daarnaast was hij in 2024 in droge en natte omstandigheden dus al erg sterk met een veel minder competitieve auto. Een extra voordeel voor Verstappen: Pirelli neemt dit seizoen hardere banden mee naar Brazilië dan vorig seizoen.

Bibberen in Las Vegas

Las Vegas wordt nog extremer dan Mexico, maar dan juist andersom. De nachtrace in de woestijnstad zorgt altijd voor de laagste baantemperaturen. Vorig jaar was de baantemperatuur slechts zeventien graden. Ter vergelijking, de laagste baantemperaturen in een droge race in 2025 zagen we in Japan. Bij een baantemperatuur van twintig graden greep Verstappen meteen zijn eerste overwinning van het seizoen.

McLaren komt in Las Vegas voor een rampscenario te staan, want de lage baantemperaturen zijn enorm in het nadeel van het Britse team. In Las Vegas draait het niet om het tegengaan van oververhitting, maar om het op temperatuur brengen van de banden. Hier zal McLaren het lastig mee krijgen. Daar komt de configuratie van het circuit nog bij: veel rechte stukken en hobbels en nagenoeg geen middelsnelle bochten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-monza-italië-rb21-1-achtervleugel-productie-gesneden
Verstappen beschikt met zijn low downforce-vleugel over een extra wapen in Las Vegas.

Ontknoping in het Midden-Oosten

Het Midden-Oosten staat bekend om de warme en droge omstandigheden, maar de rijke Arabische landen denken ook aan de show, en zo'n race onder kunstlicht ziet toch veel mooier uit? Die redenatie komt Verstappen uitstekend uit. De race in Qatar gaat namelijk pas om 19:00 uur lokale tijd van start, als het volledig donker is in de omgeving van Doha. De baantemperatuur in 2024? Slechts 23 graden. Tot nu toe was het dit jaar alleen in het regenachtige Melbourne en in Japan kouder. Geen wonder dus dat Verstappen vorig jaar zo sterk voor de dag kwam.

In Abu Dhabi beginnen ze bij het vallen van de avond. Hoewel het dus nog 27 graden was bij de start van de race, was de baantemperatuur met 32 graden juist duidelijk onder het gemiddelde in de Formule 1. Tijdens de race zakte die baantemperatuur zelfs naar 29 graden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

podium max verstappen charles leclerc oscar piastri qatar 2024 13
Qatar 2024: Max Verstappen verslaat het op dat moment sterkere Ferrari en McLaren.

Verstappen heeft dus enkele races overleefd met torenhoge baantemperaturen, want in Austin won Verstappen zelfs bij een baantemperatuur van 45 graden. Dit onderdeel is dit jaar echter cruciaal in het bepalen van de pikorde, en Verstappen heeft de pijn dus al geleden. Die pijn moet voor McLaren juist nog komen in de komende races, met Las Vegas als vermoedelijk hoogtepunt in het hoofdpijndossier van de constructeurskampioen. Worden de baantemperaturen doorslaggevend in de titelstrijd van 2025?

Verstappen kan in Brazilië heft in handen nemen

Eerst gaan de coureurs naar Brazilië, waar er maar liefst 33 punten te verdelen zijn. Hoewel Las Vegas de grootste kans is voor Verstappen, kan hij in Brazilië al ervoor zorgen dat hij niet meer afhankelijk is van de resultaten van anderen. Als hij in een weekend vol wisselvallige omstandigheden zijn achterstand terugbrengt tot maximaal 22 punten, hoeft hij daarna niet meer te rekenen op pech voor McLaren. Na Las Vegas moet hij zorgen dat hij maximaal vijftien punten achter de leider staat om alles in eigen hand te hebben.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws